کد خبر: ۳۴۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۲

مشکل بوی بد جنوب تهران و راهکار‌های رفع آن

کارشناس حوزه شهری گفت: کمتر از ۵ درصد از بوی بد جنوب تهران به مجتمع آرادکوه مربوط است.
خبرگزاری تسنیم: کارشناس حوزه شهری گفت: کمتر از ۵ درصد از بوی بد جنوب تهران به مجتمع آرادکوه مربوط است.

مهدی پیرهادی، کاندیدای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تهران به موارد مشکل بوی بد جنوب تهران و راهکارهای رفع آن اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای حل مشکل بوی بد جنوب تهران که منتسب مجتمع آرادکوه است چیست؟ می‌گوید: بوی بد جنوب تهران یا بوی بد مسیر فرودگاه حضرت امام(ره) از منابع متعددی متصاعد می‌شود و یکی از این منابع که درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده مجتمع دفن آراد کوه است. اما علت این درصد کم چیست؟

وی تشریح کرد: مسیر فرودگاه یا مسیر اتوبان خلیج‌فارس در غرب آراد کوه و در فاصله حدود 13 کیلومتری قرار دارد و باد غالب تهران غرب به شرق است. بنابراین به‌طور قاطع می‌توان گفت در اکثر مواقع هیچ موردی از آراد کوه به سمت اتوبان خلیج‌فارس و حرکت نمی‌کند.

پیرهادی ادامه داد که منشأ عمده بوی بد جنوب تهران و مسیر فرودگاه امام می‌تواند در اثر وجود کارخانه‌های اطراف تا شعاع 10 کیلومتری، دامداری‌ها و دام‌پروری‌های بسیار بزرگ در نزدیکی این بزرگراه در فاصله چند صد متری، همچنین وجود فاضلاب روان شهرک‌های اسلامشهر، واوان و دیگر شهرک‌های کوچک در غرب بزرگراه باشد که بیشتر مواقع در کانالی به نام کانال نواب و بخش انتهای رودخانه کرج جریان دارد و به پشت سد فشافویه که روبروی فرودگاه حضرت امام هست وارد می‌شود.

این کارشناس حوزه شهری تصریح کرد که در کنار موارد ذکرشده، تصفیه‌خانه شهرک واوان و اسلامشهر که در فاصله چند صد متری از اتوبان خلیج‌فارس قرار دارند و نزدیک فرودگاه حضرت امام نیز هستند سیستم تصفیه بیولوژیک و تصفیه هوازی دارند که باید گاز متصاعد شده از آن تخلیه گردد. درنتیجه این گاز شب‌ها توسط دریچه‌ها تخلیه‌شده و بوی بسیار بدی نزدیک فرودگاه حضرت امام(ره) شنیده می‌شود.

*راه برطرف کردن بوی بد جنوب تهران چیست؟

او پس از برشمردن دلایل بوی بد جنوب تهران به راه‌حل این معضل اشاره کرد و گفت: برای رفع بوی بد جنوب تهران باید دام‌پروری‌ها انتقال پیدا کنند و مجتمع پردازش آرادکوه سیستم تخمیر خود را روبسته کند. همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب نیز از بی‌هوازی به هوازی تغییر یابد و کلیه فاضلاب‌های روان جمع‌آوری‌شده و تصفیه گردد.

پیرهادی تأکید می‌کند که راه‌حل بسیار کوتاه مدت در این رابطه وجود ندارد؛ مگر موارد قهری. البته کلیه این موضوعات خارج از محدوده شهری تهران بوده و شهرداری تهران مسئولیتی ندارد و تنها مسئولیت شهرداری در مجتمع آرادکوه است که کمتر از 5 درصد بوی جنوب تهران به خاطر وجود این مرکز است.