کد خبر: ۳۴۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۷
مهمترین اخبار کرونایی امروز

از آغاز توزیع واکسن ایرانی تا واردات دو میلیون دوز واکسن خارجی تا هفته آینده

امروز هم مهمترین اخبار در حوزه اخبار مربوط به بیماری کرونا درباره بحث واکسیناسیون و واکسنها بود.
در یکی از این اخبار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسنی که در ایران ساخته شد و می شود، کم عارضه ترین، موثرترین، بی خطرترین واکسنی است که در جهان تولید می‌شود.

 وی با بیان اینکه اولین واکسن‌های تولید داخلی از امروز توزیع می‌شود و هفته آینده نیز دومین گروه واکسن ایرانی مجوز می‌گیرند،گفت: قدرت کشور ما، همراهی و حمایت مردم است. قدرت مردم، مایه عزت ماست و باید قدردان حمایت مردم باشیم و به آنان خدمت کنیم.

سعید نمکی اعلام کرد: شش پلتفرم در حال کار کردن مستمر هستند و تا پایان پاییز واکسن داخلی علاوه بر مصرف داخلی آمادگی صادرات به کشورهای دیگر را خواهند داشت.

او همچنین گفت: واکسنی که در ایران ساخته شد و می شود، کم عارضه ترین، موثرترین، بی خطرترین واکسنی است که در جهان تولید می‌شود. همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران تا پایان تابستان امسال، یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن کرونا در جهان می‌شود.

درباره تولید واکسنهای ایرانی امروز خبر دیگری هم منتشر شد. دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: با افزایش تولید واکسن ایرانی کووبرکت و صدور مجوز سایر واکسن ها مشکل کمبود واکسن برطرف و تمام هموطنان با محصول داخلی واکسینه شوند. در حال حاضر افراد دارای اولویت، واکسن های موجود دارای مجوز وزارت بهداشت را دریافت کنند.

همچنین در رابطه با واکسنهای ایرانی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه برای آغاز واکسیناسیون گسترده با واکسن‌های ایرانی، مجوز سازمان غذا و دارو کفایت می‌کند، گفت: حتی در صورت داشتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان جهانی بهداشت، باز هم کشورها برای تزریق واکسن بر اساس قوانین خودشان تصمیم می‌گیرند.

درباره مختصات فنی این واکسنها هم دکتر اصغر عبدلی دانشیار گروه ویروس شناسی انستیتو پاستور ایران در برنامه زنده صفحه اینستاگرام خود با موضوع «واکسن کوو ایران برکت از ابتدا تاکنون» در این خصوص توضیح داد: این واکسن اگر به هر دلیلی، جوابگوی گونه های جدید نباشد به دلیل این که روند تولید در اختیار خودمان است به راحتی می توان واکسنی تولید کرد که پوشش گونه های جدید یا در گردش کشور را داشته باشد.

درباره واردات واکسن هم امروز خبر مهمی منتشر شد. کریم همتی روز سه شنبه در یک گفت وگوی خبری افزود:‌ در بحث واردات واکسن، چند هفته ای وقفه ایجاد شده بود و انشا الله در چند روز آینده بر اساس قول ها و اقدامات صورت گرفته و مبالغی واریزی به حساب شرکت های فروشنده واکسن، امیدواریم دو میلیون دوز واکسن معتبر وارد کشور شود.

وی ادامه داد: همچنین امیدواریم در کنار زحمات عزیزان در وزارت بهداشت، بتوانیم در کنار سایر واکسن ها،‌ شهروندان را با استفاده از واکسن های وارداتی و واکسن های معتبر تولید داخلی واکسینه کنیم تا بخشی از دغدغه های هموطنان گرامی در این زمینه رفع شود .

نکته اصلی اینجاست که تزریق واکسن باید تا ۴ سال ادامه یابد. این سخنی است که دکتر مصطفی قانعی اعلام کرده است. عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد: بر اساس پیش بینی های انجام شده برای مقابله و مهار بیماری کرونا، حداقل چهار سال واکسیناسیون متوالی نیاز داریم.

آمار مرگ و میر ناشی از کرونا امروز هم قابل توجه بود. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۹۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸۶۹ هزار و ۹۸۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۶۵۲ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۲۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۶۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۹ هزار و ۶۴۸ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون دو میلیون ۶۸۳ هزار و ۲۱۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۳۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۱ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۷۴۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

علاوه بر بیماری کرونا که یک بیماری تنفسی شدید است، برخی اخبار درباره مشاهده عامل بیماری زای قارچ سیاه در کشور هم نگران کننده شده است. در این باره رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن دارند، شایع است.

محمد مهدی گویا روز سه شنبه افزود: «موکورمایکوزیس» یا قارچ سیاه یک عفونت قارچی جدی است که فرصت طلب بوده و در افراد سالم به ندرت بروز می یابد، این بیماری در افرادی که دارای بیماری های زمینه ای بوده و خوب درمان نشدند، ایجاد شده و قابل درمان است.

وی اظهار داشت: همچنین قارچ سیاه در افراد مبتلا به کرونا که در بیمارستان به مدت طولانی بستری می شوند نیز دیده شده و این عفونت از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن شده و خوردن غذای آلوده نیز در بروز قارچ سیاه نقش دارد.

گویا تصریح کرد: این عفونت از حدقه چشم به مغز سرایت کرده و می تواند ریه ها و دستگاه گوارش را نیز درگیر کند، یکی از این علایم حمله قارچی به رگ‌های خونی است که منجر به تشکیل لخته‌های خون و مرگ بافت اطراف آن به دلیل از دست دادن خون‌رسانی می‌شود. اگر بیماری مغز را درگیر کند، در این صورت علایم ممکن است شامل سردرد یک طرفه در پشت چشم، درد صورت، تب، گرفتگی بینی باشد که به ترشحات سیاه و سفید و سینوزیت حاد همراه با تورم چشم تبدیل می‌شود.