کد خبر: ۳۴۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۶

یاس؛ شهر رو با حرفات باز به چالش بکش

«یاس» از قدیمی‌ترین خواننده‌های رپ فارسی است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.

دو دهه می شود که یاسر بختیاری ملقب به «یاس» می‌خواند. برای سبکی که او می خواند نام های زیادی انتخاب شده است ولی او فارغ از این نام ها و خط کشی ها در زمین خودش بازی می کند و کاری به خیلی ها ندارد.

یاس

مضمون بیشتر ترانه‌های او انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌های اجتماعی است؛ او گاه مدت طولانی سکوت می کند و گاه حرف های زیادی برای گفتن دارد. هرچه باشد او در این سال ها توانسته جایگاه خودش را در میان مخاطبانش حفظ کند و سختی های زیادی را هم پشت سر گذاشته است.  به بهانه تولد «یاس» کارنامه‌ هنری او را مرور کرده‌ایم، از جمله سختی تلاش برای حضور در دنیای سینما و سریال.

«یاس» در سال ۱۳۸۰ به صورت جدی فعالیت خود در موسیقی رپ را آغاز کرد. نخستین کاری که نوشت و آن را خواند آهنگ «بچه‌های خیابون» نام داشت. نخستین آهنگ مشهور او آهنگی با نام «بم» بود؛ این ترانه مخاطبان زیادی پیدا کرد و نام یاس را بر سر زبان‌ها انداخت. در همین سال «یاس» در فیلم «رعد یک داستان زنانه» به کارگردانی برنا کازرانی بازی کرد و خوانندگی  تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشت هرچند این فیلم اکران گسترده‌ای نداشت.

«یاس» سال ۱۳۸۵ آهنگ «یادت نره» را با همکاری «مجید غفوری» منتشر کرد. این اثر یکی از قطعات آلبوم «نگو دیره» از غفوری بود که با مجوز وزارت ارشاد منتشر شد و بدین ترتیب این اثر نخستین آهنگ با صدای «یاس» شد که با مجوز رسمی منتشر شد. هرچند تلاش او برای گرفتن مجوز برای فعالیت هنری محقق نشد. او در گفت و گویی در پاسخ به سؤالی در مورد عدم تمایل‌اش به دریافت مجوز گفت:«[دیگر دنبال مجوز نیستم] چون سانسور حرف‌هایم برایم قابل قبول نیست. برای یک رپر، سانسور شدن حرف‌هایش بدتر از همه‌چیز است. همان‌طور که گفتم من در موسیقی زیرزمینی خودم چارچوب‌ها را رعایت می‌کنم. چرا باید شعرم را به دست کسی بدهم که تأیید یا تکذیب کند! این افکار من است و دوست دارم مردم افکار من را بشنوند.»

یاس

آهنگ «از چی بگم؟» یکی از پرشنونده‌ترین آثار «یاس» است که با آهنگسازی و تنظیم سعید انصار منتشر شد موضوع اصلی این آهنگ در مورد آتش‌سوزی مدرسه درودزن و مشکلات دختران دانش‌آموزی بود که در این حادثه دچار مشکل شده بودند، هم چنین موزیک ویدیوی «صدای اتحاد» از او و تیک ناین توانست در بین پنج موزیک ویدیوی برتر فوریه ۲۰۱۴ سایت MTV  قرار بگیرد و از نظر کارشناسان نیز یک همکاری موفق توصیف شد.

در سال ۱۳۹۵ تیتراژ پایانی فیلم «بارکد» خواند، این فیلم در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با صدای یاس پخش شده اما در مجوز اکران عمومی آن صادر نشده بود و شرط اکران فیلم حذف صدای «یاس» عنوان شده بود. پس از حذف صدای او از تیتراژ اکران شد. او قرار یود تیتراژ سریال «رقص روی شیشه» را هم بخواند ولی این اتفاق رخ نداد.

یاس