کد خبر: ۳۴۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۸
ایران: از طریق قانونی پیگیری می‌کنیم

توقیف وب‌سایت رسانه‌های ایرانی توسط آمریکا و واکنش ایران

ناظمی در واکنش به اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت رسانه‌های زیرمجموعه صداوسیما گفت: ضمن رد این اقدام غیرقانونی و قلدرمآبانه که تلاش برای محدود کردن آزادی بیان است، این موضوع از طریق کانال‌های قانونی پیگیری خواهد شد.
آمریکا در جدیدترین اقدام علیه ایران دامنه اینترنتی ۳۳ وبسایت مورد استفاده اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی ایران و سه وب‌سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.

پرس‌ تی‌وی، العالم و الکوثر و تلویزیونی المسیره از جمله این وبسایت‌ها هستند. 



این شبکه‌ها به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی برنامه پخش می‌کنند. شبکه عربی المسیره متعلق به ایران نیست، اما مدیریت آن در دست گروه حوثی‌های یمن است که ایران از آنها پشتیبانی می‌کند.

بازدیدکنندگان این وب‌سایت‌ها از روز سه‌شنبه با اعلامیه‌ای روبرو می‌شوند که در آن نوشته شده این وب‌سایت‌ها به موجب قوانین آمریکا مسدود شده‌اند. موضوع این قوانین توقیف کیفری و مدنی اموال دخیل در «قاچاق فناوری یا تجهیزات تسلیحاتی هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و نیز تولید، واردات، فروش یا توزیع ماده‌ای کنترل‌شده» است.

دیگر سند مورد ارجاع در این اعلامیه، یکی از قوانین فدرال درباره برخورد با "تهدید غیرمعمول و خارق العاده و اعلام شرایط اضطراری در سطح ملل" است که خود شامل "اصلاحیه قانون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایران" مصوب ۲۰۰۵ و «سند حمایت از آزادی ایران» مصوب ۲۰۰۶ است.

در اعلامیه موجود در صفحه این شبکه‌ها، وزارت دادگستری آمریکا گفته که توقیف این وبسایت‌ها بر اساس درخواست دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده صورت گرفته است.

واکنش ایران 

امروز «شاهرخ ناظمی»، رایزن مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در سازمان‌ ملل در نیویورک، به این اتفاق واکنش نشان داد. او  با اشاره به این که ایالات متحده تلاش می‌کند با توقیف وب‌سایت‌ها و شبکه‌های ایران و مقاومت، صدای آزادی بیان را خفه کند، گفت که از طریق کانال‌های قانونی، این مسئله را پیگیری خواهند کرد.

ناظمی گفت: «ضمن رد این اقدام غیرقانونی و قلدرمآبانه که تلاش برای محدود کردن آزادی بیان است، این موضوع از طریق کانال‌های قانونی پیگیری خواهد شد».

آمریکا پیش از این در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ دامنه دات‌کام خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود. در ایمیلی که در آن زمان از طرف سرویس دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN» عنوان شده بود.

دولت آمریکا علاوه بر این، شهریورماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد ۳ وب‌سایت مورد استفاده توسط شرکت‌هایی را که در انتقال نفت ایران به ونزوئلا نقش داشته‌اند توقیف کرده است.

المسیره اقدام آمریکا را محکوم کرد

در همین حال شبکه تلویزیونی المسیره، پس از اقدام آمریکا در مسدود کردن دامنه وب سایت این شبکه، در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و بر تداوم وظایف رسانه‌ای خود تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: "تاکید می‌کنیم که المسیره به خواست خدا به ماموریت خطیرش ادامه می‌دهد و با هر وسیله ممکن با این اقدام آمریکا و اسرائیل علیه امت، مقابله می‌کند."

در ادامه بیانیه تاکید شده که اقدام آمریکا دروغ بودن ادعای عوامل مسدود سازی درباره آزادی بیان و یا شعار‌های مشابه را آشکار ساخته است.