کد خبر: ۳۴۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۰۰

علت ترس سردار سعید محمد از شورای نگهبان

روزنامه اعتماد نوشت: بعداز انتشار سخنان سعید محمد درباره شورای نگهبان با تیتر انتقاد در رسانه‌ها، او کلمه انتقاد را تکذیب کرد.

حاشیه‌های انتخابات روز جمعه هنوز تمام نشده است. فارغ از اینکه چه کسی یا چه کسانی در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به پیروزی رسیدند، همچنان بحث و انتقاد درباره نحوه نظارت و اجرای انتخابات‌ها کم و بیش برقرار است. ضمن اینکه بسیاری از فعالان سیاسی هم به دقت این انتقادات را رصد می‌کنند و توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند.

البته انتخابات شوراها بیشتر از جانب اصولگرایان مورد انتقاد است. آنان تأکید دارند که وزارت کشور در برگزاری این انتخابات کوتاهی کرده است. در کنار این، اعتراضاتی هم در استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفت که منجر به درگیری هم شده است. انتقاد از انتخابات ریاست‌جمهوری اما به آسانی انتقاد از انتخابات شوراها نیست و به نظر می‌رسد حساسیت ویژه‌ای نسبت به کلمه انتقاد از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد.

چراکه بلافاصله بعد انتشار سخنان سعید محمد درباره شورای نگهبان با تیتر انتقاد در رسانه‌ها، او کلمه انتقاد را تکذیب کرد. گویی در عین حال که بحث و حاشیه‌های انتخاباتی ادامه دارد، حاشیه‌ها و جنجال‌های مربوط به سعید محمد نیز پابرجاست. او اگرچه نتوانست در انتخابات ۱۴۰۰ وارد میدان رقابت شود ولی تا الان در خبرسازی و مورد توجه بودن چیزی کم از نامزدها نداشته است.

نام سعید محمد برای انتخابات ریاست‌جمهوری از اوایل سال ۹۹ مطرح بود. او بسیار تلاش کرد که بتواند در بین احزاب و گروه‌های اصولگرایی برای خود جایی دست و پا کند ولی خیلی موفق نبود. تلاش‌های او حتی برایش دردسرساز هم شد؛ چرا که شواهد نشان می‌دهد حداقل بخش مهمی از این جریان به‌شدت با او مخالف هستند. طرح نامش در فضای سیاسی اما با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. فرمانده جوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به خاطر همین برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی پستش را از دست داد.

کنار رفتن او از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء البته با حاشیه‌های زیادی همراه بود که باعث شد دست کم دو مقام ارشد در سپاه پاسداران درباره این اتفاق اظهارنظر کنند و توضیح دهند. او بالاخره به ستاد انتخابات کشور رفت و در انتخابات ثبت‌نام کرد. اما شورای نگهبان او را ناکام گذاشت و او جزو تأیید صلاحیت‌شدگان نبود. در آن ایام که بحث درباره رد صلاحیت‌شدگان بالا گرفته بود برخی پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است سعید محمد دوباره به عرصه بازگردد اما این اتفاق رخ نداد. 

علت ترس سردار سعید محمد از شورای نگهبان

حالا سعید محمد در مصاحبه‌ای تصویری درباره عدم اعلام دلایل ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان گفته است. سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا توضیح داده: «تلاش کردم برای توضیح درباره ابهامات، به شورا توضیح بدهم، که اجازه ندادند. ما را صدا نکردند علت رد صلاحیت را بگویند؛ خوب است شورای نگهبان کاندیداها را صدا کند و موضوعات را به آنها منتقل کند. شنیده بودم که بعد از بیانات رهبری احتمال تایید صلاحیتم هست، اما شورای نگهبان بیانیه داد و موضوع را رد کرد.»

دیروز وقتی این مصاحبه منتشر شد برخی رسانه‌ها تیتر «انتقاد سعیدمحمد از شورای نگهبان» را برای این مصاحبه انتخاب کردند. اما به نظر می‌رسد که سعید محمد اصلا چنین قصدی ندارد که بخواهد با شورای نگهبان از در انتقاد وارد شود. احتمالا او برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند و بیم آن دارد که این انتقاد الان برای آینده سیاسی او گران تمام شود. 

در نتیجه او خیلی سریع دیروز یک تکذیبیه‌ای را در خبرگزاری فارس منتشرکرد. در این بیانیه نوشته شد: «بعد از بیانیه شورای نگهبان (پس از سخنان رهبر انقلاب) مبنی بر اینکه گزارش‌های غلط رسیده در بررسی‌های صورت گرفته توسط شورای نگهبان تاثیرگذار نبوده است، من هم تمکین کردم و بیانیه‌ای هم در این خصوص صادر کردم. هر شخصی که برای نامزدی ثبت‌نام می‌کند باید این ظرفیت را داشته باشد که در برابر تصمیم شورای نگهبان تمکین کند.»

بر اساس اعلام رسمی مسوول رسانه‌ای سعید محمد، «برخلاف شیطنت جهت‌دار برخی رسانه‌ها از سخنان اخیر دکتر سعید محمد در موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها که با تیتر «انتقاد سعید محمد از شورای نگهبان» منتشر شده، اعلام می‌شود چنین صحبتی صورت نگرفته است».

در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده سخنان بیشتری هم از سعید محمد نقل شده است. محمد در آن مصاحبه می‌گوید: «هر شخصی که برای کاندیداتوری ثبت‌نام می‌کند باید این ظرفیت را داشته باشد در برابر تصمیم شورای نگهبان تمکین کند و نظر شورای نگهبان را باید قبول داشته باشد. بنده هم بعد از اعلام رای شورای نگهبان نسبت به این موضوع تمکین و اعلام رسمی کردم.»او در خصوص اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت از طرف شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان مختار است که به نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده اطلاع‌رسانی انجام دهد یا اطلاع‌رسانی نکند و این جزو اختیارات شورای نگهبان است.»
این خبر نشان می‌دهد که سعید محمد برنامه‌های بلندمدتی برای آینده سیاسی خود دارد و نمی‌خواهد این برنامه‌ها را با وارد شدن به فاز انتقاد به نهادهای مختلف خراب و منحرف کند. به ویژه آنکه نام او برای سمت‌های جدید هم شنیده می‌شود. برخی هم می‌گویند که ممکن است به دولت برود. به هر حال گویا فعلا قرار نیست پایان راهش باشد.