کد خبر: ۳۴۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۵

اژه‌ای: تجار در اختلافات خود اگر به داوری مراجعه کنند سریع‌تر نتیجه می‌گیرند

ایسنا نوشت: معاون اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم باید متکی بر تولید خودمان باشیم، گفت: بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین افتتاح «سازمان داوری تعاون»، «مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن» و «مرکز داوری هدایت» با تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت شهدای هفتم تیر گفت: همانطور که می‌دانید طبق قانون اساسی اقتصاد مورد توجه بوده و مسئله اقتصاد در همه دوره‌ها و نظام‌ها مسئله مهمی است و بدون استقلال اقتصادی استقلال‌ سیاسی کامل نمی‌شود و اگر می‌خواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم باید متکی بر تولید خودمان باشیم و نمی‌شود که نیازمند دیگران باشیم و در عین حال استقلال سیاسی هم داشته باشیم.

معاون اول قوه‌قضائیه خاطرنشان کرد: در طول بیش از ۴۰ سال گذشته آن‌طور که باید در زمینه تعاونی‌ها موفق نبودیم و باید بیشتر کار کنیم تا نقش اصلی تعاونی‌ها در اقتصاد کشور واقعی شود.

وی افزود: در رابطه اصل بحث تعاون و همکاری در زمینه‌های مختلف باید بگویم تعاون و همکاری از دیدگاه اسلام و عقلا بسیار حائز اهمیت است و در کاری اگر مردم همکاری داشته باشند کارها سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌شود در غیر این‌صورت مشکلات زیاد و زیادتر خواهد شد هم‌چنین اصل انتخاب افراد نیز یک امر عقلایی است و چنان‌چه یک فرد یا جمع خودش تصمیم بگیرد و انتخاب کند اگر فکرش درست باشد خوشحال و مسرور جلو می‌رود و حتی اگر با شکست مواجه شود از دیگران ناراحت و عصبانی نمی‌شود و می‌گوید خودم انتخاب کردم.

محسنی اژه‌ای در ارتباط با داوری نیز گفت: این امر یک مبنای عقلایی دارد و هم تجربه ثابت کرده آن‌چه را از طریق صلح و سازش و داوری انجام می‌شود مثبت‌تر از چیزهایی است که از طریق محکمه انجام می‌شود و خیر و برکت‌هایی که در سازش و صلح هست در حکم قاضی شاید نباشد و امروز اصلا براساس ضوابط بین‌المللی دنیا ملزم هستیم که نظامات داوری را داشته باشیم، فرهنگسازی کنیم تا بتوانیم کارمان را جلو ببریم و اصل داوری ظاهرا مورد بحث نیست بلکه بحث سر شرایط داور، اعتبار و نفوذ رای داور است بنابراین باید تلاش کنیم در این مقطع زمانی که جنگ اقتصادی را داریم باید قدم‌های بلندی را در این زمینه برداریم و در قانون نیز از سال‌های پیش مسئله توسعه داوری‌ پیش‌بینی شد.

معاون اول قوه‌قضائیه در ارتباط با مزایای داوری گفت: در مسائل تجاری سرعت عمل بسیار مهم است و اگر بخواهند به دستگاه‌ قضایی مراجعه کنند شاید کاری زمانبر باشد اما زمان برای تاجر و صنعتگر امر بسیار مهمی است و هم‌چنین رضایت در داوری‌ها بیشتر است و هزینه نیز در این موارد کاهش پیدا می‌کند پس داوری باید مورد استقبال قرار گیرد اما امروزه آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفته و یک بخشیش به این دلیل است که سازوکار آن را به درستی تبیین نکردیم و باید همه متوجه شوند چنان که اختلافی شکل گرفت اگر از ظرفیت خود مردم استفاده شود محاسن زیادی دارد.

محسنی اژه‌ای در پایان گفت: امروز اگر بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی برای رفع مشکلات، دعواها و گرفتاری‌ها استفاده کنیم به نفع کشور و قوه‌قضائیه است و اگر بتوانیم سازمان داوری را با مبانی محکم توسعه دهیم به نفع همه است. قوه‌قضائیه می‌خواهد کمک کند و نمی‌خواهد از خودش رفع تکلیف کند امروز یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی در قوه‌قضائیه پرونده تعاونی‌ها است که گاهی توانسته مشکلات اجتماعی با خودش داشته باشد و من خواهش می‌کنم دست به دست هم بدهیم ببینیم مشکل از کجاست پیشنهاد من این است که اگر مسئله‌ای را به قوه‌قضائیه ارجاع دادند اول به خودشان ارجاع دهیم و اگر در آن‌جا قابل حل نبود به قوه‌قضائیه ارجاع دهیم. قوه‌قضائیه کاملا آمادگی دارد از ظرفیت‌های حداکثری مردم استفاده کند.