کد خبر: ۳۴۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۰

جمهوری‌خواهان راه دموکرات‌ها را سد کردند

جمهوریخواهان سنا با استفاده از میانبر قانونی «۵۰ رأی مخالف» طرح بلندپروازانهٔ دموکرات‌ها را برای اصلاح قانون انتخابات ایالات متحده در نخستین گام ناکام گذاشتند.

یورو نیوز: جمهوریخواهان سنا با استفاده از میانبر قانونی «۵۰ رأی مخالف» طرح بلندپروازانهٔ دموکرات‌ها را برای اصلاح قانون انتخابات ایالات متحده در نخستین گام ناکام گذاشتند.

دموکرات‌ها مدعی‌اند که این طرح ۹۰۰ صفحه‌ای که «برای مردم» نام دارد رأی‌دادن اقلیت‌ها را تسهیل می‌کند و بزرگترین لایحهٔ انتخاباتی از زمان قانون «حقوق رأی‌دهندگان» در سال ۱۹۶۵ به‌شمار می‌رود.

جمهوری‌خواهان راه دموکرات‌ها را سد کردند

این طرح در مجموع، از نفوذ احزاب در تعیین حوزه‌های نمایندگی کنگره می‌کاهد، برای کمک مالی به کارزارهای انتخاباتی شفافیت بیشتری می‌طلبد و همچنین مدت‌زمان ارسال آرای پُستی را طولانی‌تر می‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که نبرد برای تصویب این طرح را «مهمترین نبرد ریاست جمهوری» خود خوانده بود، شکست اخیر را تنها «آغاز کار» برشمرد و گفت مبارزه برای تصویب این قانون ادامه خواهد داشت.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا ناظر جلسه رأی‌گیری سنا بود. دموکراتها اکنون به این امید بسته‌اند که بتوانند میانبر قانونی «۵۰ رأی مخالف» موسوم به «فیلیباستر» را لغو کنند تا بتوانند شرایط تصویب این طرح را فراهم کنند.

مخالفان جمهوریخواه طرح «برای مردم» می‌گویند این طرح اختیارات ایالتی را برای برگزاری انتخابات محدود می‌کند و ازاین‌رو فقط برای تقویت جایگاه دموکرات‌ها طراحی شده است و هیچگونه لزوم قانونی ندارد.

آغاز بحث و بررسی هر طرح در سنا نیازمند ۶۰ رأی موافق است و تمامی ۵۰ سناتور جمهوریخواه به این طرح رأی مخالف دادند در حالی که صد کرسی سنای آمریکا به شکل ۵۰ -۵۰ میان نمایندگان دو حزب عمدهٔ این کشور تقسیم شده است.