کد خبر: ۳۴۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۳

اعتراضات خوزستان ، آزمون زودهنگام رئیسی/ چرا راه‌حل‌های کوتاه مدت پاسخگوی بحران آب در خوزستان نیست؟

یک خشکسالی طولانی که با دگرش های آب و هوایی بدتر شده و نیز مدیریت بد دولتی، عنصر حساس دیگری را به زنجیره چالش‌های ایران، از همه‌گیری تا تحریم‌های آمریکا، افزوده است.
ایران در حال مقابله با پنجمین موج ناشی از ویروس کرونا، اقتصاد تضعیف شده در اثر تحریم‌های آمریکا و توقف مذاکرات احیای برجام که از آن به عنوان راه حل اقتصادی یاد می‌شد به سر می‌برد. اکنون، اما این کشور با یک بحران متفاوت، اما قابل پیش بینی مواجه شده است: کمبود شدید آب.

نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع بحران آب در خوزستان پرداخته و نوشت: خشکسالی طولانی مدت و افزایش دمای هوا ناشی از تغییرات آب و هوایی به همراه چند دهه سوء مدیریت دولت در حوزه منابع طبیعی و عدم برنامه ریزی، بحران آب را به بحران اعتراضات و ناآرامی‌های خشونت آمیز تبدیل کرده است.

طی هفته گذشته، تظاهرکنندگان به خیابان‌های استان خوزستان در جنوب غربی ایران رفتند که کانون اعتراضات اخیر بود. در بعضی از شهر‌ها نیرو‌های نظامی نیز حضور داشتند و به گفته مقام‌های استانی تاکنون چند نفر در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند و همین موضوع منجر به ادامه اعتراضات شده است.

خوزستان، محل زندگی جمعیت قوم عرب است. برخی برای برخورد با اعتراضات معتقدند این وقایع به مسائل جدایی‌طلبانه مربوط است اما معترضان اصرار دارند که گلایه و اعتراضات آن‌ها ارتباطی به جدایی طلبان ندارد.



محمد ۲۹ ساله یک معترض عرب حاضر در اعتراضات خوزستان در گفتگوی تلفنی با نیویورک تایمز می‌گوید: ما آب می‌خواهیم ما تنها آب می‌خواهیم. ما آب نداریم. آن‌ها جواب ما را با خشونت و گلوله می‌دهند.

جمعیت زیادی در خوزستان فریاد می‌زنند: ما تشنه ایم. در ویدیو‌های آماتوری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، معترضان خواستار کمک‌های فوری و استعفای مقام‌های محلی هستند.

چالش جدید مقام‌های خوزستان تنها چند هفته پیش از آغاز به کار ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید به وقوع پیوسته است، جایی که آزمون زودهنگامی را برای پاسخگویی رئیسی فراهم خواهد کرد.

مجتبی محفوظی نماینده ابادان در مجلس ایران، در سخنانی روز دوشنبه گذشته در مجلس گفت: خوزستان و مردم ستم دیده‌اش را نجات دهید. آنچه لایق این مردم است را به آن‌ها بدهید.

آنچه در خوزستان می‌گذرد آنطور نیست که موجب غافلگیری مقام‌های دولتی در ایران شود چرا که عواقب خشکسالی شدید در حال آشکار شدن است. وزیر نیرو ایران در ماه مه گذشته هشدار داده بود که ایران خشک‌ترین تابستان در ۵۰ سال گذشته را تجربه می‌کند و افزایش دمای هوا به ۵۰ درجه منجر به قطعی برق و کمبود آب می‌شود.

سازمان هواشناسی ایران در ماه ژوئن هشدار داد که مناطق جنوبی و غربی ایران با کاهش ۵۰ تا ۸۵ درصدی بارندگی و افزایش دما مواجه شده‌اند.

خوزستان ۸۰ درصد از نفت و ۶۰ درصد از ذخایر گازی آن را تشکیل می‌دهد و یک ستون مهم اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. در مزارع کشاورزی خوزستان پیش از این نیشکر، گندم و جو کشت می‌شد، اما با کمبود آب شاهد از بین رفتن مزارع کشاورزی و تلف شدن دام‌ها در این استان بودیم و دولت ایران با یکی از جدی‌ترین معضلات خود مواجه است.

دولت هیئتی را برای بررسی بحران آبی به خوزستان اعزام کرده و حسن روحانی رئیس جمهور ایران وعده بهبود شرایط و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان را داده است. محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد دو رئیس جمهور پیشین ایران نیز حمایت خود را از معترضان خوزستانی اعلام و اعمال خشونت علیه معترضان را محکوم کردند.

کارشناسان محیط زیست و آب اعلام کرده‌اند که اقدامات کوتاه مدت مانند راه اندازی تانکر‌های آب برای مردم، قادر به پاسخگویی مشکلات موجود نیستند. باز کردن سد‌ها و مخازن یک راه حل موقت در خوزستان است، اما همزمان منجر به کمبود آب در شهر‌های مرکزی مانند اصفهان و شهر‌های اطراف آن خواهد شد.

اعتراضات نسبت به بی ابی روز جمعه گذشته در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسید، اما به گفته یک فعال عرب و دو معترض در خوزستان، هفته‌ها بود که نارضایتی‌ها در خوزستان وجود داشت.

اعتراضات در خوزستان ششم ژولای زمانی که شیخ قبیله‌ی روستای مروانه به همراه گروهی از کشاورزان و دامداران به اهواز سفر کردند تا از بحران آب خود به مقامات مرکز آب و برق استان شکایت کنند آغاز شد.

شیخ خلیفه مروان در حالی که یک دشداشه سفید و چفیه آبی پوشیده بود با فریاد بر سر مقام‌های شرکت‌های آب و برق خوزستان که در یک اتاق کنفرانس نشسته بودند به آن‌ها گفت: ببین، ما این خاک را ترک نمی‌کنیم، شما برای ما سیل آوردید و می‌خواهید ما را مجبور به مهاجرت کنید. ما اینجا را ترک نمی‌کنیم اینجا سرزمین آبا و اجدادی ماست