کد خبر: ۳۵۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۲

آسوشیتدپرس: امسال پایان حضور نظامی آمریکا در عراق است

ایرنا نوشت:خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه شب گزارش داد؛ جو بایدن و مصطفی الکاظمی توافق کردند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق تا آخر سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد.
آسوشیتدپرس به نقل از منابع خبری خود گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و جو بایدن رییس جمهوری آمریکا توافق نامه ای را برای پایان دادن به حضور نظامی ارتش ایالات متحده در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ امضا می کنند.  

طبق توافق صورت گرفته نقش ایالات متحده در عراق قالب کاملاً مشاوره ای و آموزشی تبدیل خواهد شد.  

انتظار می رود اعلام این توافق اواخر روز دوشنبه از طرف کاخ سفید، جایی که الکاظمی و بایدن برای دیدار در مورد مذاکرات راهبردی میان دو کشور دیدار می کنند، اعلام شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی پیش از دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق گفت: مشتاقانه منتظر تقویت مشارکت راهبردی بین آمریکا و عراق و تلاش برای پیشبرد همکاری های دو جانبه هستم.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: بعد از ظهر امروز میزبان الکاظمی در کاخ سفید خواهم بود.

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن برای شروع دور چهارم گفتگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق درباره نحوه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است که "فواد حسین" وزیر امور خارجه عراق با هدف آماده سازی زمینه های آن چند روز قبل وارد واشنگتن شد.

الکاظمی پیش از ترک بغداد گفته بود: این سفر در چارچوب تلاش های عراق برای تقویت روابط محکم با آمریکا مبتنی بر احترام متقابل و همکاری دوجانبه در عرصه های مختلف انجام می شود و در راس آن تلاش های طولانی برای نشست های گفتگوهای راهبردی برای تنظیم روابط امنیتی بین دو کشور بر اساس منافع ملی عراق قرار دارد.