کد خبر: ۳۵۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۵

آبرسانی به قم، چگونه الیگودرز را خشکاند؟

انتقال آب از الیگودرز به قم با عنوان «طویل‎ترین طرح آب‎رسانی و بزرگ‎ترین طرح انتقال آب کشور» مشکلاتی برای مردم الیگودرز ایجاد کرده است.

سحام‌نیوز: انتقال آب از الیگودرز به قم با عنوان «طویل‎ترین طرح آب‎رسانی و بزرگ‎ترین طرح انتقال آب کشور» مشکلاتی برای مردم الیگودرز ایجاد کرده است.

با بهره‎برداری از این طرح، آب موردنیاز شهرهای خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیم‎ور، سلفچگان، ساوه و قم تأمین شد. در هنگام شروع عملیات طرح فوق، نام شهرستان الیگودرز و استان لرستان حذف شده بود که همین واکنش‎های بسیاری از مردمان لر را به‎همراه داشت. این پروژه از سوی وزارت وقت نیرو «طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم‎رود» نام نهاده شده بود که بارها لرستانی‎ها به این نامگذاری اعتراض کردند.

حجت‎الله رحمانی نماینده مجلس هشتم الیگودرز در این باره گفته بود: «در سال‌های اجرای پروژه آب‎رسانی به قم، مردم الیگودرز مورد اذیت و آزار قرار گرفتند، اما مسئولان نام جعلی را برای این پروژه انتخاب کرده‌اند.»

اختلاف‎های زیادی در مورد طرح انتقال آب الیگودرز به قم‎ وجود داشت که رحمانی یکی از مخالف‎های اجرای این طرح بود. وی با افشاگری در مورد اهداف پشت پرده در نطق میان دستور ۵ تیرماه ۱۳۹۰ گفت: «این حجم آب انتقالی برای استفاده قریب به ۱۴ میلیون نفر است در حالی که استان قم حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و بنابراین با راه‌اندازی و انتقال کامل آب به قم، تنها ۵ تا ۸ درصد آب انتقالی صرفاً به منظور شرب به قم منتقل شده و مابقی آن به مصرف امور کشاورزی، صنعتی، سیاحتی و گردشگری خواهد رسید.» نماینده مردم الیگودرز در مجلس هشتم، همچنین عملکرد وزارت نیرو را مصداق چپاول سرمایه مردم دانسته بود.