کد خبر: ۳۵۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۹

نامه ۱۴۰۰ دوستدار محیط‌زیست به رئیس قوه قضاییه درباره مرخصی «هومن جوکار»

اعتماد آنلاین نوشت: هومن جوکار که در سه سال و نیم گذشته حتی یک ساعت هم به مرخصی نیامده، تنها امید پدر و مادری است که این روزها سخت بیمار هستند. متاسفانه هوشنگ جوکار، پدر هومن جوکار با وجود دریافت دو دوز واکسن، مدتی­ است که درگیر کرونا شده و در حالی که بیش از ۷۰ درصد ریه ­اش از دست رفته، در بخش مراقبت­های ویژه بیمارستان بستری­ است.

بیش از ۱۴۰۰ نفر از متخصصان محیط‌زیست، هنرمندان و روزنامه نگاران، فعالان مدنی و علاقه‌مندان به طبیعت در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار اعطای مرخصی به «هومن جوکار» یکی از هفت فعال محیط‌زیست زندانی شدند.

امضاکنندگان از حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای درخواست کرده‌اند تا با توجه به ابتلای پدر، مادر و همسر هومن جوکار به سویه جدید بیماری کرونا و وخامت حال پدرش، با مرخصی او موافقت کند.

در این نامه آمده است:

جناب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای                                                                     

ریاست محترم قوه قضائیه

باسلام و احترام،

از چهارم بهمن ماه ۱۳۹۶ که جمعی از فعالان محیط‌زیست و یکی از آن‌ها، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بازداشت شده‌اند، بیش از ۱۲۸۰ روز می‌گذرد. در تمام این مدت و با وجود همه ابهام‌ها و اختلاف نظرها میان نهادهای مختلف امنیتی، این کارشناس به همراه سایر فعالان محیط‌زیست در زندان به سر می­برد و حتی در زندان هم در تلاش بوده تا هم‌بندان خود را با محیط‌زیست آشتی دهد و همچنان غم این سرزمین را دارد.

هومن جوکار که در سه سال و نیم گذشته حتی یک ساعت هم به مرخصی نیامده، تنها امید پدر و مادری است که این روزها سخت بیمار هستند. متاسفانه هوشنگ جوکار، پدر هومن جوکار با وجود دریافت دو دوز واکسن، مدتی­ است که درگیر کرونا شده و در حالی که بیش از ۷۰ درصد ریه­اش از دست رفته، در بخش مراقبت­های ویژه بیمارستان بستری­ است. سپیده کاشانی، همسر هومن جوکار نیز که او هم از بهمن ۹۶ در زندان به سر می­برد، این روزها با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و اخیرا به مرخصی آمده تا مراحل درمان را در بیرون از زندان سپری کند

در همین حال مادر هومن جوکار این روزها و در حالی که خودش نیز درگیر کروناست، تنهاست. مادری که در این ۱۲۸۰ روز حتی یک شب را آرام نخوابیده و با قرص و دارو تلاش کرده فقدان حضور فرزندش را تحمل کند، حالا دیگر نه توان دیدن همسرش را دارد و نه پسری که بودن در کنارش آرام‌اش کند. این مادر صبورانه دوری فرزند را تحمل کرده است، اما این روزها بیش از پیش نیازمند حضور او در کنار خود است.

شما می‌توانید در این روزها که غم و بیماری بر سر این خانواده آوار شده با موافقت درخواست مرخصی هومن جوکار بعد از ۱۲۸۰ روز، پیش از آنکه خیلی دیر شود امکان حضور به حق او را دستکم برای چند روز در کنار خانواده‌اش مهیا کنید.

اکنون در آستانه عید غدیر خم، عید ولایت امام عدل و انصاف، ما دوست­داران طبیعت و متخصصان محیط‌زیست و روزنامه­نگاران امضاکننده این نامه از جنابعالی درخواست اعطای مرخصی به هومن جوکار را داریم. انتظار داریم در این روزهای غم و اندوه با اعزام او به مرخصی، نه تنها برای این خانواده، بلکه برای جامعه محیط‌زیست این امید را زنده کنید که آنچه در توان دارید برای اجرای عدالت انجام می‌دهید.