کد خبر: ۳۵۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۹

جشنواره فجر از عشق مولانا مست نخواهد شد

گرچه اعلام شد تمام سهم فیلم «مست عشق» به طرف ایرانی واگذار شده و دیگر خطری برای پخش سریالی از شبکه ماهواره‌ای وجود ندارد اما در واقعیت طرف ترکیه‌ای از این پروژه انصراف داده و دیگر نمی‌توان «مست عشق» را تولید مشترک معرفی کرد؛ اتفاقی که پخش جهانی آن را با چالش جدی مواجه می‌کند.

هنرآنلاین: گرچه اعلام شد تمام سهم فیلم «مست عشق» به طرف ایرانی واگذار شده و دیگر خطری برای پخش سریالی از شبکه ماهواره‌ای وجود ندارد اما در واقعیت طرف ترکیه‌ای از این پروژه انصراف داده و دیگر نمی‌توان «مست عشق» را تولید مشترک معرفی کرد؛ اتفاقی که پخش جهانی آن را با چالش جدی مواجه می‌کند.

جشنواره فجر امسال از عشق مولانه مست نخواهد شد

 فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی ابتدا با این مضمون که قرار است فیلمی درباره شمس و مولانا به صورت مشترک در ایران و ترکیه ساخته شود، وارد چرخه تولید شد. همین موضوع سبب شد امیدواری زیادی به اکران جهانی فیلمی درباره مولانا که می‌توانست موجب شناخته شدن بیشتر یکی از شاعران بزرگ ایرانی باشد، شکل بگیرد. اما اکنون با کناره‌گیری طرف ترک از این پروژه، شرایط تازه‌ای ایجاد شده است. برای بررسی بیشتر آنچه رخ داده است، سعی کردیم حواشی یک‌ سال اخیر این پروژه سینمایی را بررسی کنیم.

فیلم سینمایی «مست عشق» قرار بود در سال ۲۰۲۰ اکران شود اما به دلایلی نامعلوم فیلمبرداری سکانس‌هایی از آن ناتمام ماند و حسن فتحی مشغول تولید سریالی در شبکه نمایش خانگی با عنوان «جیران» شد. در همین حین ۳۰ مهرماه سال گذشته، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد با این مضمون که قرار است «مست عشق» آذرماه همزمان با هفته بزرگداشت مولانا اکران جهانی شود. ضمن اینکه سریالی هشت قسمتی هم از آن ساخته می‌شود. این خبر آغازی بر حواشی تازه «مست عشق» بود، به صورتی که فتحی ابتدا خبر را شایعه خواند و گفت هنوز سکانس‌های مهمی از فیلم گرفته نشده است. در نتیجه امکان اکران جهانی وجود ندارد و طرف ترک هم نمی‌تواند کار را با کارگردان دیگری نهایی کند.

این اظهار نظر خیلی سریع با واکنش مواجه شد و طرف ترک در پاسخ گفت که سازندگان ایرانی فیلم، در ده ماه گذشته پروژه را رها کرده‌ و تلاشی برای به سرانجام رساندن آن نداشته‌اند. ضمن اینکه مدت زمان فیلمبرداری ۱۶ هفته به طول انجامیده و علاوه بر آن، راش‌های متعددی که از این اثر وجود دارد، بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای یک نسخه سینمایی است.

بعد از انتشار این خبر، مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی «مست عشق» بیانیه‌ای در رسانه‌های رسمی منتشر کرد و با قدردانی از تلاش سازندگان ایرانی فیلم گفت که اختلاف‌نظر نباید سبب پایمال شدن حقوق قانونی سازندگان ایرانی شود و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت.