کد خبر: ۳۵۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۳

تورم ۷۵درصدیِ شهریه‌ها در دانشگاه آزاد

روزنامه همشهری در گزارشی از افزایش ۴۰ تا ۷۵درصدی شهریه دانشگاه آزاد در ترم جدید خبر داده که اعتراض دانشجویان این دانشگاه را به دنبال داشته است.

روزنامه همشهری در گزارشی از افزایش ۴۰ تا ۷۵درصدی شهریه دانشگاه آزاد در ترم جدید خبر داده که اعتراض دانشجویان این دانشگاه را به دنبال داشته است.

ی

در بخشی از این گزارش آمده:

* افزایش ناگهانی شهریه بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع تحصیلی مختلف، صدای دانشجویان این دانشگاه را درآورده؛ شهریه‌هایی که برای ترم جدید بین 40تا75درصد افزایش یافته است و حتی در بعضی رشته‌ها روی شهریه ترم‌های قبل دانشجویان نیز اعمال شده و برای آنها بدهی صادر کرده‌اند. حالا 40هزار دانشجوی این دانشگاه در کارزاری اینترنتی از رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند نسبت به این تخلف رسیدگی کند.

* به‌غیر از جمع‌آوری امضا در کارزار اینترنتی، دانشجویان برخی دانشکده‌ها تجمع کرده و از مدیران خواسته‌اند که در این‌باره توضیح دهند. به‌طور نمونه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد واحد مشهد 22شهریور‌ماه در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و با دردست‌داشتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «آقای رئیس‌جمهور؛ با شهریه نجومی و غیرقانونی دانشگاه پزشکی آزاد مقابله کنید»، «دوسال آموزش مجازی و بدون امکانات؛ افزایش شهریه 75درصدی!» و «ما دانشجویان پزشکی، افزایش شهریه را تنها تا 20درصد پرداخت می‌کنیم» اعتراضات خود را نسبت به این اقدام دانشگاه آزاد نشان دادند.

* همچنین دانشجویان فنی-مهندسی تهران جنوب و دانشجویان واحد تهران مرکز هم طی اعتراضی هماهنگ، خواستار لغو افزایش نامتعارف شهریه دانشگاه آزاد شدند.

* مهسا.ف یکی از دانشجویان کارشناسی واحد تهران جنوب در این‌باره گفت: «مدیریت دانشگاه اقدام به افزایش 44درصدی شهریه ثابت کرده و معوقه این مبلغ را به‌عنوان بدهی برای دانشجویان ثبت کرده‌اند. اما طبق قانون نباید شهریه ثابت تغییر پیدا کند، ضمن اینکه کلاس‌ها هم چند ترم آنلاین بوده است. حالا هم گفته‌اند اگر بدهی را پرداخت نکنید امکان ثبت‌نام در ترم جدید را نخواهید داشت. این موضوع باعث خشم و عصبانیت همه ما دانشجویان شده و حتی به‌طور قانونی و صلح‌آمیز مواضعمان را مطرح کرده‌ایم اما فعلا که راه به‌جایی نبرده‌ایم.»

* فرزاد.ج دانشجوی دانشگاه آزاد اراک هم در این‌باره گفت: «دانشگاه آزاد بدون اطلاع قبلی و بدون هیچ ضابطه‌ای به یکباره شهریه‌ها را افزایش داده و حتی ما را بابت ترم‌های پیش بدهکار کرده است. به‌رغم اعتراض سراسری ما به این ظلم و جمع‌آوری 40هزار امضا در کارزار اینترنتی هنوز هیچ‌یک از مسئولان این موضوع را پیگیری نکرده‌اند و مدیران دانشگاه آزاد هم بدون توجه به خواسته دانشجویان، اعمال غیرقانونی شهریه را دنبال می‌کنند.»

محسن نفر، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی:

* (درباره افزایش 75درصدی شهریه‌ رشته‌های علوم پزشکی): «اعتراضی به من نرسیده است. اما تغییر شهریه‌ها در دانشگاه آزاد همواره معمول بوده و یکدفعه افزایش خاص و غیرمعمولی نداشته‌ایم. میزان افزایش سنواتی مانند قبل است و هیچ تفاوت معناداری نداریم. البته هرگونه افزایش شهریه‌ای را باید هیأت امنای دانشگاه اعلام کند.»

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد:

* (با ابراز بی‌اطلاعی از اعتراض دانشجویان نسبت به افزایش شهریه): « میزان افزایش شهریه در آغاز هر سال تحصیلی از سوی هیأت‌امنای دانشگاه اعلام می‌شود به این شکل که هیأت امنا باید جلسه بگذارد - که امسال اواخر شهریور خواهد بود - و در آنجا تعیین می‌شود که رشد شهریه در سال تحصیلی جدید چگونه باشد.»

وحید چگینی، رئیس واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد:

* (با رد هرگونه افزایش چندباره در میزان شهریه ثابت دانشجویان این دانشگاه): اتفاقی که در واحد تهران جنوب افتاده، این است که افزایش شهریه سال پیش را به‌موقع اعمال نکرده بودند؛ یعنی باید در سال تحصیلی گذشته، برای هر ترم 20درصد افزایش شهریه (برای شهریه متغیر) را اعمال می‌کردند اما در دوره مدیریت سابق این واحد دانشگاهی، این اتفاق رخ نداده بود که ما مجبور شدیم این ترم این کار را انجام دهیم. بنابراین افزایش 20درصدی شهریه متغیر برای دوترم، برابر 40درصد افزایش شد که دانشجویان آن را پرداخت نکرده‌اند و به دانشگاه بدهکار هستند.به دانشجویان اعلام شده است که این بدهی را تا قبل از فارغ‌التحصیلی‌شان به‌صورت اقساط می‌توانند پرداخت کنند.