کد خبر: ۳۵۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۱

اسراییل: کاری با کشتی های حامل سوخت ایران به لبنان نداریم

فرمانده سابق نیروی دریایی اسراییل می گوید این نیرو هیچ منفعتی برای مداخله در روند سوخت رسانی کشتی های ایران به لبنان برای مصارف غیرنظامی ندارد.

فرمانده سابق نیروی دریایی اسراییل در مصاحبه ای گفته است نیروی دریایی اسراییل برای مواجهه با تهدیدهای ناشی از حضور دریایی ایران، فعالیت های خود را در دریای سرخ را طی 3 سال گذشته افزایش داده است.


 دریادار "الی شارویت" فرمانده سابق نیروی دریایی اسراییل در مصاحبه با آسوشیتدپرس توسعه ناوگان نظامی ایران در دریاهای آزاد را یکی از مهمترین دغدغه های اسراییل دانست اما در عین حال تاکید کرد نیروی دریایی اسراییل قصد حمله یا متوقف ساختن کشتی های حامل سوخت ایران برای مصارف غیرنظامی در لبنان را ندارد.

دریادار "الی شارویت"/ عکس: آسوشیتدپرس

اسراییل: کاری با کشتی های حامل سوخت ایران به لبنان نداریم


دریادار شارویت فعالیت های ایران در دریای آزاد را یکی از مهمترین دغدغه های اسراییل توصیف کرد و مدعی شد که نیروی دریایی اسراییل قادر است هرجا که لازم باشد برای حفظ منافع اقتصادی و امنیتی این رژیم وارد عمل شود.


شارویت چند روز پس از پایان دوره پنج ساله فرماندهی خود در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت نیروی دریایی اسراییل با مجموعه ای از تهدیدها روبرو است؛ از جمله گروه شبه نظامی حزب الله لبنان که دارای زرادخانه موشک های هدایت شونده زمین به دریا است، و گروه شبه نظامی حماس در غزه، که گروه کوچکی از کماندوهای دریایی را توسعه داده است.


او افزود مهم ترین تهدید نیروی دریایی اسراییل چالش های ناشی از فعالیت نظامی ایران در سراسر منطقه است.


او یکی از مهمترین وظایف نیروی دریایی اسراییل راحفاظت از سکوهای گاز طبیعی اسراییل در دریای مدیترانه دانست که در حال حاضر 75 درصد برق اسراییل از این منطقه تامین می شود.


در شمال، گروه حزب الله لبنان قصد خود را برای هدف قرار دادن این سکوها در صورت وقوع جنگ پنهان نکرده است. این گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران در جنگ 33 روزه سال 2006 با موفقیت به یک کشتی اسراییل حمله کرد و 4 سرباز اسراییلی را کشت و از آن زمان گمان می رود ذخایر موشکی خود را بسیار ارتقا داده است. اسراییل می گوید ایران همچنان به قاچاق سلاح های پیشرفته به حزب الله ادامه می دهد.


شارویت تاکید کرد که اسراییل محموله های تسلیحاتی زیادی به مقصد حزب الله رهگیری کرده است. او گفت: "ما در مورد حمل سلاح های دریایی بسیار هوشیار هستیم و هر بار که متوجه شویم یک کشتی در حال قاچاق یک محموله تسلیحاتی است به سرعت اقدام می کنیم اما هیچ منفعتی در دخالت در تحویل سوخت کشتی های ایرانی با هدف مصارف غیرنظامی به لبنان که یک اقتصاد فروپاشیده دارد، نداریم.


بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در سال های اخیر اسراییل و ایران درگیر جنگ سایه ای بوده اند که منجر به ترور دانشمندان هسته ای ایران، انفجارهای اسرارآمیز در تاسیسات هسته ای ایران و اخیرا یک سری انفجارها در کشتی های تجاری ایران یا اسراییل شده است. در بیشتر موارد، هیچ کس مسئولیت را بر عهده نگرفته است.


شارویت گفت که فعالیت دریایی اسراییل در دریای سرخ طی سه سال گذشته "به طور تصاعدی" افزایش یافته است.


دریای سرخ اهمیت استراتژیک زیادی برای اسراییل دارد چون اغلب تجارت اسراییل از مسیر این دریا انجام می شود.


شارویت گفت: "ما حضور خود را در دریای سرخ بسیار بیشتر کرده ایم. ما در آنجا به طور مداوم با کشتی های اصلی، یعنی ناوچه های موشکی و زیردریایی ها حضور داریم و آنچه در گذشته حضور نسبتا کوتاه و یا مقطعی بود، اکنون به حضوری مداوم تبدیل شده است."

 

وی همچنین اظهار داشت که اسراییل آماده پاسخگویی به حملات مستقیم به کشتی های اسراییلی است. او گفت: "اگر حمله ای به خطوط کشتیرانی اسراییل یا آزادی کشتیرانی اسراییل صورت می گرفت، اسراییل باید پاسخ می داد؛ اما هنوز چنین حمله ای رخ نداده است. چون کشتی های تجاری که در خلیج فارس مورد هدف ایران قرار گرفته بودند با وجود ارتباط با اسراییل اما تحت مالکیت کشورهای دیگر بودند. بنابراین این گونه حملات، مستلزم واکنش بین المللی است."