کد خبر: ۳۵۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۱

ویروس کرونا تا چه زمانی در دستگاه گوارش باقی می‌ماند؟

ایسنا نوشت: بیمارانی که از عفونت کرونا بهبود می‌یابند، مشکلاتی در دستگاه گوارش خود ازجمله اسهال، درد شکم، حالت تهوع و رفلاکس اسید معده را گزارش کردند.

دکتر جاسبیر ماکر، متخصص گوارش از بیمارستان مراقبت برونکس نیویورک ایالات‌متحده اظهار کرد: افراد باید از این علائم آگاه باشند تا بتوانند به درمان بهتر بیماران مبتلا به کووید کمک کنند.

خونریزی دستگاه گوارش (GI) در بیماران کووید چقدر شایع است؟

ممکن است حدود ۸ تا ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به کروناویروس علائم خونریزی دستگاه گوارش داشته باشند. اسهال، تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، حس چشایی و درد شکم از علائم کلیدی این بیماری هستند اما برخی حتی ممکن است رفلاکس اسید و خونریزی دستگاه گوارش داشته باشند.

این ویروس چه مدت در سیستم گوارش دوام می‌آورد؟

این ویروس در نمونه‌های مدفوع به‌طور متوسط ‌۱۲.۵ روز پس از منفی بودن آزمایش کرونا باقی می‌مانند. با این حال، نتایج یک مطالعه در چین نشان داد که در مدفوع کودک در بیش از ۷۰ روز پس از شروع بیماری ویروس مشاهده شده است.

چگونه سیستم گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

ویروس از طریق برهم کنش بین پروتئین سنبله و آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین وارد سلول‌های دستگاه گوارش میزبان می‌شود. هرچند عفونت این ویروس جدا شده از نمونه مدفوع به‌طور قطعی ثابت نشده است.

 آیا بهبودی از عفونت کووید-۱۹به معنای درمان مشکلات گوارشی است؟

علیرغم پاکسازی ویروس از مجاری هوایی فوقانی و ریه‌ها، این ویروس همچنان در دستگاه گوارش باقی می‌ماند. در برخی موارد، ویروس حدود دو تا سه ماه پس از بهبودی در دستگاه گوارش وجود دارد.

آیا اثرات طولانی‌مدت ویروس کرونا بر سیستم گوارشی گزارش شده است؟

بیماران چهار هفته یا بیشتر پس از اولین بار آلوده شدن به ویروس علائم گوارشی جدید، بازگشتی یا مداوم را تجربه می‌کنند. تاکنون، رفلاکس اسید، درد شکم، مشکل در بلع و اسهال به‌عنوان عوارض طولانی‌مدت گزارش شده است.

آیا در درمان مشکلات گوارشی ناشی از کووید و سایر علل تفاوت وجود دارد؟

هیچ فرقی وجود ندارد.

چگونه از بیماران مبتلا به کروناویروس مبتلا به مشکلات گوارشی مراقبت کنیم؟

علائم گوارشی یکی از نشانه‌های ابتلا به کووید است و این بیماران برای آزمایش اولیه اقدام کنند. در زمان بیماری، مایعات کافی بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. پس از بهبودی، وعده‌های غذایی مکرر و پر انرژی را در چهار هفته اولیه مصرف کنید تا وزن و قدرت از دست رفته خود را دوباره به دست آورید.

چگونه باید با  مشکلات گوارشی کووید برخورد کرد؟

بیماران مبتلا باید از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنند و دیگر اعضاء خانواده نباید از توالت این افراد استفاده کنند. بعد از هر بار استفاده توالت را ضدعفونی کنید.