کد خبر: ۳۶۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۹۴

السیسی: بن سلمان بچه است

فارس نوشت: روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به سفر نوامبر سال ۲۰۱۸ «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و افشای رفتار توهین‌آمیز او با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و عصبانیت السیسی پرداخت.

«جمعه مبارک الجنینی» سفیر امارات متحده عربی در مصر در تاریخ دسامبر ۲۰۱۸ در پیام محرمانه‌ای به «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت در امور خارجه امارات در خصوص اتفاقاتی که در حین سفر «محمد بن سلمان» به قاهره رخ داده بود، گزارش می‌دهد. محتوای این گزارش که چند هفته پس از سفر بن سلمان به مصر نوشته شده به دست روزنامه الاخبار افتاده است.

طبق گفته سفیر امارات در مصر، دولت سعودی تمامی رسانه‌های مصر را از پوشش سفر منع و اعلام کرده بود که صرفا رسانه‌های دولتی عربستان می‌توانند این سفر را پوشش دهند. بیانیه پایانی سفر نیز از پیش آماده شده بود.

همچنین تمامی تیم امنیتی ولی‌عهد سعودی از جمله تیم اسکورت از سازمان امنیت عربستان انتخاب شده بودند و نیروهای امنیتی مصر حق دخالت در این مسأله را نداشتند. دلیل این میزان حساسیت و واهمه بن سلمان این بود که تازه یک ماه از قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری عربستان در ترکیه می‌گذشت و در آن زمان ریاض آماج شدیدترین حملات رسانه‌ای و سیاسی بود و بن سلمان نیز از ترس جان خود تدابیر امنیتی را تشدید کرده بود.

در این سفر همچنین «محمد بن سلمان» انتقادات شدیدی متوجه «سامح شکری» وزیر خارجه مصر کرده و گفته بود که اقدامات او مانع توسعه روابط ریاض و قاهره می‌شود. سعودی‌ها همچنین پا را فراتر گذاشته و به مقامات مصری می‌گویند که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب باید برکنار شده و شاکله این سازمان می‌بایست تغییر کند که این درخواست تعجب مصری‌ها را بر می‌انگیزد. گویا انتقاد بن سلمان از وزیر خارجه مصر نیز به دلیل مخالفت وی با تغییر دبیرکل اتحادیه عرب بوده است. سعودی‌ها در آن زمان تلاش داشتند تا این سازمان به طور کامل تحت اختیار آن‌ها عمل کند.

اما موضوع عصبانیت «عبدالفتاح السیسی» از رفتار توهین‌آمیز بن سلمان از این قرار است که رئیس‌جمهور مصر در مجتمع بزرگ «خانه اپرای قاهره» برای «محمد بن سلمان» مراسم ویژه‌ای تدارک دیده بود و کاروان حامل هر دو در کنار یکدیگر عازم مراسم بودند. در آستانه محل مراسم به یکباره کاروان بن سلمان تغییر مسیر داده و راه خود را به سمت مقصد نامعلومی کج می‌کند.رئیس‌جمهور مصر نیز که از این اقدام بن سلمان تعجب کرده بود به تنهایی وارد ساختمان مراسم می‌شود و منتظر بن سلمان می‌ماند.

سفیر امارات در گزارش خود نوشته است که عبدالفتاح السیسی به مدت طولانی منتظر ولی‌عهد سعودی می‌ماند اما سرانجام به او خبر می‌دهند که بن سلمان به هتل «مریح شویه» رفته است. همراهان السیسی می‌گویند که او از این رفتار بن سلمان به شدت عصبانی شده و با ترک سالن گفته است: «باشد، بچه است.» در این‌جا گزارش محرمانه سفیر امارات پایان می‌یابد.

الاخبار در ادامه نوشته که عبارت «باشد، بچه است.» حاصل عصبانیت لحظه‌ای السیسی نبود، بلکه نشان از پیش زمینه ذهنی او از بن سلمان دارد.

با این اوصاف مصر و عربستان سعودی در ۱۰ سال گذشته روابط پر فراز و نشیبی داشتند و علی‌رغم اختلافات در برخی پرونده‌ها از جمله سوریه و حماس و بحث آشتی با قطر، مقامات قاهره به دلیل وابستگی اقتصادی به کمک‌های مالی ریاض و ابوظبی همواره تلاش کرده‌اند تا وفاداری خود را به این کشورها صراحتا اعلام کنند.