کد خبر: ۳۶۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۸

ائمه جمعه باید صدای رسای مردم باشند/ هر توافقی بهتر از توافق نکردن است، دروغی بیش نیست

ایسنا نوشت: دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت با تأکید بر اینکه در نماز جمعه باید مسائل و مشکلات جامعه به صورت صریح و روشن از سوی ائمه جمعه بیان شود،‌ ادامه داد: مردم امام جمعه‌ای را می‌خواهند که مردمی و بازتاب‌دهنده خواسته‌ها و مشکلات آن‌ها باشد.

 زهرا جوان که به مناسبت ۱۶ آذر فرا رسیدن روز دانشجو به عنوان سخنران پیش از خطبه در نماز جمعه تهران که در مصلی برگزار شده است، سخنرانی می‌کرد با تأکید بر اینکه تریبون نماز جمعه باید تریبونی مردمی باشد و در آن مشکلات مردم بیان شود نه یک تریبون حاکمیتی، ادامه داد: مردم از ائمه جمعه انتظار دارند که مسائل و مشکلات آن‌ها را به صورت صریح و روشن بیان کنند و در بیان حق و باطل صراحت داشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم ائمه جمعه‌ای را می‌خواهند که نماینده آن‌ها و بازتاب‌دهنده صدای آن‌ها در نماز جمعه باشد نه نماینده‌ای که صرفا به بیان کلی مطالب بپردازد، ادامه داد: مردم امام جمعه همدل و همراه می‌خواهند که صدای رسای مردم باشد و بر اهمیت پاسخگویی از سوی مسئولان به مشکلات و دغدغه‌های مردم تأکید داشته باشد.

جوان با بیان اینکه اگر تریبون نماز جمعه تریبون مردمی و بازتاب‌دهنده صدای مردم نباشد مرجعیت فکری خود را از دست می‌دهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مشارکت شهروندان در امور مختلف یکی از اصول مردم‌سالاری دینی است اظهار کرد:‌ در مردم‌سالاری دینی مشارکت مردم یک اصل انکارناپذیر است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید به صدای مردم و انتظارات آن‌ها توجه داشته باشند و متأسفانه بعضا شاهد این بی‌توجهی از سوی برخی از این مسئولین هستیم، تأثیر این مسئله را در میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ دانست.

این فعال دانشجویی همچنین با اشاره به موضوع طرح صیانت افزود: از چندی پیش موضوع طرح صیانت در فضای مجلس مطرح شد و ما شاهد مخالفت‌هایی با این موضوع و این طرح از سوی مردم و در افکار عمومی بودیم و معدود اقناع‌هایی که تلاش شد از سوی مسئولان در این زمینه صورت بگیرد از نظر مردم منطقی نیست و به دغدغه‌ها و نظرات مردم در این زمینه پاسخ چندان قانع‌کننده‌ای داده نشد.

وی همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبات مردم ایجاد شفافیت واقعی در امور از جمله شفافیت در میزان دارایی‌های مسئولان و قراردادها است، خاطر نشان کرد: ائمه جمعه باید از جانب مردم در تریبون نماز جمعه مطالبه‌گری کنند. امروز ما نیاز به مسئول مردمی داریم، مسئولی که تصمیم‌ها را با مشارکت مردم به پیش ببرد و ساختارهای مردم سالاری در کشور را گسترش و امید در بین مردم را برای مشارکت در امور سیاسی افزایش دهد و توجه به مسائل معیشتی مردم را مورد توجه قرار دهد.

جوان همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات وین اظهار کرد: اصل مذاکره برای پیشبرد منافع کشور و احقاق حقوق مردم ایران مذموم نیست ولی باید از شرطی کردن مسائل مختلف و معطل کردن امور به نتیجه مذاکرات خودداری کرد.

وی همچنین با اعتقاد بر اینکه گزینه هر توافقی بهتر از توافق نکردن است، دروغی بیش نیست، گفت: توافقی می‌تواند موثر و تأثیرگذار باشد که تحریم‌ها علیه ملت ایران لغو شود، طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند و امکان راستی آزمایی این موضوع برای ایران فراهم شود.

این فعال دانشجویی با توجه به بدعهدی طرف‌های مقابل در اجرای تعهداتشان در بحث برجام و خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی تأکید کرد: در این مذاکرات ایران طلبکار است و طرف مقابل است که باید در راستای پرداخت بدهی خود اقدام کند.