کد خبر: ۳۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۴

درخواست پوتین برای تغییر در وضعیت مهاجران

ایسنا نوشت: رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که هیچ جریان مهاجرتی از روسیه به سمت اروپا وجود ندارد. او همچنین خواستار تایید فوری واکسن کرونای "اسپوتنیک وی" از سوی سازمان بهداشت جهانی شد

به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یکشنبه در تماسی ویدیویی با فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر (IFRC) گفت: در مورد جریان‌های مهاجرتی، خدا را شکر، ما شاهد چنین جریان‌های مهاجرتی از طریق روسیه به اروپا نیستیم. صادقانه بگویم، امیدوارم در آینده هم چنین چیزی وجود نداشته باشد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین خواستار غیرسیاسی کردن وضعیت مرتبط با مهاجران در مرزهای بلاروس با کشورهای اتحادیه اروپا شد. او گفت: در مورد وضعیت مرز بلاروس و لهستان، بله، اوضاع دشواری است. اما پیروی از اصول و قوانینی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر همواره به آن پایبند بوده‌اند، بسیار مهم است. باید شرایط را از وضعیت سیاسی خارج کرد. این مساله اصلا نباید سیاسی شود.

به گفته او، حدود ۵۰۰۰ مهاجر در حال حاضر در بلاروس به سر می‌برند و امسال ۵۴ هزار مهاجر از طریق ایتالیا خود را به اتحادیه اروپا رسانده‌اند. او همچنین به اتهام‌زنی‌های متقابل میان فرانسه و بریتانیا بر سر مسائل مهاجران اشاره کرد. پوتین همچنین از مقامات لهستان به دلیل استفاده از علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها علیه مهاجران انتقاد کرد.

پوتین گفت: مقامات بلاروسی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و سعی دارند تا مردم را برای بازگشت به سکونتگاه دائمی خودشان، به وطن‌هایشان و اول از همه به عراق، و آن هم به صورت داوطلبانه متقاعد کنند.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: احتمالاً باید مراقب آنچه در مرزها می‌گذرد و آنچه مقامات کشور همسایه، لهستان در این مورد انجام می‌دهند، بود. ریختن آب روی مردم و افزودن علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها در این آب برای ایجاد سوختگی و سایر عواقب جدی در مهاجران از جمله زنان و کودکان غیرمجاز است. این کاملاً با اصول رفتار انسانی با مهاجران ناسازگار است.

پوتین همچنین توجه را به این حقیقت جلب کرد که مهاجران بسیاری در مرز بلاروس – لهستان جانشان را از دست داده‌اند. او گفت: مردم بسیاری مرده‌اند و در مرز دفن شده‌اند. آنها به معنای واقعی کلمه هر روز دفن می‌شوند. این فاجعه است و باید به آن توجه شود.

ولادیمیر پوتین گفت که در تماس با همکاران اروپایی همواره توجه را به سمت اوضاع مهاجران جلب میکند و ابراز امیدواری کرد که اوضاع مرز بلاروس – لهستان به تدریج عادی شود. او گفت: گرچه افراد زیادی هستند که آینده آنها هنوز مبهم است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین خواستار حمایت سازمان‌های صلیب سرخ و هلال احمر برای ارائه کمک‌های ضروری به مردم نیازمند شد. پوتین گفت: در مورد ما، اگر لازم باشد، تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد. تا آنجا که من فهمیده‌ام، مقامات بلاروس و جامعه صلیب سرخ بلاروس تمام تلاش خود را می‌کنند تا از رنج مردمی که در آنجا می‌مانند، بکاهند.

ولادیمیر پوتین همچنین روز یکشنبه گفت که مقامات روسیه برای واکسیناسیون مردم مقابل کرونا، ترغیب را به اجبار ترجیح می‌دهند. او واکسیناسیون مردم را مهمترین مساله توصیف کرد و گفت آنها تلاش دارند با دیدگاه‌های مغرضانه و پیش‌داوری‌ها علیه واکسیناسیون مقابله کنند. او همچنین گفت، سیاست اقنای مردم در ضرورت واکسیناسیون مقابل کرونا در روسیه نتیجه‌بخش است.

به گفته ولادیمیر پوتین، آمارها از کشورهای مختلف نشان می‌دهند که واکسن کرونای روسیه جزو اثربخش‌ترین و ایمن‌ترین واکسن‌ها در جهان است. او همچنین ابراز امیدواری کرد که واکسن اسپوتنیک وی کشورش تاییدیه فوری سازمان بهداشت جهانی را بگیرد و این را برای عرضه جهانی آن ضروری دانست.

پوتین گفت دریافت تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای گسترش گسترده‌تر این واکسن روسی در سراسر جهان از جمله تامین رایگان آن برای کشورها ضروری است. او گفت: قصد داریم چنین کمک‌هایی را گسترش دهیم.