کد خبر: ۳۶۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۶

سفر منطقه‌ای بن سلمان/ کدام موضوع ایران در دستور کار ولیعهد سعودی است؟

ایرنا نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی امروز (دوشنبه) سفر خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را آغاز می کند که شامل عمان ، بحرین ، قطر ، امارات و کویت می شود. این اولین سفر بن سلمان به دوحه پس از قطع شدن روابط دو کشور در سال ۹۶ به شمار می‌رود.

بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات صبح روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۹۶ به طور همزمان اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود با قطر را به ‌خاطر آن ‌چه «حمایت قطر از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیده‌اند، قطع کردند اما دوحه اتهام یاد شده را مردود  دانست و بالاخره در ۱۶ دی ۹۹  امیر قطر برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی سفر کرد و عربستان و قطر پس از نزدیک به ۴ سال قطع روابط سیاسی و تجاری مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را بر روی یکدیگر باز کردند.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع خود در ریاض که نام شان را فاش نکرد، نوشت : سفر دوره ای بن سلمان حول محور تقویت همکاری و هماهنگی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تمامی زمینه ها و مسائل مورد اهتمام مشترک در منطقه تمرکز خواهد یافت.

بر اساس این گزارش ، منابع یاد شده بررسی پرونده هسته ای و موشکی ایران را به عنوان یکی از برجسته ترین مسائل موجود در دستور کار سفر دوره ای ولیعهد سعودی به کشورهای یاد شده برشمردند.

همچنین در این سفر امکان حل و فصل فراگیر بحران یمن بر اساس طرح خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن و دستاوردهای کنفرانس گفت وگوی فراگیر ملی یمن و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ناظران سیاسی معتقدند که بی نتیجه ماندن جنگ یمن برای ریاض و سنگینی کردن هزینه های گزاف آن بر دوش رهبران سعودی باعث شده تا ولیعهد سعودی دست به دامن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود و به نظر می رسد ادامه یافتن بحران یمن انگیزه اصلی و یا دستکم به عنوان یکی از انگیزه های اصلی سفر ولیعهد سعودی به کشورهای یاد شده به شمار می رود.

بر پایه همین گزارش ، همچنین قرار است تحولات عراق در سایه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور و اوضاع سوریه و رخدادهای فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری آلمان به نقل از منبع موردنظر خود توضیح داد : گفت وگوهای بن سلمان در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین موضوع یکپارچه سازی مواضع نسبت به مسائل سیاسی منطقه ای و بین المللی را در برخواهد گرفت.

این خبرگزاری به نقل از یکی دیگر از منابع خود ابراز داشت : برچیده شدن اختلافات ژئوسیاسی در تمامی سطوح و افزایش سطح همکاری در تمامی زمینه ها  از جمله مسائل امنیتی ، دفاعی ، تجاری و سرمایه گذاری میان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز بخش مهمی از دیدار ولیعهد سعودی با رهبران کشورهای یاد شده را به خود اختصاص خواهد داد.

سفر ولیعهد عربستان با توجه به برگزاری چهل و دومین نشست سران خلیج فارس در ریاض در ۱۴ دسامبر ماه جاری میلادی ( سه شنبه ۲۳ آذر ) اهمیت خاصی یافته است.

سفر بن سلمان با کشور عمان آغاز می شود و طی آن پروژه های مشترک دو کشور و در راس آنها سرمایه گذاری در منطقه صنعتی ویژه در شهر « الدقم » عمان و همکاری دوجانبه در زمینه انرژی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند گرفت و قرار است در این سفر اولین گذرگاه مرزی زمینی مستقیم میان دو کشور به طول ۸۰۰ کیلومتر با نام گذرگاه " الربع الخالی " گشایش یابد.

در همین راستا شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیروز نامه سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی را دریافت کرد که در ارتباط با روابط میان دو کشور و راه های تقویت و تحکیم آنها است . پادشاه عربستان همچنین در این نامه از امیر قطر جهت حضور در اجلاس چهل و دوم سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت به عمل آورد.

دیوان امیر قطر با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد که فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی در دیدار با امیر قطر نامه مزبور را تقدیم وی کرد .