کد خبر: ۳۷۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۵

اعتماد به نفستان را با به‌کارگیری این چهار روش افزایش دهید

تعریف اعتماد به نفس بالا به طور معمول همراه با داشتن احساساتی نظیر اعتماد به توانایی‌ها، خصوصیات و قضاوت دیگران نسبت به خود است. اعتماد به نفس برای حفظ سلامت جسم و روان اهمیت زیادی دارد و برخورداری از اعتماد به نفس بالا نقش شایانی در موفقیت افراد در زندگی شخصی و حرفه‌ای ایفا می‌کند.

مادامی که به خودتان اطمینان دارید، قادر به تأمین منابع لازم جهت رسیدن به اهدافتان هستید. به عبارتی به جای وقت‌کُشی و اتلاف انرژی از بابت اینکه «نمی‌توانید» یا «به میزان کافی خوب نیستید»، می‌توانید انرژی خود را صرف تمرکز و دستیابی به هدف‌ها کنید. برای همین است زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، عملکرد بهتری در زندگی خواهید داشت.

در این مطلب راهکارهایی را می‌خوانید که تأثیر شگرفی بر افزایش اعتماد به نفس شما دارند.

رویارویی با ترس‌ها

اگر از انجام بعضی امور به دلیل عدم اعتماد به نفس، هراس دارید، سعی کنید حداقل آن کارها را به طور تمرینی انجام دهید. مثلا اگر سخنرانی بزرگی دارید، در مقابل دوستان خود تمرین کنید تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. در حقیقت، مواجهه با کارهایی که از آن‌ها واهمه دارید، به بهبود عملکرد شما کمک می‌کند.

خودآزمایی و محک‌زدن

سعی کنید کارهایی را انجام دهید که مغزتان دائماً به شما می‌گوید «تو نمی‌توانی این کار را انجام دهی». به خودتان بگویید که این فقط یک آزمایش ساده است؛ کار موردنظر را انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. این امکان وجود دارد که پس از هر بار انجام دادن این کار متوجه شوید که نتیجه کار، علی‌رغم تصویر ذهنی که داشتید، خوب پیش می‌رود و در هر حرکت رو به جلو، اعتماد به نفس بیشتری کسب می‌کنید.

مراقبت از جسم

اگر از بدن خودتان مراقبت نمی‌کنید و سلامت جسم را در اولویت قرار نمی‌دهید، احتمالاً احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید! کم‌خوابی، رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن، سلامتتان تحت تأثیر قرار می‌دهد. جالب است بدانید طبق مطالعات، افزایش فعالیت بدنی، افزایش اعتماد به نفس را به همراه دارد.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. وقتی که از جسم خود احساس رضایت داشته باشید، به طور طبیعی احساس اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت.

همدردی با خود

همدردی با خود به این معناست که در هنگام ارتکاب اشتباه، مواجهه با شکست یا مواردی از این قبیل، با خودتان مهربانی کنید. خود سرزنش‌گری در این مواقع، نه تنها باعث افزایش انگیزه و رفع مشکل نمی‌شود، بلکه اثر متضادی را بر جای می‌گذارد. به جای مورد تنبیه قرار دادن خودتان، سعی کنید به مانند یک دوست و همراه قابل اعتماد با خودتان صحبت کنید. خود را آرام کنید، با خود بخندید و به خود یادآوری کنید که هیچ‌کس کامل نیست.

منبع: verywellmind / مترجم: الهه جعفرزاده