کد خبر: ۳۷۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۹۹

آیا احتمال اشغال استان سیونیک وجود دارد؟

کارشناس اوراسیا در گفتگویی به بررسی تحولات منطقه قراباغ پس از جنگ ۴۴روزه و احتمال اشغال استان سیونیک از سوی جمهوری باکو پرداخت.
بهرام امیراحمدیان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد باکو دست به اشغال استان سیونیک بزند و آن را اشغال کند گفت: تهدیدات باکو بیشتر به بلوف شبیه است و در این صورت روسیه نیز وارد جنگ خواهد شد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پس از اینکه کشورها برای شناسایی اعلام استقلال کردند در مجمع عمومی سازمان ملل آنها را در درون مرزهای بین المللی موجود در چارچوب اتحاد شوروی شناسایی کردند. اروپا اشغال شبه جزیره کریمه را به رسمیت نمی شناسد زیرا بر این باور است که در هنگام شناسایی اوکراین به عنوان کشوری مستقل شبه جزیره کریمه نیز جزو آن بوده و روسیه تمامیت ارضی اوکراین آن دوره را به رسمیت شناخته است که شبه جزیره کریمه هم جزو آن بوده است. حتی آبهایی که در پیرامون شبه جزیره کریمه وجود دارد و روسیه آن را حق خود می داند، اروپا آن را به رسمیت نمی شناسد. اروپا می گوید که بدون ممانعت روسیه می تواند وارد این آبها شود. قراباغ نیز بخشی از جمهوری آذربایجان محسوب می شود و به آن خودمختاری داده شده است.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص احتمال اتصال قراباغ به روسیه و شناسایی آن به عنوان یکی از استان های روسیه گفت: گفته می شود روسیه برای ساکنین آبخازیا و اوستیای جنوبی پاسپورت روسی صادر کرده است و آنها جزو شهروندان روسیه محسوب می شوند. وقتی در این قلمرو ها کسی پاسپورت روسی داشته باشد، دولتهای محلی نمی توانند متعرض آنها شوند. روسیه حق دفاع از شهروندان خود را محفوظ می داند و حتی در صورت نیاز ارسال نیروی نظامی را می تواند در دستور کار قرار دهد. به همین جهت شاید روس ها در قراباغ نیز دست به چنین اقدام مشابهی بزنند.