کد خبر: ۳۸۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۲

واکنش بایدن به تصمیم سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو

ایرنا نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه از ارائه درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو به عنوان قوی ترین ائتلاف دفاعی در تاریخ استقبال و حمایت می کنم، اظهار داشت: آنها برای امنیت خود تصمیم گیری کرده اند.
ایرنا نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه از ارائه درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو به عنوان قوی ترین ائتلاف دفاعی در تاریخ استقبال و حمایت می کنم، اظهار داشت: آنها برای امنیت خود تصمیم گیری کرده اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در دیدار با رهبران فنلاند و سوئد در کاخ سفید گفت: امروز از دو دموکراسی بزرگ و دو شریک نزدیک و بسیار توانای آمریکا برای پیوستن به قوی ترین و قدرتمندترین اتحاد دفاعی تاریخ جهان استقبال و حمایت قاطع آمریکا از عضویت آنها را اعلام می دارم.

وی تصریح کرد: این دو کشور مستقل از حقوق حاکمیتی خود که همه کشورها از آن برخودار هستند برای تصمیم گیری در مورد امنیت خود استفاده می کنند. امروز شکی نیست که ناتو کاربردی، مؤثر و بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که فنلاند و سوئد هم اکنون شرایط لازم برای عضویت در ناتو را دارند.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش افزود که دولت آمریکا درحال ارسال گزارش ها در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به کنگره این کشور است.

وی گفت: امروز دولت من گزارش عضویت این دو کشور به ناتو را به کنگره آمریکا ارائه می‌کند تا سنا بتواند به طور مؤثر و سریع در مشاوره و موافقت با این معاهده اقدام کند.

بایدن همچنین در مورد موضوع گفتگوهایش با رهبران فنلاند و سوئد اظهار داشت: امروز من و ساولی نینیستو رئیس جمهوری فنلاند و ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد گفتگوی بسیار خوبی در مورد عضویت آنها در ناتو، جنگ در اوکراین و تقویت امنیت منطقه ترانس آتلانتیک داشتیم.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی از ساولی نینیستو رئیس جمهوری فنلاند و ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد در کاخ سفید استقبال و با آنها دیدار و گفتگو کرد؛ دیداری که گسترش ناتو محور آن است.

این دیدار پس از ارائه درخواست این دو کشور به ناتو برای عضویت در این ائتلاف نظامی رخ می دهد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد: عضویت فنلاند و سوئد در ناتو یک رویداد تاریخی و نقطه عطف در امنیت اروپا است.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در مورد موضع ترکیه در باره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفت: اطمینان داریم که در نهایت روند عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به صورت موثر انجام خواهد شد و می شود به نگرانی های ترکیه رسیدگی کرد.

سالیوان افزود: فنلاند و سوئد مستقیما با ترکیه در ارتباط هستند و ما نیز با مقامات ترکیه در این خصوص درحال گفتگو هستیم.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که سوئد و فنلاند درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را امروز و به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل بلژیک تحویل دادند.

به نوشته رویترز، پیش بینی می‌شود با وجود آنکه فرایند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان برد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خواند و این دو کشور را نزدیکترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آن‌ها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد.

وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است، روسیه با توجه به شرایط عضویت سوئد در ناتو و برای مقابله با تهدید عضویت این کشور در این ائتلاف اقدام خواهد کرد.