کد خبر: ۳۸۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۴

انتقاد از حضور سلبریتی‌ها در صحنه حادثه برج متروپل در آبادان

یک کارشناس رسانه درباره حضور سلبریتی‌ها در صحنه‌های حوادث از جمله ریزش برج متروپل در آبادان و پیامدهای آن معتقد است: «چهره‌ها، حوادث را فرصتی مغتنم برای برندسازی و ارتقای برند ندانند. آنها می‌توانند به روش‌های مختلف مردم را مطلع و آگاه کرده و هشدارها و توصیه‌هایی داشته باشند ولی این مسأله به معنی حضور در میدان حادثه، آن هم در قلب امدادرسانی با خطرات احتمالی برای فرد و علاقمندان آنها نیست.»
یک کارشناس رسانه درباره حضور سلبریتی‌ها در صحنه‌های حوادث از جمله ریزش برج متروپل در آبادان و پیامدهای آن معتقد است: «چهره‌ها، حوادث را فرصتی مغتنم برای برندسازی و ارتقای برند ندانند. آنها می‌توانند به روش‌های مختلف مردم را مطلع و آگاه کرده و هشدارها و توصیه‌هایی داشته باشند ولی این مسأله به معنی حضور در میدان حادثه، آن هم در قلب امدادرسانی با خطرات احتمالی برای فرد و علاقمندان آنها نیست.»

مریم سلیمی، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه در گفت‌وگویی درباره حضور سلبریتی‌ها در صحنه‌های حوادث و پیامدهای آن گفت: «چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار. طبیعی است که وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، همه اقشار جامعه از حادثه متأثر شده و می‌کوشند تا به سهم خود در ارتباط با آن حادثه ایفای نقش داشته باشند. گاه این نقش‌آفرینی نیازمند حرفه‌ای گری و عمل کردن بر اساس تخصص، مهارت‌ها، تجارب و در چارچوب‌های لازم است و تنها در این صورت است که مفید واقع می‌شود. در چنین شرایطی، عدم برخورداری از تخصص و مهارت لازم، (به ویژه از سوی چهره‌هایی که در محل حادثه حضور می‌یابند)، نه تنها کمک محسوب نمی‌شود بلکه ممکن است باعث ایجاد موانعی برای نیروهای متخصص در امر امداد شده یا به بروز حادثه جدیدی بیانجامد و در نتیجه، حاشیه‌هایی به وجود بیاید.»

این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی گفت: «در این باره علاوه بر نقدی که باید به حضور افراد عادی در صحنه حوادث به خصوص در زمان‌های اولیه بعد از حادثه داشت که با گرفتن فیلم و عکس و ایجاد ازدحام اجازه نمی‌دهند فرایند امداد و نجات به درستی انجام شود، بر حضور چهره‌ها در محل حادثه نیز نقدی جدی وارد است، زیرا هر فرد غیرمتخصصی - چه فرد عادی و چه سلبریتی یا اینفلوئنسر- با حضور در صحنه خطر، احتمال خلق حوادثی جدید و بالا رفتن شمار قربانیان یا صدمه دیدگانه حادثه را افزایش می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «در وهله اول ممکن است حضور چهره‌ها، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها در میادین حوادث مهم کاملا طبیعی و بدیهی به نظر برسد اما گاهی نیز ممکن است این حضور در کنار تلاش‌های احتمالی (البته غیرتخصصی) آنها برای کمک به بهبود شرایط، با اهداف و اغراضی نیز همراه باشد.»

سلیمی خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که حوادث مساوی هستند با حضور و تجمع دوربین‌ها و رسانه‌ها، این یعنی چنین حوادثی می‌تواند فرصتی برای دیده شدن و گرفتن سهمی از کیک توجه جامعه نیز به شمار آید. این احتمال وجود دارد که از این طریق بخواهند اقدامی در جهت بهسازی برند شخصی خود کنند و یا دست به بازطراحی برند شخصی خود بزنند به این معنا که جایگاه خود نزد افکار عمومی ترمیم کنند.»

وی افزود: «حیات و بقای چهره‌ها، گاه در پیوند با رسانه‌هاست و این تلاش برای دیده شدن ممکن است برای برخی جنبه‌ای حیاتی داشته باشد و بخواهند قیمت و بهای آن را به هر شکل و قیمتی پرداخت کنند که این بها گاه ممکن است از طریق مستمسک قراردادن حوادث جبران شود.»

سلیمی یادآور شد: «هرچند هستند سلبریتی‌هایی که گاه بی‌رسانه نیز همچنان محبوب مردم باشند ولی برای ماندگاری در اذهان بعد از یک دوره میان مدت یا بلندمدت همچنان نیازمند رسانه‌اند.»