کد خبر: ۳۹۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۰

گرد و غبار شهرهای خوزستان ۹ برابر آخرین حد مجاز است

گرد و غباری که از ساعاتی پیش در برخی شهرهای خوزستان رخ داده، میزان غلظت ذرات آلاینده را در شهرهای بندرامام خمینی(ره)، ماهشهر و سوسنگرد به حدود ۹ برابر حدمجاز افزایش داد.
گرد و غباری که از ساعاتی پیش در برخی شهرهای خوزستان رخ داده، میزان غلظت ذرات آلاینده را در شهرهای بندرامام خمینی(ره)، ماهشهر و سوسنگرد به حدود ۹ برابر حدمجاز افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گرد و غباری که پیش از این اداره کل هواشناسی نسبت به وقوع آن هشدار سطح زرد صادر کرده بود، از ساعاتی پیش برخی شهرهای خوزستان را فراگرفته است.
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰ ) را در ساعت ۱۴ روز شنبه در بندرامام خمینی(ره) یک هزار و ۴۴۴، ماهشهر یک هزار و ۴۰۲، سوسنگرد یک هزار و ۳۴۳، شادگان ۸۰۳، اهواز ۵۷۱، آبادان ۴۲۷، دزفول ۴۲۷، اندیمشک ۳۴۵، حمیدیه ۳۰۰، شوش ۳۰۰، رامشیر ۲۷۱، شوشتر ۲۵۲، امیدیه ۲۰۵، ایذه ۱۷۱، گتوند ۱۴۹ و مسجدسلیمان ۲۵ میکروگرم برمترمکعب گزارش کرد. حدمجاز غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است.
همچنین سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۱۵ امروز شنبه، شاخص هوای پنج شهر خوزستان را در شرایط خطرناک اعلام کرد.
بر اساس گزارش این سامانه شاخص کیفی هوای شهرهای اهواز ۴۰۸، بندرامام خمینی(ره) ۵۰۰، دزفول ۳۴۵، شادگان ۵۰۰ و ماهشهر ۵۰۰ در شرایط خطرناک؛ شاخص کیفی هوای اندیمشک ۲۴۶ در شرایط بسیار ناسالم؛ شاخص کیفی هوای شهرهای آبادان ۱۸۸، حمیدیه ۱۶۴، رامشیر ۱۵۶، شوشتر ۱۶۵ و هندیجان ۱۸۷ در شرایط ناسالم برای همه گروه ها؛ شاخص کیفی هوای شهرهای امیدیه ۱۲۲ و ایذه ۱۰۲ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و شاخص کیفی مسجدسلیمان ۷۸ در شرایط قابل قبول (سالم) بوده است. همچنین ایستگاه‌های پایش هوا در شهرهای بهبهان، رامهرمز، سوسنگرد، شوش، کارون و گتوند داده‌ای برای نمایش نداشتند.
اداره کل هواشناسی خوزستان نیز اعلام کرده است: وزش باد و گرد و غبار تا اواخر وقت فردا یکشنبه در خوزستان تداوم دارد.
بنابر این گزارش، ورود توده گرد و غبار از کشور عراق تا اواخر وقت امروز سبب کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا در مناطق جنوبی و غربی و مرکزی و بخش‌هایی از شمال خوزستان خواهد شد. همچنین تا اواخر وقت فردا (به ویژه طی امروز شنبه) وزش باد به ویژه در مناطق غربی، جنوبی و مرکزی خوزستان متوسط تا شدید خواهد بود و برخاستن گرد و غبار محلی و موقتی در ساعاتی از بعدازظهر در این مناطق دور از انتظار نیست.