کد خبر: ۳۹۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۲

تلاش بایدن برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

ایرنا نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از گنگره خواست تا درخواست عضویت دو کشور سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مورد تصویب قرار دهند.

تارنمای خبری نیویورک پست باانتشار این خبر نوشت: اکنون کشورهای فنلاند و سوئد با توجه به درخواست رسمی بایدن از کنگره آمریکا مبنی بر تصویب عضویت این دو کشور در ناتو، یک گام دیگر به عضویت در این پیمان نظامی نزدیک‌تر شدند.

تارنمای نیویورک پست در ادامه نوشت: برای عضویت رسمی کشورهای فنلاند و سوئد به ناتو نیاز است تا پارلمان‌های تمامی کشورهای عضو دراین پیمان نظامی آن را به تصویب رسانند.

نیویورک پست نوشت: در آمریکا باید این عضویت به تایید دو سوم مجلس سنا برسد.

رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشتم تیرماه پس از پایان مخالفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به طور رسمی از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت به عمل آوردند.

در همین حال امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو پس از لغو وتوی ترکیه استقبال کرد.

کاخ الیزه به نقل از امانوئل مکرون تاکید کرد: ورود این دو کشور به ناتو که قابلیت‌های قوی و قابل همکاری دارند، به طور قابل توجهی به امنیت همه متحدان کمک می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا نیز دراین نشست با اشاره به اینکه نیاز به ناتو بیش از همیشه است، مدعی شد که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه اکنون با «ناتویی شدن» اروپا مواجه می‌شود.

فنلاند و سوئد در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را دادند، تحلیلگران و کارشناسان بین المللی بر این باورند که این عضویت می تواند شرایط را در مرزهای شرقی اروپا با توجه به نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی واشنگتن، به مراتب پیچیده و حساس‌تر سازد و کل منطقه اروپا را با نظامی گری که کاخ سفید برای آن طرح ریزی کرده است، از شرایط عادی خارج سازد، بیم آن می رود که خواسته واشنگتن با اهرم روسیه هراسی؛ تبدیل کل اروپا به یک کانون بزرگ بحرانی همچون افغانستان و یا عراقی دیگر است.