کد خبر: ۳۹۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۸۶

خدا را شکر که «سردار» هست

نکته مهم درباره گل سردار آزمون در دیدار شب گذشته این بود که او پس از گل‌زنی، خوشحالی هم نکرد.
شرق: تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در دومین بازی از فیفادی جاری برابر سنگال، یکی از قدرتمندترین تیم‌های آفریقایی به نتیجه مساوی یک – یک رسید تا کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی و جدید ایران با یک برد و یک مساوی ارزشمند، کارش را در تیم ملی ایران از سر بگیرد. این نتیجه در حالی به دست آمد که ایران در اولین دیدار تدارکاتی، روز جمعه موفق شد اروگوئه، یکی از بهترین تیم‌های آمریکای جنوبی را با تک‌گل مهدی طارمی شکست دهد و از پیش‌رو بردارد. برخلاف مسابقه نخست، کی‌روش در بازی شب گذشته کار را با هفت تغییر در ترکیب اصلی استارت زد. این تغییرات برای شناختن بیشتر توانایی بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی در اتریش بود که نهایتا هم برای او با یک مساوی ارزشمند به پایان رسید.

کی‌روش که بعد از خروجش از ایران ابتدا هدایت کلمبیا و بعد مصر را بر عهده گرفته بود تا حدودی شکست‌هایی را که برابر اروگوئه و سنگال در دو تیم مذکور داشت، با ایران جبران کرد. برای جبران شکست پیشین برابر سنگال با تیم مصر، کی‌روش باید مدیون سردار آزمون، مهاجم باشگاه لورکوزن باشد. بازیکنی که از روی نیمکت بلند شد، به زمین آمد و در اولین فرصت به‌دست‌آمده با یک ضربه سر، دروازه سنگال را گشود و کار را مساوی کرد.

گل سردار آزمون از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد، ولی بدون تردید حضورش در این بازی از یک سو و گل‌زنی‌اش از سوی دیگر، با توجه به اتفاقاتی که پیش از این بازی رخ داده بود اهمیت زیادی داشت. سردار آزمون یک روز قبل از دیدار برابر سنگال، با یک استوری اینستاگرامی از اعتراض مردمی در خیابان حمایت کرد. او گفته بود به دلیل قوانین حاکم بر تیم ملی نتوانسته کاری انجام دهد، ولی دیگر طاقتش تمام شده است. کمی بعد از استوری تند سردار آزمون، تمامی پست‌های او در اینستاگرام پاک شد و خبرگزاری فارس هم سریعا مدعی شد که سردار آزمون مصدوم است و در دیدار برابر سنگال به میدان نخواهد رفت!

این ادعا با تعابیر مختلفی مواجه شد و بسیاری این فرضیه را دامن زدند که ممکن است سردار آزمون از تیم ملی خط بخورد. مدیر روابط عمومی وزارت ورزش، اما شب قبل از دیدار با سنگال چنین گمانه‌زنی‌هایی را رد کرد و خبر داد که جو حاکم بر تیم ملی بسیار خوب است و هیچ اختلافی در این میان وجود ندارد. برخلاف ادعای مطرح‌شده، سردار آزمون روز گذشته در دیدار برابر سنگال از روی نیمکت به زمین مسابقه فرستاده شد و اتفاقا تک‌گل تیم ملی را در این بازی زد.

سردار که شصت‌و‌پنجمین بازی ملی‌اش را تجربه می‌کرد، بالاخره از مرز ۴۰ گل زده عبور کرد. او که سومین گل‌زن تاریخ فوتبال ایران است، حالا شمار گل‌هایش را به عدد ۴۱ رسانده و فقط به ۹ گل دیگر نیاز دارد تا به رکورد کریم باقری برسد و پشت سر علی دایی، خودش را به‌عنوان دومین گل‌زن برتر تاریخ تیم ملی ایران مطرح کند. نکته مهم درباره گل سردار آزمون در دیدار شب گذشته این بود که او پس از گل‌زنی، خوشحالی هم نکرد.

در مجموع ایران هم در دومین تقابل با سنگال به دومین تساوی مشابه با این تیم رسید. تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۹ به مصاف این تیم آفریقایی رفته بود و آن دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

نکته درخور توجه اینکه تیم ملی ایران تاکنون مقابل ۲۱ کشور آفریقایی قرار گرفته است. بیشترین تقابل ایرانی‌ها مقابل الجزایر بوده است. تیم ملی ایران ۴۱ بار مقابل تیم‌های آفریقایی قرار گرفته که ۱۹ پیروزی، ۱۴ تساوی و ۸ شکست را در کارنامه خود ثبت کرده است.