کد خبر: ۳۹۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۸

مرگ سالانه بیش از ۱۸.۵ میلیون نفر در جهان با این بیماری

ایسنا نوشت: هر ساله در تاریخ ۲۹ سپتامبر "روز جهانی قلب" گرامی داشته می‌شود.

تعیین "روز جهانی قلب" از سوی فدراسیون جهانی قلب صورت گرفته و این روز جهانی به منظور افزایش آگاهی در مورد اینکه بیماری های قلبی-عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند، گرامی داشته می شود.

در این روز جهانی همچنین اقداماتی که در پیشگیری و کنترل بیماری های مرتبط با قلب نیز موثر هستند، به افراد یادآوری می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، هر ساله ۱۸.۶ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل بیماری های قلبی-عروقی شامل بیماری قلبی و سکته، جان خود را از دست می دهند.

هدف از گرامیداشت این روز جهانی آموزش دادن به افراد در جهت کنترل عوامل خطر مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک و فعالیت بدنی است زیرا به گفته متخصصان با کنترل این فاکتورها می توان از ۸۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی پیشگیری کرد.

در طول عمر متوسط یک فرد، قلب حدود ۲.۵ میلیارد بار ضربان دارد و خون مورد نیاز برای هر عضو از بدن را تامین می کند. سمت راست قلب، خون را به ریه ها که از اکسیژن پر می شود، می فرستد. سمت چپ قلب نیر خونِ سرشار از اکسیژن را از طریق عروق پمپاژ می کند تا اعضای بدن تغذیه شده و در عین حال مواد زائد و اضافی را از سلول‌ها و بافت‌ها دور می کند. به همین دلایل است که حفظ سلامت قلب اهمیت پیدا می کند.

این موضوع شناخته شده است که سبک زندگی کم تحرک موجب بروز بیماریهایی از قبیل دیابت و فشار خون بالا می شود و زمانیکه این بیماریها برای طولانی مدت ادامه پیدا کنند، موجب بیماریهای قلبی می شود.

به گزارش هلث نیوز، علائم اولیه بیماریهای قلبی شامل احساس گیجی، خستگی، تنگی نفس، عرق سرد و سردرد است. کارشناسان توصیه می کنند در صورت بروز این علائم ضروری است به پزشک مراجعه کنید چرا که می تواند نشانه های هشدار بیماری قلبی باشد.