کد خبر: ۴۰۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۴

بلینکن: چین از خطوط قرمز ما عبور نکرده است

ایسنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت، چین از خطوط قرمز عبور نکرده و تسلیحات مرگبار به روسیه نفرستاده است.
ایسنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت، چین از خطوط قرمز عبور نکرده و تسلیحات مرگبار به روسیه نفرستاده است.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی جلسه استماع کمیته فرعی سنا در مورد درخواست بودجه وزارت امور خارجه این کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا چین سلاح مرگبار به روسیه می‌فرستد یا خیر، گفت: ما ندیده‌ایم که چین از خط قرمز عبور کند.

وی افزود: از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده با پکن درباره ارسال سلاح مرگبار به روسیه "بسیار صریح" بوده است. همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مستقیما این مسئله را با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در میان گذاشت.

بلینکن در رابطه با واکنش چین نسبت به جنگ اوکراین گفت: چین بسیار بادقت واکنش‌های کشورهای مختلف را به این جنگ بررسی می‌کند. ما جعبه پاندورا را در سراسر جهان باز کردیم! زیرا متجاوزان در هر جا به این جنگ نگاه می‌کنند و با خود می‌گویند "اگر آن‌ها می‌توانند از این مهلکه بگریزند، پس ما هم می‌توانیم" و این به معنای جهان درگیر و جهان جنگ است. البته این دنیایی است که ما قبلا در آن بوده‌ایم و مجبور شدیم کاری برای آن انجام دهیم. اما این دنیایی نیست که ما خواستار آن باشیم. به نظرم خطرات در اوکراین فراتر از این کشور پیش می‌رود و به نظرم این جنگ تاثیر عمیقی در آسیا دارد. دوره پسا جنگ سرد تمام شده اما یک رقابت سخت همچنان در جریان است.

وزیر خارجه آمریکا در پایان با طرح این ادعا که "چالش و تهدید بحرانی و فوری توسط رقبای استراتژیک ما از جمله روسیه و جمهوری خلق چین ایجاد شده است" خاطرنشان کرد: ما (ایالات متحده آمریکا) یک دیدگاه مثبت نسبت به آینده داریم؛ دنیایی آزاد، امن، باز و شکوفا. ما مطمئنیم بودجه‌ای که اختصاص می‌دهیم به این دیدگاه و چشم‌انداز کمک خواهد کرد.