کد خبر: ۴۰۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۴

گفت‌وگوی تلفنی سلطان عمان و رئیس‌جمهور روسیه برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور

ایرنا نوشت: سلطان عمان و رئیس‌جمهور روسیه برای اولین بار در تاریخ برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور بصورت تلفنی گفت‌وگو کردند.
ایرنا نوشت: سلطان عمان و رئیس‌جمهور روسیه برای اولین بار در تاریخ برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور بصورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

به نقل از خبرگزاری رسمی عمان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح امروز (پنجشنبه) با «هیثم بن طارق» سلطان عمان تماس تلفنی برقرار کرد که اولین تماس تلفنی بین سلطان عمان و رئیس جمهور روسیه از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.

خبرگزاری عمان با اشاره به اینکه در این تماس تلفنی طرفین درباره بسیاری از موضوعات مورد علاقه مشترک گفت و گو کردند، اضافه کرد: پوتین و هیثم بن طارق در مورد تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

شبکه روسیه الیوم نیز گزارش داد که این، اولین تماس در این سطح از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است و دو طرف برای توسعه چشم اندازهای همکاری دوجانبه توافق کردند.

بر اساس اعلام این شبکه روسی در بیانیه کاخ کرملین آمده است که این گفت و گو بر اهمیت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین مسقط و مسکو و اجرای پروژه‌های مشترک با سود متقابل از جمله در بخش حمل و نقل و لجستیک متمرکز بوده است.

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه عمان، روابط دیپلماتیک بین مسقط و مسکو در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۵ برقرار شد.

عمان در سال ۱۹۹۱ رسما روسیه را به عنوان وارث قانونی اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناخت و از آن زمان تا کنون شریک مهمی برای عمان بوده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی عمان پیشتر «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه در ۲۳ فوریه به عمان سفر کرد و با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان رایزنی‌های سیاسی انجام داد.

به گزارش این خبرگزاری، در آن زمان البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان و بوگدانوف به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا، زمینه‌های همکاری دوجانبه را بررسی و در مورد تعدادی از مسائل منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کردند.