مقایسه هایما ۸S و فیدلیتی الیت؛ نبرد شاسیبلندهای زیر ۲.۵ میلیارد

هایما ۸S از نظر قوای محرکه، شتاب و دوام گیربکس دست بالا را دارد اما فیدلیتی الیت با اتاق جادارتر، کیفیت متریال بالاتر و سطح تکنولوژی بیشتر عرضه میشود. انتخاب شما از بین این دو کراساوور مونتاژی کدام است؟
هایما 8S از ایرانخودرو و فیدلیتی الیت از بهمن موتور دو مونتاژی بازار خودرو کشور هستند و هر دو در بازه قیمتی نزدیک به 2.2 میلیارد تومان عرضه میشوند.
هایما 8S از موتور چهارسیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم (T‑GDI) با قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتنمتر استفاده میکند. در مقابل، فیدلیتی الیت از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر بهره میبرد. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند اما هایما توان بالاتر و شتاب سریعتری دارد، در حالی که فیدلیتی تجربه رانندگی نرمتری را ثبت کرده است.
طراحی ظاهری و کابین
مهمترین دست برتر هایما 8S مربوط به سبک طراحی مدرن آن است؛ با چراغهای باریک دیلایت در بخش جلو، خطوط حجمی و تناسب ابعاد بدنه.
در مقابل، فیدلیتی الیت زبان رسمیتری دارد؛ با جلوپنجره بزرگ سهبعدی کرومی و چراغهای LED بازطراحیشده و حضور عناصر اسپرت در سپر عقب.
بخش کابین، هایما 8S از نمایشگر شناور ۱۲.۳ اینچی، اهرم دنده الکترونیکی و تریم نقرهای اسپرت استفاده کرده تا حتی با وجود پلاستیکهای خشک همچنان باب میل جوانان باشد.
در سوی دیگر، فیدلیتی الیت حس لوکستری به سرنشینان منتقل میکند؛ با متریال نرمتر، چرم دوختدار و نورپردازی داخلی. همچنین صندلیهای آن در مقایسه با هایما عریضتر است و در نسخه هفتنفره فضای کاربردیتری هم دارد. علاوه بر این، سقف پانوراما و داشبورد با طراحی مینیمال نیز بر زیباییهای بصری خودرو افزوده است.
مشخصات بخش فنی
هایما 8S یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ T-GDI با تزریق مستقیم سوخت دارد که ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این توان را جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک معمولی (AT) به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا صد خودرو نیز حدود ۷.۸ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نزدیک به هفت لیتر در صد کیلومتر برآورد شده است. (گیربکس AT هم دوام بالاتری دارد و هم نگهداری آن سادهتراز جعبهدندههای دوکلاچه است)
در مقابل، فیدلیتی الیت از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهارسیلندر با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر استفاده میکند. انتقال نیرو نیز به واسطه گیربکس ششسرعته دوکلاچه تر صورت میگیرد که عملکرد سریعتری در تعویض دنده دارد.
علاوه بر این، فیدلیتی با وجود حجم کمتر پیشرانه عملکرد نرمتری از خود نشان داده اما در شتابگیری از رقیب خود عقب میماند. بهروزرسانی سیستم تعلیق مولتیلینک در محور عقب این خودرو نیز به افزایش پایداری و کیفیت سواری منجر شده است.
امکانات و ایمنی
رقابت دو خودرو در این بخش بسیار نزدیک است. هایما 8S به شش کیسه هوای ایمنی، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم حفظ مسیر، ترمز پارک برقی و در صندوق برقی مجهز به سنسور پا تجهیز شده. همچنین نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، تهویه دومنطقه، صندلیهای برقی و گرمکندار و سانروف پانوراما از امکانات کابین آن هستند.
در سوی دیگر، فیدلیتی الیت از لحاظ رفاهی حتی یک گام فراتر رفته؛ هشت بلندگو، تهویه خودکار با فیلتر PM۲.۵، سردکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم، اپل کارپلی و اندرویداتو، سیستم فرمان صوتی، آینههای تاشو برقی با گرمکن و دوربین ۳۶۰ درجه. همچنین در زمینه ایمنی به سیستمهای ESC، TCS، HAC، EBA، سنسور فشار باد تایر و هشدار تغییر خط تجیهز شده است.
قیمت شاسیبلندهای مونتاژی در نمایندگی
قیمت فیدلیتی الیت تیپ یک پنجنفره 2 میلیارد و 182 میلیون تومان و نسخه هفتنفره 2 میلیارد و 243 میلیون تومان است.
هایما 8S هم با بهای 2 میلیارد و 280 میلیون تومان قابل خریداری است.

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
