کد خبر: ۳۷۳۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۷

محتمل‌ترین نامزد برای جانشینی محمود عباس

ایسنا نوشت: منابع آگاه فلسطینی اعلام کردند، انتخاب حسین الشیخ به عنوان عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین"ساف" او را به تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نزدیکتر کرده است.

به نقل از العربی الجدید، منابع فلسطینی اعلام کردند: اخیرا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین "حسین الشیخ"، عضو کمیته مرکزی فتح را به عنوان عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین"ساف" به جای صائب عریقات که پیشتر به دلیل کرونا درگذشت، انتخاب کرد.

احتمالا وی پست دبیر کمیته اجرایی ساف را نیز برعهده بگیرد و وارد رقابت جانشینی عباس شود.

این منابع اعلام کردند که توافقی در کمیته مرکزی فتح برای نامزدی حسین الشیخ برای پست عضویت در کمیته اجرایی ساف وجود ندارد. تصمیمات عباس بدون توافق صورت گرفته است.

عباس همچنین اخیرا دوره عضویت "عزام الاحمد" در کمیته اجرایی ساف را تمدید و "روحی فتوح" را به عنوان رئیس شورای ملی فلسطین برگزید که بدون توافق صورت گرفت.

این منابع اعلام کردند: اعضای مرکزی فتح دنبال درگیری با عباس نیستند. عباس می‌خواست به شورای مرکزی فلسطین رجوع کند تا در آنجا درباره کرسی فتح در کمیته اجرایی تصمیم گرفته شود. اگر عباس به حرف‌هایش پایبند بود الشیخ موفق نمی‌شد چنین پستی را کسب کند. این پست به دلیل نفوذ و مشروعیت زیادی که به صاحب آن می‌دهد حساسیت دارد و باعث می‌شود الشیخ به پست ریاست تشکیلات خودگردان نزدیکتر شود.

در این راستا ناصر القدوه، از رهبران جدا شده از کمیته مرکزی فتح گفت: آنچه در فتح و ساف می‌گذرد نشان دهنده عدم پایبندی به توافق داخلی است.

کمیته مرکزی فتح، "مارس القدوه" را به دلیل مواضع مغایرش با نظام داخلی فتح و لطمه زدن به وحدت آن اخراج کرد. اما این تصمیم از سوی شورای انقلابی فتح تصویب نشد.

القدوه خواهان تحریم نشست شورای مرکزی شد و گفت: شورای مرکزی فاقد هرگونه مشروعیتی است. چگونه می‌توان ریاست شورای ملی و اعضای کمیته اجرایی را بدون نشست شورای ملی انتخاب کرد؟

به گفته منابع رقابت شدید میان برخی اعضای مرکزی فتح، نزدیک بودن حسین الشیخ به محمود عباس و ائتلافش با ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات و برعهده داشتن پرونده امور مدنی فلسطین با اسرائیل و نفوذ خارجی الشیخ باعث شد تا وی عضو کمیته اجرایی ساف و احتمالا بعدا هم دبیر کمیته اجرایی شود.

الشیخ که رئیس امور مدنی فلسطین و کمیته هماهنگی مدنی است مذاکرات با اسرائیل را رهبری می‌کند. الشیخ از زمان درگذشت صائب عریقات تمام مأموریت‌های او را برعهده دارد.

به گفته منابع مسئولان روسی مثل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به عباس پیشنهاد کرده بودند که الشیخ را به جای عریقات بگذارد.

به نظر می‌رسد عباس از طریق انتخاب الشیخ برای کمیته اجرایی درحال ترتیب دادن مسائل مربوط به جانشینی‌اش است.

هادی عمرو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین و مسئولان اسرائیلی پیشتر به عباس گفتند که بهتر است انتخابات شورای قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین طی دو سال آینده برگزار نشود و بهتر است عباس ابتدا وضعیت فتح و جانشینی‌اش را درست کند.