کد خبر: ۴۰۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۳

پاداش تیم ملی حاشیه‌های فوتبال ایران را بیشتر کرد/ همه حواله واردات ماشین می‌خواهند

قبل از اینکه خبر اهدای حواله به ملی‌پوشان قبل از بازی با آمریکا در رسانه‌ها مطرح شود جاماندگان جام‌جهانی از طریق ملی‌پوشان از این موضوع مطلع و از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش پیگیر پاداش‌های خود شده بودند.
خبرورزشی: تیم ملی ایران اولین تیمی بود که در آسیا توانست مجوز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ را دریافت کند و این موفقیت یکی از مقتدرانه‌ترین صعودهای تیم ملی کشورمان در ادوار مختلف جام‌جهانی بود. با توجه به همین مساله بازیکنان تیم ملی انتظار پاداش قابل توجهی را از دولت داشتند. وقتی هم در این مورد تاخیر زیادی به‌وجود آمد ملی‌پوشان به شکل‌های مختلف و گذاشتن استوری‌های کنایه‌آمیز واکنش نشان دادند. 

حتی ملی‌پوشان در این مورد نزد وزیر ورزش هم گلایه داشتند تا اینکه بعد از مدتی اعلام شد به اعضای تیم ملی بابت صعود به جام‌جهانی حواله یک خودروی سانتافه مدل نیوفیس ۲۰۱۸ از سوی دولت اهدا خواهد شد. خبری که باعث شد ملی‌پوشان برای مدتی در مورد پاداش‌ها صحبتی نکنند. 

در این میان وزارت ورزش از فدراسیون خواست لیستی را آماده کرده و تحویل آنها دهند تا مشخص شود که به چه نفراتی باید خودروی سانتافه تعلق بگیرد. جالب اینکه فدراسیون هم از فرصت استفاده کرده و لیستی ۷۰ نفره را آماده کرده و تحویل وزارت ورزش داد. لیستی که در آن بازیکنانی حضور داشتند که شاید فقط در یکی دو مقطع در زمان سرمربیگری اسکوچیچ به اردوی تیم ملی دعوت شده بودند. همچنین اعضای هیات‌رئیسه نیز خودشان را در لیست سانتافه‌بگیران جای داده بودند، درحالی‌که بعد از صعود تیم ملی به جام‌جهانی رئیس وقت فدراسیون فوتبال و اعضای هیات‌رئیسه پاداش‌های قابل توجهی را برای خود رد کرده و به تصویب رسانده بودند. 

اما سینا کلهر، معاونت فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش که این ماموریت را از سوی وزیر ورزش داشت تا لیست پاداش‌بگیران را از فدراسیون فوتبال دریافت کند، در همان مقطع در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرد که پاداش‌ها قرار نیست به مسئولان فدراسیون یا اعضای هیات‌رئیسه تعلق بگیرد، بلکه فقط شامل نفراتی می‌شود که در بعد فنی در صعود ایران به جام‌جهانی قطر نقش داشتند. او حتی تاکید کرد دستیاران ایرانی دراگان اسکوچیچ هم شامل دریافت این پاداش‌ها خواهند شد از این جهت که در مسائل فنی نقش مستقیمی در تیم ملی داشتند. 

 اظهارنظر عجیب وزیر ورزش

تقریبا در همان بحبوحه‌ای که صحبت از لیست بلند بالای فدارسیون فوتبال برای گرفتن پاداش ویژه دولت (خودروی‌سانتافه) بود، وزیر ورزش در یک کنفرانس خبری وقتی با سوال خبرنگاری درخصوص همین پاداش سانتافه مواجه شد، در کمال تعجب اعلام کرد از این مساله بی‌اطلاع است. این درحالی بود که حتی در وزارت ورزش مشخص شده بود که چه افرادی باید لیست تحویلی از فدراسیون فوتبال جهت گرفتن پاداش مذکور را مورد بررسی قرار دهند. به‌هرحال بعد از همین اظهارنظر وزیر، دیگر خبری از اهدای سانتافه به ملی‌پوشان به بیرون درز پیدا نکرد. بازیکنان اسمی تیم ملی هم در کمال تعجب نسبت به این مورد و کلا پاداش‌ها واکنشی نشان ندادند.

اهدای پاداش قبل از بازی با آمریکا

برتری ایران مقابل ولز موجی از امید و شادی را در جامعه حاکم کرد و همه امیدوار بودیم ایران با شکست آمریکا یا حداقل تساوی مقابل این تیم راهی مرحله حذفی خواهد شد. در همین راستا مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش که در قطر حضور داشتند تصمیم گرفتند پاداش ویژه‌ای را به ۲۵ بازیکن حاضر در تمرینات تیم ملی اهدا کنند تا آنها با روحیه مضاعفی به مصاف آمریکا بروند. پاداش ملی‌پوشان حواله مجوز وارد کردن یک خودروی لوکس خارجی بود. پاداشی که شدیدا مورد استقبال ملی‌پوشان قرار گرفت. اتفاقی که مشابه آن در جام‌جهانی ۲۰۱۴ هم رخ داده بود. اما اهدای این حواله‌ها این سوال را برای برخی از ملی‌پوشان ایجاد کرد که آیا این حواله‌ها جدا از سانتافه‌هایی بود که قرار بود به آنها بابت صعود به جام‌جهانی داده شود؟ در این مورد مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش پاسخ‌های روشنی به آنها نمی‌دهند. 

 بازیکنان و مربیان جامانده پیگیر پاداش‌ها

قبل از اینکه خبر اهدای حواله به ملی‌پوشان قبل از بازی با آمریکا در رسانه‌ها مطرح شود جاماندگان جام‌جهانی از طریق ملی‌پوشان از این موضوع مطلع و از فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش پیگیر پاداش‌های خود شده بودند. از مربیان، کریم باقری، وحید هاشمیان، علی‌اصغر قربانعلی‌پور و مهرداد خانبان که دستیاران ایرانی دراگان اسکوچیچ بودند، در لیست اولیه فدراسیون برای گرفتن پاداش صعود به جام‌جهانی قطر حضور داشتند. از بازیکنان هم نفراتی چون میلاد سرلک، امید نورافکن، جعفر سلمانی، سیاوش یزدانی، اللهیار صیادمنش، کاوه رضایی، عارف غلامی، مهدی مهدی‌پور و... به‌واسطه حضور در چند بازی تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی انتظار داشتند که پاداش صعود به آنها تعلق بگیرد. اکثر این نفرات همچنان پیگیر هستند که بدانند پاداش‌های اهدا شده به ملی‌پوشان در جام‌جهانی درواقع همان پاداش صعود به این رقابت‌ها بوده است یا نه. 

نفراتی که در تیم‌ ملی نبودند اما پاداش گرفتند!

اگر قرار باشد حواله‌ای که در قطر به ملی‌پوشان اهدا شد درواقع همان پاداش ویژه صعود به جام‌جهانی باشد، قرار گرفتن چند بازیکن در این لیست در نوع خودش عجیب است. بازیکنانی چون روزبه چشمی، رامین رضاییان، علی کریمی، ابوالفضل جلالی، مرتضی پورعلی‌گنجی که در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی جایی در تیم ملی نداشتند، حتی سیدحسین حسینی که فقط در دو بازی نیمکت‌نشین بود. 

 مسئولانی که پاسخگو نیستند

برای اینکه ابهامی درخصوص پاداش‌های اهدا شده وجود نداشته باشد تلاش زیادی کردیم با مسئولان فدراسیون فوتبال و همچنین سینا کلهر، معاونت فرهنگی ورزش همگانی وزارت ورزش گفت‌وگویی داشته باشیم اما هیچ‌یک حاضر به پاسخگویی در این مورد نشدند. البته هیچ‌یک از افراد مسئول در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در این زمینه تاکنون اظهارنظر رسمی در این مورد نداشته‌اند تا به شایعات مختلفی در این خصوص دامن زده شود. 

 ادعای یکی از جاماندگان: به ما گفتند دیگر سانتافه‌ای درکار نیست

یکی از افرادی که در تیم زمان حضور اسکوچیچ در تیم ملی یکی از ارکان مهم تیم او بود در گفت‌وگویی درباره پاداش‌های تعلق‌گرفته به بازیکنان تیم ملی قبل از بازی با آمریکا، گفت: «در تماسی که با ملی‌پوشان داشتیم باخبر شدیم که به آنها قبل از بازی با آمریکا پاداش حواله وارد کردن خودروی خارجی را داده‌اند. برای ما هنوز مشخص نیست این پاداش‌ها برای صعود به جام‌جهانی بوده یا پیروزی مقابل ولز. هیچ‌کس هم در فدراسیون پاسخگو نیست. حتی مسئولان مربوطه در وزارت هم که پیگیر پاداش‌های ما بودند الان دیگر تلفن‌هایمان را جواب نمی‌دهند. آنچه مشخص است تیم ملی با تلاش همه ما رفت جام‌جهانی، اما پاداشی به ما تعلق نگرفت و نفراتی که در دوران بازی‌های مقدماتی رنگ پیراهن تیم ملی را هم ندیده‌اند الان حواله وارد کردن خودروی لوکس خارجی در جیب‌شان است. این نهایت کم‌لطفی به ما است که با نبردن‌مان به جام‌جهانی به یک شکل دیگر حق‌مان را ضایع کردند و حالا هم پاداشی که حق‌مان بوده را به نفرات دیگری داده‌اند. هیچ‌کس هم در فدراسیون و وزارت جوابگوی‌مان نیست.

اگر قرار باشد امثال ما شامل دریافت پاداش‌ها نشویم پس چه افرادی شامل این پاداش‌ها خواهند شد؟ این نوع رفتار با ما در یادها خواهد ماند و یک نوع بی‌اعتمادی را به‌وجود خواهد آورد. امیدوارم حداقل آقایان کریم باقری و وحید هاشمیان در این زمینه سکوت خود را شکسته و از حق خودشان و بقیه نفرات دفاع کنند.»  این فرد که دوست نداشت نامش فاش شود، تاکید کرد: «فدراسیون و وزارت ورزش اگر واقعا قصد دارند عدالت را رعایت کنند لیست تیم ملی در همه بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی را بررسی کنند. کاملا مشخص است که چه نفراتی بیشترین نقش را در صعود تیم ملی داشتند. فکر نمی‌کنم انتخاب این نفرات خیلی کار سختی باشد. ما فقط خواستار این هستیم که عدالت رعایت شود. البته من امیدوارم که اطلاعات رسیده به ما اشتباه باشد و پاداش‌های اهدا شده فقط مختص برد مقابل ولز بوده باشد. به‌هرحال بابت این برد هم به ملی‌پوشان وعده‌هایی داده شده بود. در هر صورت امیدواریم در همین یکی دو روزه مسئولان در این مورد تکلیف ما را روشن کنند.»