کد خبر: ۴۰۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۱
شی جین‌پینگ پای یک بیانیه دیگر را هم امضا کرد

همصدایی چین با اتهام‌زنی‌های شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

در بیانیه مشترک رییس‌جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج فارس آمده‌است:  رهبران بر ضرورت حمایت از پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خلیج [فارس]و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران با هدف حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و بر ضرورت همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند.
اعتماد: بعد از انتشار بیانیه مشترک عربستان سعودی و چین که در آن انتقاد‌هایی نسبت به ایران مطرح شده‌بود، رییس‌جمهور چین در جلسه مشترک با سران کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس هم زیر بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن از ایران انتقاد شده‌است.

در بیانیه مشترک رییس‌جمهور چین و سران شورای همکاری خلیج فارس آمده‌است: 

رهبران بر ضرورت حمایت از پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه خلیج [فارس]و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران با هدف حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و بر ضرورت همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

دو طرف تاکید کردند که روابط کشور‌های عرب خلیج [فارس]و ایران باید بر اساس پیروی از اصول حسن همجواری و عدم مداخله، احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها و حل و فصل مناقشه‌ها با ابزار‌های مسالمت آمیز، بر اساس منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی و عدم استفاده از زور یا تهدید به آن و حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

 رهبران بر اهمیت گفت‌وگوی جامع کشور‌های منطقه برای حل مساله هسته‌ای، فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و فرقه‌گرا و سازمان‌های مسلح غیرقانونی، جلوگیری از اشاعه موشک‌های بالستیک و پهپادها، تضمین امنیت دریانوردی بین‌المللی و تاسیسات نفتی و رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت و حقوق بین‌الملل، تاکید کردند.