کد خبر: ۴۰۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۶

کارگردان بزرگ موج نوی ژاپن درگذشت

صبا به نقل از روایتی نوشت: یوشیدا کیجو کارگردان سرشناس موج نوی ژاپن روز پنجشنبه ۸ دسامبر بر اثر ذات الریه درگذشت.

منابع رسانه ای ژاپنی اعلام کردند یوشیدا کیجو (با نام سابق یوشیدا یوشیشیگه) کارگردان سینما روز پنجشنبه ۸ دسامبر بر اثر ذات الریه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

یوشیدا همراه با اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیرو، بخشی از موج نوی سینمای ژاپن در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ را شکل دادند که تاثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن زمان و دهه های بعدی داشت.

یوشیدا فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشگاه توکیو بود. او در سال ۱۹۵۵ به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار کارگردان یاسوجیرو اوزو و کینوشیتا کیسوکه فعالیت کرد.

این فیلمساز در سال ۱۹۶۰ اولین فیلم خود را در مقام کارگردان با نام «به هیچ وجه خوب نیست» ساخت. این فیلم و فیلم‌های بعدی یوشیدا مانند «خون خشک است» (۱۹۶۰) و «پایان تلخ یک شب شیرین»، با نشان دادن تصاویری از مشکلات اجتماعی ژاپن معاصر، یوشیدا را به همراه دیگر همتایانش مانند اوشیما و شینودا به عنوان شورشیان سینما معرفی کردند.

یوشیدا در سال ۱۹۶۲ اوکادا ماریکو ستاره نوظهور سینمای ژاپن را در درام عاشقانه «آکیتسو اسپرینگز» کارگردانی کرد و البته در سال ۱۹۶۴ با این بازیگر ازدواج کرد.

این کارگردان ژاپنی در سال ۱۹۶۶ استودیوی شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با همراهی اوکادا به عنوان ستاره فیلم هایش تاسیس کرد.