کد خبر: ۴۱۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۷

سیاهه سریال‌های ناتمام طولانی‌تر می‌شود؟

این روزها خبرهایی مبنی بر از سرگیری پخش سریال «شبکه مخفی زنان» رد و بدل می‌شود که در عمل هنوز اجرایی نشده و از سوی ساترا و پلتفرم پخش‌کننده هم خبری رسمی مبنی بر صحت این ادعا منتشر نشده است. اما روندی که «شبکه مخفی زنان» از زمان پخش تاکنون در شبکه نمایش خانگی گذرانده و توقف چندباره، این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا پرونده این سریال نیمه‌تمام را باید مختومه تلقی کرد یا هنوز احتمال پخش باقی قسمت‌های آن وجود دارد؟
ایسنا: هرچند تا همین‌جا هم توقف‌های چندین‌باره، قطعا بر روند ساخت و همچنین میزان استقبال از سریال، تاثیر منفی گذاشته است. ضمن اینکه با هر بار رخ دادن اتفاقاتی از این دست، مخاطب دنبال‌کننده سریال‌های نمایش خانگی که برای تماشای آن‌ها هزینه پرداخت می‌کند، به این مدیوم بی‌اعتمادتر شده و در نتیجه کلا به فضای شبکه نمایش خانگی و فعالان این حوزه آسیب وارد می‌شود.

مخاطبان مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی در این سال‌ها با ناتمام ماندن چند سریال مواجه بوده‌اند؛ مجموعه‌هایی که بابت تماشای قسمت‌های مختلف آن‌ پول قابل توجهی هم پرداخت کرده‌اند و با اینکه بازیگران و کارگردانان اسم و رسم‌داری هم پشت کار بوده‌اند، اما از نیمه‌های مجموعه، با بدعهدی سازندگان و یا موانع دیگر روبه‌رو شده‌اند.

سریال «شبکه مخفی زنان» نیز از زمان انتشار تاکنون، در مواردی با وقفه در پخش همراه بوده است که هر بار شبهه توقیف این سریال را در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی پررنگ کرده است. با این همه تاکنون تعامل ساترا، تهیه‌کننده و پلتفرم پخش‌کننده به روندی انجامیده است که پخش ادامه قسمت‌ها را به همراه داشته است اما در ارتباط با مورد آخر روند از سرگیری پخش کندتر از قبل بوده و سریال با توقف زمانی بیشتری مواجه شد.

افشین هاشمی، کارگردان سریال «شبکه مخفی زنان» نیز پیشتر درباره سخت‌گیری‌ها و سانسورهای عجیب و در عین حال بیش از حد این سریال انتقاد کرده بود.

سریال «شبکه مخفی زنان» بعد از پخش بیستمین قسمت خود، با وقفه در انتشار همراه شده و بعد از گذشت چند ماه از زمان یادشده، توضیحی از سوی پلتفرم پخش‌کننده به مخاطبان درباره‌ی دلایل این اتفاق و سرنوشت پخش آن ارائه نشد.

در پی پیگیری‌های ، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده «شبکه مخفی زنان» پخش ادامه‌ی این سریال را به تصمیم پلتفرم پخش‌کننده مربوط دانست اما مسوولان پلتفرم پخش‌کننده نیز با وجود پیگیری‌ها تاکنون پاسخی رسمی را اعلام نکرده‌ و ارائه توضیحات را به بعد موکول کرده‌اند.

پیشتر معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره‌ی دلایل این اتفاق و سرنوشت پخش ادامه قسمت‌ها توضیحاتی را بیان و تاکید کرده بود، مشکل جدی برای پخش سریال «شبکه مخفی زنان» وجود ندارد و مواردی که مطرح است، حتما با تعامل با پلتفرم و گفت‌وگو حل خواهد شد.

با این همه به نظر می‌رسد تا لحظه انتشار این گزارش، این تعامل آن‌طور که باید برقرار نشده یا نتایج آن رسانه‌ای و اجرایی نشده است.

«قهوه تلخ» جزو نخستین سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که با استقبال خوبی هم مواجه شد. بیش از صد قسمت از این سریال که فضایی تاریخی و فانتزی داشت، در شبکه نمایش خانگی منتشر شد اما در نهایت چند قسمت پایانی این سریال پخش نشد و سریال بدون پایان متوقف شد.

سریال «جزیره» به کارگردانی سیروس مقدم، کارگردان باسابقه تلویزیون، سال گذشته در ۱۴ قسمت منتشر شد. این سریال به طور ناگهانی و در حالی که گره‌های باز نشده زیادی در داستانش وجود داشت به پایان رسید و از قضا ساخت فصل دومی هم در کار نبود.

در سال ۱۳۹۷ وقتی نخستین قسمت‌های سریال «رقص روی شیشه» منتشر شد، به نظر می‌آمد این سریال عاشقانه به کارگردانی مهدی گلستانه و با حضور بازی بازیگران نام آشنای سینما همچون: بهرام رادان، مهتاب کرامتی و امیر آقایی، جزو سریال‌های موفق شبکه نمایش خانگی باشد. همه چیز خوب پیش می‌رفت، بازی‌ها، طراحی صحنه، داستان و فضای سریال؛ اما ناگهان در قسمت ۱۲ به کلی ورق برگشت و سریال با وجود مشخص نشدن سرنوشت کاراکترهای اصلی به کار خود پایان داد.

سریال «عشق تعطیل نیست» به کارگردانی بیژن بیرنگ و با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار، زوج موفق سینمایی در دهه هشتاد، از جمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که به طور کامل منتشر نشده و پس از چند قسمت پخشش متوقف شده است. این سریال که پخشش را در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد، قرار بود در ۲۶ قسمت منتشر شود اما پس از پخش پنج قسمت متوقف شد.

به فهرست سریال های ناتمام شبکه نمایش خانگی، می‌توان نام مجموعه‌هایی چون «گیسو» ساخته منوچهر هادی، «میدان سرخ» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و سریال «سیاوش» به کارگردانی سروش محمدزاده را هم اضافه کرد.

هرچند سازندگان این سریال‌ها سعی کردند پایانی را برای خود متصور شوند اما پایان دم‌دستی و سرهم بندی شده‌ی سریال‌ها از چشم مخاطبان شبکه نمایش خانگی دور نماند و سبب شد تا برای همیشه از این کارها هم به عنوان آثاری شکست خورده در شبکه نمایش خانگی یاد شود و حالا باید دید «شبکه مخفی زنان» نیز در زمره این سیاهه سریال‌های ناتمام قرار می‌گیرد؟