کد خبر: ۴۲۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۹۱

۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در عراق؛ مشکل تبدیل ارز داریم

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق گفت: تبادلات ما در زمینه‌های علمی، تجاری، فرهنگی و.. بوده است و دولت ما تلاش دارد این سطح تبادلات تجاری از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

ایلنا: نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق گفت: تبادلات ما در زمینه‌های علمی، تجاری، فرهنگی و.. بوده است و دولت ما تلاش دارد این سطح تبادلات تجاری از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
عقیل موسوی اظهار داشت: ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشور عراق دارد و تبادلاتی با واحد پول ملی دو کشور صورت می‌گیرد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این باعث می‌شود حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش یابد.
وی در ششمین همایش بین المللی توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق با بیان اینکه ما باید از تمام امکانات و تکنولوژی دو کشور بهره ببریم، از شرکت‌های ایرانی خواست نسبت به بهره برداری از امکانات موجود گام بردارند.

موسوی افزود: دولت عراق تمام تلاش خود را دارد که با ایران فعالیت مشترک داشته باشد و تعامل اقتصادی چشم انداز و فرصت‌های طلایی را پیش روی دو طرف قرار می‌دهد.
رایزن تجاری عراق در ایران ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی به شکل جدی و وسیع در جهت رفع مشکلات تکنولوژیکی عراق ورود کنند.

وی بیان داشت: عراق تلاش دارد که حجم تبادلات تجاری را افزایش داده و در جهت بهبود فرصت‌های تجاری تا رسیدن به حد متوازن حرکت کند و این امکان ندارد مگر اینکه با اقدامات مشترک دو کشور همراه باشد.

در ادامه طارق الهاشم الفیهان با بیان اینکه اکسپو فرصت مناسبی برای توسعه روابط دو کشور ایران و عراق است، اظهار داشت: ما در نمایشگاه اکسپو شاهد پیشرفت صنعتی ایران بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و عراق رو به پیشرفت است، افزود: تبادلات ما در زمینه‌های علمی، تجاری، فرهنگی و.. بوده است و دولت ما تلاش دارد این سطح تبادلات تجاری از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی عراق خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما تبدیل ارز است، که البته سعی کردیم از طریق تهاتر حل کنیم.

وی گفت: دولت‌های دو کشور به توافق رسیدند که عراق، روزی ۱۰۰ هزار بشکه نفت در قبال واردات برق و گاز صادر کند.

الهاشم با بیان اینکه ایران ۱۱ میلیارد دلار پول بلوکه شده در کشور عراق دارد، خاطرنشان کرد: میان دو کشور تبادلاتی با واحد پول ملی ایران و عراق صورت می‌گیرد تا بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و این باعث می‌شود حجم تبادل تجاری دو کشور افزایش یابد.

وی بر لزوم گسترش راه آهن و ارتباطات ریلی بین دو تاکید کرد و گفت: این مسیر باعث می‌شود ارتباط تجاری دو کشور افزایش یابد.

یوسف باپیری نیز در این همایش با بیان اینکه موضوع سرمایه گذاری خارجی در قوانین دو کشور آمده اظهار داشت: در بسیاری موارد تجار و سرمایه گذاران از این قوانین بی خبرند که باید نسبت به این موضوعات اطلاعت خود را تکمیل کنند.

وی افزود: سرمایه گذاران باید از قوانین سرمایه گذاری دو کشور مطلع و از آن از آن بهره‌مند شوند.

رئیس کارگروه اقلیم کردستان عراق گفت: ما در اتاق‌های بازرگانی باید بیشتر با هم در ارتباط بوده و تبادل نظر کرده و سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم.

در ادامه طاهر عزالدین محمد با بیان اینکه اتاق بازرگانی عراق سابقه طولانی در ارتباط با ایران دارد، اظهار داشت: متاسفانه تحریم منجر به عقب نشینی در تجارت دو کشور شده و مشکل دیگر بازگرداندن پول کالا‌های وارداتی از ایران است.

وی افزود: در حال حاضر کشور‌های مثل چین و ترکیه حضور فعالی در عراق دارند لازم است که راهکاری اندیشیده شود که تجارت ایران و عراق توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه گفت: ما ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ۸ مرکز مهم تبادل بازرگانی داریم. ما باید برخی مسائل از جمله چگونگی بازگرداندن پول از عراق به ایران را حل کنیم که از جمله این راهکار‌ها تهاتر است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دو کشور با آرامش با هم در ارتباطند، خاطرنشان کرد: تبادلات اقتصادی مخصوصا با کشور‌های همسایه باید با آرامش صورت گیرد و هر دو طرف به قوانین و امنیت یکدیگر احترام بگذارند.

عزالدین محمد تاکید کرد: ما باید روز مرز‌های دو کشور بیشتر کار کنیم، مرز‌ها باید ۲۴ ساعته شوند و مرز‌های بیشتری باز شوند که کار برای تجارت تسهیل شود که در این رابطه در مرز حلبچه اقدامات خوبی به انجام رسیده است.

وی همچنین به موضوع کولبران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر کولبران به طور غیرمستقیم و غیرقانونی کار می‌کنند و هر دو کشور نیز در جریان هستند ما باید این مسئله را حل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه با اشاره به لزوم حل مسئله گردشگری دو کشور، گفت: ایران در زمینه کشاورزی نیز پیشرفت‌های خوبی دارد بعنوان اتاق بازرگانی حلبچه آمادگی هر نوع همکاری در این حوزه را داریم.

شیخ علا نیز با بیان اینکه ما در اکسپو پیشرفت و جهش تکنولوژی ایران را شاهد بودیم، اظهار داشت: این پیشرفت نشان می‌دهد که در ایران برای پیشبرد اقتصاد از بخش خصوصی حمایت می‌شود، البته در عراق نیز نخست وزیر تلاش می‌کند که به بخش خصوصی توجه داشته باشد.

وی افزود: بخش خصوصی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در ایران دارد که در این رابطه امیدواریم بخش خصوصی ما امکان مالکیت در ایران را داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی العماره خاطرنشان کرد: ما از مسئولین ایران تقاضا داریم که در زمینه احداث مدارسف شهرک‌های صنعتی و مسکونی در عراق سرمایه گذاری کنند.

در ادامه این همایش محمد رسول با بیان اینکه پیوند اقلیم کردستان و ایران چندین ساله و در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، بازرگانی، تجاری و فرهنگی بوده است، اظهار داشت: سلیمانیه اولین اتاق بازرگانی بود که با ایران تعامل تجاری را آغاز کرد و ۳۲ سال است که در مرز باشماق و پرویز خان کار تجاری انجام می‌دهند. این تعاملات مبتنی بر آرامش و پایدار بوده، امیدواریم ادامه پیدا کرده و برای هیچ کس مشکلی ایجاد نشود.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان ایرانی کالای با کیفیت به عراق ارسال کنند، افزود: بازار عراق بازار خوبی برای صادرات است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه گفت: در عراق نرخ دلار برای سایر کشور‌ها مبتنی بر نرخ بانک مرکزی است، اما در مورد ایران اینگونه نیست، علیرغم این موضوع تعاملات تجاری با ایران ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اختلاف نرخ دلار آزاد و بانک مرکزی در عراق ۱۰ درصد است و این یعنی اینکه ۱۰ درصد کالای تمام شده در ایران گرانتر است بنابراین امیدواریم بگونه‌ای بسترسازی شود و تعاملات تجاری پایدار به نفع دو طرف ایجاد شود.

همچنین مجید الیثی اظهار داشت: علیرغم اینکه ایران در محاصره اقتصادی قرار دارد، اما ما روز گذشته از مشاهده توانمندی در بخش‌های مختلف صنعت ایران شگفت زده شدیم و نشان از تلاش بی وقفه ایران است.

وی با بیان اینکه ما خواستار افزایش سطح روابط تجاری دو کشور تا ۲۰ میلیارد دلار هستیم، افزود: البته در این رابطه موانعی وجود دارد که قبلا با اتاق ایران مذاکره کردیم که باید برطرف شوند تا اهداف مدنظر محقق شود.

رئیس اتاق بازرگانی دیوانیه کیفیت پایین، زمان تحویل و قیمت کالا‌ها را از جمله چالش‌هایی برشمرد که باید نسبت به رفع آن مبادرت ورزید.

وی گفت: وا خواهان واردات از ایران هستیم، زیرا بازار عراق عرصه رقابت جهانی است و همه در رقابت هستند که از بازار کشور ما بهره ببرند.

الیثی تاکید کرد: ما علاقمندیم که با ایران در تعامل باشیم و استان دیوانیه نیازمند مشارکت در همه زمینه‌ها است و از تمام سرمایه گذاران و تجار ایران استقبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: همچنین از حضور سرمایه گذاران ایرانی در برگزاری نمایشگاه در عراق حتی به صورت رایگان دعوت می‌کنیم.

شیخ عطا نوری نیز گفت: ما اتحادیه صادرکنندگان عراق روابط حسنه‌ای با ایران داریم و امیدواریم با صاحبان کارخانجات و تجار ایران کار کنیم.

وی افزود: سالانه ۶ میلیارد دلار کالا از ایران به سمت کردستان عراق ارسال می‌شود که بنا داریم این رقم افزایش یاید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان عراق با بیان اینکه ترانزیت دام زنده به اقلیم باید آزاد شود، تاکید کرد: قیمت گوشت گرم در اقلیم افزایش یافته که دلیل آن مشکلات ترانزیتی است. ما خواهان این هستیم که امکان دام زنده حیوانات فراهم شود.