کد خبر: ۴۳۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۲۰

عملکرد بیمه پاسارگاد در ترازوی آمار

ارزش دارایی‌های بیمه پاسارگاد در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ بالغ بر  ۳۱۳ هزار و ۲۱۲ میلیارد و ۹۵۳ میلیون ریال بوده است. این رقم در انتهای اسفند ۱۴۰۲ به ۴۱۹ هزار و ۲۵۹ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال رسیده است که رشدی معادل ۳۴ درصد را نشان می‌دهد. این نرخ افزایش دارایی‌های بیمه پاسارگاد نشان‌دهنده عملکرد مثبت و روبه‌رشد آن بوده که توانسته سهم قابل توجهی از بازار را نیز به خود اختصاص دهد.

ارزش دارایی‌های بیمه پاسارگاد در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ بالغ بر  ۳۱۳ هزار و ۲۱۲ میلیارد و ۹۵۳ میلیون ریال بوده است. این رقم در انتهای اسفند ۱۴۰۲ به ۴۱۹ هزار و ۲۵۹ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال رسیده است که رشدی معادل ۳۴ درصد را نشان می‌دهد. این نرخ افزایش دارایی‌های بیمه پاسارگاد نشان‌دهنده عملکرد مثبت و روبه‌رشد آن بوده که توانسته سهم قابل توجهی از بازار را نیز به خود اختصاص دهد.
سال‌هاست که بیمه‌ها جزیی جدانشدنی از زندگی شهروندان شده است. بیمه‌های خصوصی زیادی نیز در دهه‌های گذشته فعال شدند و هر یک تلاش کردند تا سهمی از این بازار داشته باشند. در این میان بیمه پاسارگاد توانسته سهم قابل توجهی از صنعت بیمه ایران را از آن خود کند و با خدمات خود در بازار بیمه کشور نقش‌آفرین باشد. در سوی دیگر عملکرد بیمه پاسارگاد در ترازوی آمار نیز عملکرد آن را در سال گذشته به خوبی روشن می‌کند. در ادامه عملکرد مالی این بیمه را در ترازوی آمار قرار می‌دهیم.  

سود سالانه و سود انباشته بیمه

علمکرد هر شرکتی در ترازوی آمار به شکل ملموسی قابل بررسی است و بیمه پاسارگاد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بیمه پاسارگاد با تحقق ۲۷ هزار میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال و البته سود انباشته ۲۵ هزار و ۸۸۴ میلیارد ریالی در سال مالی ۱۴۰۲ مقصد امنی برای بیمه‌گذاران بوده است. این بیمه هرساله پشتوانه و حاشیه سود و سرمایه خود برای حمایت از بیمه گذاران را افزایش می‌دهد. همچنین میزان دارایی‌های بیمه پاسارگاد نیز در انتهای اسفند ۱۴۰۲بالغ بر ۴۱۹ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریال بوده است که نشان از سرمایه‌گذاری‌های سودده این بیمه دارد. مثلا سرمایه‌گذاری در املاک در انتهای سال ۱۴۰۲ چهار هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال بوده که رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
 از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات موجود در کدال، سود خالص بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۲ در حدود۲۷۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر حق بیمه تولیدی این بیمه نیز با ۱۴ هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشدی ۴۴ درصدی داشته که نشان‌دهنده توانایی جذب روزافزون بیمه‌پردازان است. حق بیمه تولیدی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عملکرد شرکت‌های بیمه است که نشان‌دهنده میزان درآمد آن‌ها از طریق فروش بیمه نامه است. بر اساس آخرین آمار‌ها بیمه پاسارگاد توانسته رشد چشمگیری در جذب مشتریان در سراسر کشور داشته باشد.

رشد ۳۴ درصدی افزایش دارایی‌ها و بازدهی بالای بیمه

عملکرد شرکت‌های در صنعت با میزان سوددهی و رشد سرمایه و دارایی‌های آن‌های سنجیده می‌شود. ارزش دارایی‌های بیمه پاسارگاد در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ بالغ بر  ۳۱۳ هزار و ۲۱۲ میلیارد و ۹۵۳ میلیون ریال بوده است. این رقم در انتهای اسفند ۱۴۰۲ به ۴۱۹ هزار و ۲۵۹ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال رسیده است که رشدی معادل ۳۴ درصد را نشان می‌دهد. این نرخ افزایش دارایی‌های بیمه پاسارگاد نشان‌دهنده عملکرد مثبت و روبه‌رشد آن بوده که توانسته سهم قابل توجهی از بازار را نیز به خود اختصاص دهد.

تاجایی که بر اساس اطلاعات اولیه دریافتی از بازار، شرکت بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۱ در بین ۳۰ شرکت بیمه کشور در جایگاه چهارم بازار ایران به لحاظ حق بیمه تولیدی قرار دارد. پاسارگاد توانسته ۵.۵ درصد بازار ایران را با بیش ۹۹ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۱ به دست آورد. این رقم در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد ریال رسید که گویای ۴۴ درصد رشد بوده است. باید توجه داشت که در رتبه نخست این جدول بیمه دولتی ایران قرار دارد. این در حالی است که بیمه پاسارگاد پس از بیمه ایران دومین سرمایه در بین بیمه‌ها را در اختیار دارد که جایگاه متمایزی به این بیمه می‌دهد.

مرور شاخص‌های عملکردی؛ پرتفوی و ذخایر ریاضی بیمه پاسارگاد
آمار‌ها نشان می‌دهد که بیمه پاسارگاد در راستای بهبود توان خدمات دهی هر ساله در تلاش است تاسرمایه خود را افزایش دهد و عمدتا این اقدام از محل سود انباشته عملیاتی شده است، از طرفی با توجه به حجم اموال و دارایی ها، این توان را دارد تا از سایر محل‌ها مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه خود را افزایش دهد و تاکنون سرمایه این شرکت عمدتا از محل سود انباشته به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در بین شرکت‌های بیمه خصوصی بیشترین سرمایه به حساب می‌آید.  شاخص دیگر رشدیافته در بیمه پاسارگاد حجم سرمایه‌گذاری این بیمه است که در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۷ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان بوده و ۲۷ درصد رشد داشته است.

همه این شاخص‌ها و رشد هر یک از آن‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده تداوم روند صعودی در عملکرد بیمه پاسارگاد است. این شرکت در اکثر شاخص‌ها اثر گذار با یک شیب ملایم روند صعودی را طی می‌کند که این عملکرد در کنار نوآوری‌ها و ارائه طرح‌ها و خدمات جدید منجر به تمایز بیمه پاسارگاد نسبت به سایر بیمه‌ها شده است