دوئل تارا و شاهین با جک J4، تقابل ریرا با X22 و X33
جک J4 رقیبی برای شاهین و تارا بهحساب میآید و با ورود ریرا به میدان رقابتی با امویام X22۲ پرو و X33 کراس بین ارزانترین شاسیبلندهای بازار شکل گرفته است
قیمت ریرا در بازار آزاد هنوز مشخص نشده، اما اولین کراساوور داخلی که توسط ایرانخودرو تولید میشود، حداقل از حیث اقتصادی رقیبی برای ارزانترین شاسیبلندهای چینی است.
؛ قیمت امویام X۳۳ کراس در بازار آزاد یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان و در نمایندگیهای مدیرانخودرو چهار میلیون تومان است. مچاندازی ماشینهای چینی با داخلی فقط مختص مدلهای کراساوور نیست و جک J۴ کرمانموتور از حیث فنی و اقتصادی رقیبی برای شاهین و تارا بهحساب میآید.
دوئل ارزانترین سدان چینی با قلدرهای داخلی
جک J۴ از شش سال قبل یعنی سال ۹۷ توسط کرمانموتور مونتاژ میشود. موتور ۱.۵ لیتری جک J۴ میتواند ۱۰۳ اسببخار قدرت و ۱۴۶ نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد کند و ظرف ۱۱ ثانیه سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند.
مصرف سوخت جک J۴ به حدود ۶.۲ لیتر بابت هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. قیمت جک J۴ در بازار آزاد بهشکل معناداری از نمایندگی مدیرانخودرو کمتر است. در بازار آزاد قیمت جک J۴ به ۸۴۰ میلیون تومان میرسد و خود کرمانموتور از اواسط شهریور امسال قیمت جک J۴ را از ۷۹۱ میلیون تومان به ۸۸۵ میلیون تومان تبدیل کرده است.
قیمت شاهین اتوماتیک سایپا در بازار آزاد ۳۵ میلیون تومان کمتر از جک J۴ است و فروشندهها روی رقمی نزدیک ۸۰۵ میلیون تومان دست میگذارند. محصولی که مثل جک J۴ از موتوری با حجم ۱.۵ لیتر از نوع M۱۵T استفاده میکند.
مشخصات فنی شاهین اتوماتیک نشان میدهد موتور توربوشارژ سایپا ۱۱۰ اسببخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد میکند. اعدادی که برای پیشرانه TU۵ پلاس تارا اتوماتیک تیپ V۴ به ترتیب به ۱۱۳ اسببخار و ۱۴۴ نیوتنمتر میرسد.
دوئل ارزانترین شاسیبلندهای بازار خودرو
قیمت ریرا در بازار آزاد هنوز مشخص نیست و تا تحویل اولین سری به برندههای پیشفروش شهریور ایرانخودرو باید منتظر بمانیم. قیمت ریرا در کارخانه البته توسط ایرانخودرو مشخص شده و یک میلیون و ۲۷۰ میلیون تومان است.
ریرا بهعنوان اولین شاسیبلند ایرانی رقیبی برای امثال امویام X۲۲ پرو دندهای و امویام X۳۳ کراس است. مدیرانخودرو قیمت امویام X۲۲ پرو دندهای را که ارزانترین شاسیبلند مونتاژی است، حدود ۸۵۸ میلیون تومان تعیین کرده و در بازار آزاد برای خرید امویام X۲۲ دندهای باید حدود ۹۱۰ میلیون تومان هزینه کرد.
قیمت امویام X۳۳ کراس در نمایندگی مدیرانخودرو یک میلیارد و ۵۶ میلیون تومان است و اتفاقا قیمت امویام X۳۳ کراس در بازار آزاد تفاوت زیادی با قیمت نمایندگی ندارد.
امویام X۳۳ کراس که در خود چین به اسم تیگو ۳X شناخته میشود، برخلاف اغلب ماشینهای چینی که بهموتور ۱.۵ لیتر مجهز شده اند، از پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ یک لیتری سود میبرد. ۱۱۲ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی بخشی از مشخصات فنی امویام X۳۳ کراس است و بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۱ لیتر بنزین مصرف میکند.
امویام X۲۲ پرو دندهای با اینکه به موتوری با حجم ۱.۵ لیتر مجهز شده، اما قدرت و گشتاور تقریبا مشابهی نسبت به X۳۳ کراس دارد. پیشرانه چهار سیلندر امویام X۲۲ پرو دندهای ۱۱۶ اسببخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور خروجی به چرخها منتقل میکند، اما در بخش مصرف سوخت اشتهای بیشتری دارد و معمولا بعد هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۱ لیتر بنزین میسوزاند.
ریرا ایرانخودرو نیز که حالا رقیبی برای ارزانترین شاسیبلندهای چینی است، روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است. موتور ۱.۷ لیتر EF۷p نسبت به امویام X۲۲ پرو دندهای و X۳۳ کراس بنزین بیشتری مصرف میکند و بابت هر ۱۰۰ کیلومتر به ۷.۳ لیتر سوخت احتیاج دارد.
ریرا البته از حیث فنی اندکی برتری دارد و عدد و رقمها تا حدودی بهنفع شاسیبلند داخلی است. قدرت ۱۶۰ اسببخاری و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتری بخشی از تواناهایی فنی ریرا ایرانخودرو است.