در جهانی بدون قهرمان؛ «آخرین بازمانده از ما» شما را به قضاوتی بیرحمانه درباره خودتان وا میدارد!

فصل دوم سریال «آخرین بازمانده از ما» با ورود ابی و بازگشت درد و انتقام، دنیای تاریک و بیرحم سریال را دوباره زنده کرده است؛ نمایشی که در عین وفاداری به بازی، روایت تازهای از فروپاشی، عشق و خشونت را رقم میزند.
دنیایی را تصور کنید که عدالت در آن فقط یک واژه مبهم با معانی متفاوت است؛ ترس از عمق درد نمایان میشود و خشم از دل فقدان میجوشد! خشمی که با جوشیدنش طغیانی از خون به پا میکند و در آخر هیچ چیز جز پشیمانی، ناکامی و سرخوردگی باقی نمیماند. «آخرین بازمانده از ما»، سریالی که با داستان و روایت جذابش، شما را در یک دوراهی عجیب بر سر اینکه «چه کسی قهرمان است و چه کسی بر ضد آن؟» نگه میدارد و تا لایه لایه باورهایتان نفوذ میکند و آنها را به چالشی فرا میخواند که هرگز چنین نبوده است و در نهایت با یک سیلی بزرگ به مخاطبینش میفهماند: «در این دنیا هیچکس قهرمان نیست! شما هم همینطور! شاید آدمی فقط در زندگی خودش قهرمان باشد و در داستان دیگران یک جلاد بیرحم!».
با پخش قسمت اول فصل دوم سریال «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) در تاریخ ۱۳ آوریل، دنیای پساآخرالزمانی ساخته HBO بار دیگر نگاهها را به سوی خود دوخت. در ادامه موفقیت چشمگیر فصل اول، این درام ویدیوییاقتباسی برگرفته از بازی مشهور کامپیوتری با همین نام، حالا وارد مرحلهای تاریکتر، تلختر و پیچیدهتر از گذشته شده است.
داستان فصل دوم، پنج سال پس از پایان وقایع فصل اول آغاز میشود؛ جایی که جوئل با بازی درخشان پدرو پاسکال و الی با ایفای نقش پرقدرت بلا رمزی، اکنون در شهر جکسون، وایومینگ، در جامعهای نیمهآرام ساکن شدهاند، اما همانطور که سنت روایتپردازی در این جهان بیرحم اقتضا میکند، آرامش در این داستان اصلا ماندگار نیست! ورود شخصیتی جدید به نام ابی، دنیای آرام آنها را به زودی لرزه در میآورد.
ابی، که با بازی کیتلین دیور شخصیتی مصمم، زخمی و خطرناک را به تصویر میکشد، نماینده مرحلهای جدید از روایت است: مرحله انتقام، فقدان و سردرگمی اخلاقی!
دیور در توصیف ابی میگوید: «او با قدرت وارد میشود، اما آن قدرت چیزی جز لایهای روی زخمهای عمیق او نیست». مقایسه کاراکتر او با سایر شخصیتها نهتنها لایههای بازیگری دیور را نمایان میکند، بلکه نشان میدهد که فصل دوم «آخرین بازمانده از ما» در حال ورود به قلمروی جدیدی از کاراکترپردازی است؛ جایی که مرز میان قهرمان و ضدقهرمان محو میشود.
فصل دوم تنها هفت قسمت دارد و با توجه به برنامه شورانرها، قرار است که داستان بازی دوم در سه فصل پخش شود. تصمیمی که واکنشهای متفاوتی را برانگیخته است. برخی آن را هوشمندانه و هنرمندانه میدانند و برخی دیگر احساس میکنند که این فصل بیشتر حکم «نیمه اول یک داستان» را دارد.
وبسایت نردیست در این باره صریحا مینویسد: «پایان فصل بیشتر شبیه نصف شدن یک فصل است تا تمام شدن آن!» و اکنون نیز، هالیوود ریپوتر از آن با عنوان «پایانی بدون اوج» یاد میکند. این انتقادات اگرچه قابل تاملاند، اما مانع از آن نشدند که فصل دوم این سریال در سایت راتن تومیتوز امتیاز درخشانی را کسب نکند! فصل دوم «آخرین بازمانده از ما» اکنون موفق به کسب امتیاز ۹۳٪ از سوی منتقدین و تماشاگران در سایت راتن تومیتوز شده است.
بلا رمزی در نقش الی یکی از نقاط قوت اصلی سریال است. گرچه انتخاب او حاشیههای بسیار زیادی را در پی داشته است و همچنین به علت نبود هیچگونه شباهتی به چهره کاراکتر الی، با نظرات منفی بسیار زیادی مواجه شده است، اما با وجود تمامی واکنشها، نمیتوان منکر اجرای خام و در عین حال پرقدرت و واقعی او شد. یکی از منتقدین درباره ایفای نقش او در فصل دوم این سریال نوشت: «فصلی زیبا، احساسی، ویرانگر، سرشار از تروما و انتقام... رمزی با تمام وجودش آن را زنده میکند و به تصویر میکشد».
همینطور پدرو پاسکال در نقش جوئل، بار دیگر نشان میدهد چرا یکی از محبوبترین بازیگران عصر حاضر است؛ با چهرهای خسته، نگاهی تهی، قلبی سرشار از عشق و مهر پدرانه و گذشتهای گناهآلود. ترکیب این دو بازیگر، نمایشی خلق میکند که کمتر در تلویزیون دیدهایم: نوعی از رابطه پدر و دختری که بیشتر بر پایه درد و اشتباه شکل گرفته است تا عشق و اعتماد!
در جهانی بدون قهرمان؛ «آخرین بازمانده از ما» شما را به قضاوتی بیرحمانه درباره خودتان وا میدارد!
یکی از مهمترین نکات قوت «آخرین بازمانده از ما»، تعادل استادانهاش میان وفاداری به منبع اصلی و آزادی خلاقانه است. برخلاف بسیاری از اقتباسهای ضعیف از بازیهای ویدیویی، این سریال موفق میشود تا حس و فلسفه بازی را حفظ کند، در حالی که با تغییرات خلاقانه، به روایت عمق بیشتری میبخشد.ای. وی. کلاب در این باره مینویسد: «سریال با احترام به بازی، مسیر منحصربهفرد، دلخراش و بیرحمانه خود را طی میکند. با وجود نقصها، یکی از تاثیرگذارترین اقتباسهای تاریخ تلویزیون است».
نقشآفرینی دیور به عنوان ابی نیز از هماکنون بحثبرانگیز شده است؛ بسیاری او را قهرمانی خاکستری میدانند، برخی دیگر دشمنی غیرقابلبخشش! اما چیزی که مسلم است، قدرت حضور اوست، همانطور که دیور در این باره میگوید: «او ملکه سکوت است؛ ملکهای است که باعث میشود احساسات شما فریاد بزنند».
در جهانی بدون قهرمان؛ «آخرین بازمانده از ما» شما را به قضاوتی بیرحمانه درباره خودتان وا میدارد!
فصل دوم «آخرین بازمانده از ما» به وضوح از آن دست فصلهایی است که پایانش، آغاز سوالهای بیشتریست. آیا فصل سوم میتواند گرههای ایجاد شده را باز کند؟ آیا شخصیت ابی جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد؟ آیا الی با زخمهایش کنار میآید یا درگیر دور باطل خشونت خواهد شد؟
پاسخ این سوالها را فقط زمان میدهد. اما یک چیز مسلم است «آخرین بازمانده از ما» نه فقط یک سریال، بلکه تجربهای احساسی، اخلاقی و فلسفیست. تجربهای که نشان میدهد حتی در ویرانههای آخرالزمان، هنوز انسانیت، در تمام تاریکیاش، زنده است.