کد خبر: ۴۴۰۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸

پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه دوم سال

اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به کمترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است

اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به کمترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است

 

قیمت خودرو در هفته‌های اخیر مسیری متفاوت با نیمه اول سال پیدا کرده است. بعد از ثبات نسبی قیمت‌ خودرو در شش‌ماه ابتدایی 1404، ارقام پیشنهادی فروشنده‌ها همزمان با وقایع روز‌های اخیر بازار ارز تکان خورد و روند صعودی قیمت‌ها کماکان ادامه دارد.

نیمه دوم سال علاوه بر سیگنال‌های بازار ارز، پارامترهای دیگری توانایی تاثیرگذاری در بازار خودرو را دارند. پشتکار خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات کارخانه‌ای از یک طرف می‌تواند معادلات بازار آزاد را تغییر دهد و از طرفی دیگر کاهش عرضه به بازار و فواصل طولانی طرح‌های فروش خودروسازان در ارقام نهایی فروشنده‌های بازار آزاد بی‌تاثیر نمی‌ماند. فراموش نکنیم در برهه فعلی اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به کمترین سطح در سال‌های اخیر رسیده و این فاکتور هم می‌تواند در تصمیم‌گیری برای خرید خودرو اهمیت داشته باشد.

سیگنال بازار ارز به خودرو

افزایش قیمت ارز همیشه پتانسیل تغییر قیمت در سایر بازارها را دارد. احتمالا درجریان وقایع روز‌های اخیر بازار ارز هستید و از نرخ جدید دلار بهتر از ما باخبرید. خودروسازان نیز معمولا افزایش قیمت ارز را بهانه‌ای برای بالابردن نرخ محصولات کارخانه می‌دانند و هر از گاهی با علم کردن این موضوع، نرخ جدید محصولات را آپدیت می‌کنند.

قیمت دلار از ابتدای سال تا الان و به خصوص در هفته‌های اخیر روندی جدید پیدا کرده و اصلا بعید نیست در ماه‌های آینده تاثیر افزایش نرخ ارز باعث تکان خوردن بازار خودرو شود.

بیشتر بدانید| قیمت خودروهای داخلی در هفته اول مهر تفاوت محسوسی با نیمه شهریور پیدا کرده است. مثلا شاهین پلاس که یکی از گران‌ترین سدان‌های داخلی به‌شمار می‌رود، فعلا معادل یک میلیارد و 400 میلیون برای فروش گذاشته می‌شود؛ 100 میلیون بیشتر از نیمه شهریور

 فاصله عرضه و تقاضا در بازار

حجم تقاضا در بازار خودرو عددی مشخص نیست و همیشه نیز روی رقم نهایی اختلاف نظر وجود دارد. یکسری از کارشناسان بازار به عددی بین یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون دستگاه در سال اشاره می‌کنند. برخی از ارگان‌های ناظر، حجم تقاضا در بازار را تا یک میلیون و 300 هزار دستگاه می‌دانند و خود خودروسازان اعتقاد دارند با حذف تقاضای کاذب، نیاز سالانه کشور قریب یک میلیون دستگاه است.

حجم تقاضا هر عددی باشد فعلا با میزان تولید خودروسازان تفاوت دارد. داده‌های رسمی نشان می‌دهد در پنج ماه ابتدایی سال همه خودروسازان داخلی و مونتاژی، روی هم چیزی نزدیک 413 هزار دستگاه خودرو سواری از خط تولید خارج کرده‌اند. با همین دست‌فرمان تا آخر سال حجم تولید سواری خودروسازان داخلی و مونتاژی به یک میلیون نمی‌رسد.

کاهش عرضه خودرو به بازار نتیجه‌ای جز افزایش قیمت مدل‌های موجود ندارد و می‌‌تواند مثل سال‌های گذشته عاملی برای افزایش قیمت‌ها باشد.

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات کارخانه

افزایش قیمت خودرو در کارخانه، دیر یا زود در بازار آزاد اثر می‌گذارد. آخرین بار خرداد امسال فهرست قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا آپدیت شد اما خودروسازان داخلی هنوز هم دنبال افزایش دوباره قیمت‌ها هستند.

فهرست جدید محصولات ایران‌خودرو ویژه مهرماه امسال منتشر شده است. در این فهرست تفاوتی نسبت به ارقام اعلامی در تابستان نمی‌بینیم اما اواخر شهریور امسال شاهد درخواستی جدید برای افزایش دوباره قیمت‌ها بودیم. قائم‌مقام ایران‌خودرو روز 18 شهریور امسال یعنی کمتر از سه ماه از اجرایی شدن افزایش 15 درصدی نرخ مصوب کارخانه، از درخواست دوباره برای افزایش قیمت‌ها خبر داد. خبری که می‌تواند نمایی از آرایش جدید بازار خودرو در نیمه دوم سال باشد.