کد خبر: ۴۴۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳

سیستم SBR؛ از آپشن جدید محصولات ایران‌خودرو چه می‌دانیم؟

اضافه شدن سیستم یادآور کمربند ایمنی موسوم به SBR حالا دیگر حکم خط‌کشی تازه‌ای را در ساختار قیمت‌گذاری ایران‌خودرو دارد؛ تغییر ساده با اثر حتمی بر بازار

اضافه شدن سیستم یادآور کمربند ایمنی موسوم به SBR حالا دیگر حکم خط‌کشی تازه‌ای را در ساختار قیمت‌گذاری ایران‌خودرو دارد؛ تغییر ساده با اثر حتمی بر بازار

اضافه شدن سیستم یادآور کمربند ایمنی موسوم به SBR حالا تنها یک ویژگی ایمنی پایه نیست، بلکه بدل به بهانه‌ای برای تعریف کدهای جدید در سامانه فروش و تفاوت رسمی قیمت‌ها شده است.

 

چراغ هشدار نبستن کمربند در تاکسی‌های سمند که روی صفحه کیلومتر به شکل آدمکی نشسته با خطی از روی سینه روشن می‌شد را به یاد دارید؟ همان چراغ قرمز ساده که راننده را با بوقی مجبور به بستن کمربند می‌کرد، حالا در فهرست رسمی ایران‌خودرو به آپشنی مجزا بدل شده!  این هشدار در گذشته تنها برای صندلی جلو فعال بود اما در خودروهای به‌روز، سامانه هشدار کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب هم نصب شده. همین امر بهانه‌ای شد تا فهرست محصولات این خودروساز از همیشه طولانی‌تر باشد. 

 

SBR چیست و  چرا ایران‌خودرو کدهای جدا تعریف کرده؟

SBR یا Seat Belt Reminder همان هشدار صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی است. آپشنی ابتدایی که از سال‌ها پیش جزو ویژگی‌های استاندارد بیشتر خودروهای جهان محسوب می‌شد. همین گزینه ساده حالا برای مسئولان ایران‌خودرو حکم آپشنی منحصرب‌فرد پیدا کرده که لیاقت دریافت یک کد جداگانه را دارد.

تعریف کد جدا در ساختار فعلی ایران‌خودرو حکم تولید و عرضه مستقل هر تیپ در سامانه داخلی شرکت را دارد. یعنی حتی اگر خودرو از نظر فنی و ظاهری تفاوتی نداشته باشد، صرفا به دلیل فعال بودن سیستم SBR در مدار ایمنی با شناسه جدید و قیمت متفاوت لیست می‌شود.

این روند ابتدا تاکنون در مدل‌های سمند سورن، دنا پلاس، پژو 207 و تارا مشاهده شد و حالا راهش را به سمت نسخه‌های مونتاژی هایما رسانده است.

تفاوت قیمت‌ها از کجا آمده؟

قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو در کارخانه حکایتی از اختلاف قیمت خودروهای مجهز به SBR  و نسخه‌های فاقد آن دارد. این رقم از 1.5 تا 3.6 میلیون تومان متغیر است. 

برای مثال، اختلاف قیمت این سیستم برای دنا پلاس دستی رینگ فولادی با موتور EF7P و گیربکس MT6  حدود 2 میلیون و 900 هزار تومان ثبت شده؛ رقمی که برای پژو 207 سقف فلزی اتوماتیک به 3 میلیون و 200 هزار تومان می‌رسد.

تفاوت قیمت تجهیز تارا دستی V1 به SBR  حدود یک میلیون و 500 هزار تومان و تارا اتوماتیک V4 نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار تومان است.

سورن پلاس دوگانه‌سوز 75 لیتری مجهز بهSBR  هم 3 میلیون و 600 هزار تومان گران‌تر عرضه می‌شود.

منشا تفاوت قیمت‌ها بیشتر به شیوه فنی اجرای سیستم SBR در هر پلتفرم بازمی‌گردد. بطوریکه این قابلیت در خودروهای جدیدتر تنها با فعال‌سازی نرم‌افزار در واحد کنترل بدنه یا BCM قابل انجام است، درحالیکه مدل‌های قدیمی‌تر نیاز به سیم‌کشی جداگانه یا افزودن ماژول سخت‌افزاری دارند. 

همین تفاوت جزئی که به چشم خریدار نمی‌آید، کافی بود تا ایران‌خودرو برای هر تیپ، کد محصول و قیمت جداگانه تعریف کند؛ در واقع، قابلیتی که از استانداردهای پایه ایمنی محسوب می‌شود، در نظام قیمت‌گذاری ایران‌خودرو به شاخصی تازه بدل شده. تغییری کوچک که به پیچیده‌تر شدن فهرست خودروهای داخلی و مونتاژی دامن زده است.