کد خبر: ۱۳۳۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۶

پرونده ای برای اعدام شهرام امیری در هفته گذشته/ از واکنش آمریکا تا تحلیل وزیر دادگستری

وزیر دادگستری در خصوص شهرام امیری، گفت: این فرد به جرم جاسوسی اعدام شد، محکومیت جاسوسی مسلم این فرد از سوی آمریکایی‌ها نیز پس از اعدام اعلام شد، آمریکایی‌ها اعتراف کردند که از این فرد اطلاعات بسیاری دریافت کرده‌‌اند.
 شهرام امیری که پیشتر از وی با عنوان قهرمان هسته ای یاد شده بود و پرونده ربوده شدن وی در مراسم حج باز بود بار دیگر جنجال ساز شد. خبر اعدام وی از سوی خانواده اش در گفت وگو با رسانه های خارج از کشور مطرح شد تا پرونده جدیدی پیش روی مردم و رسانه ها باز شود.

به گزارش تیک، شهرام امیری در سال 88 در مراسم حج ناپدید شد و پس از آن خبرهای ضد و نقیضی از ربوده شدنش از سوی سرویس های اطلاعاتی آمریکا منتشر شد، کمتر از یک سال پس از آن شهرام امیری به خواست خود به ایران بازگشت و چندی بعد بازداشت شد. اعدام شهرام امیری به جرم جاسوسی در حالی اجرا شد که چندی پیش و در میان افشای ایمیل های هیلاری کلینتون نیز ایمیلی درباره ربوده نشدن شهرام امیری منتشر شده بود.

شهرام امیری در هفته ای که گذشت سوژه رسانه های داخلی و خارجی بود و گزارش ها واکنش ها و تحلیل های متفاوتی درباره وی منتشر شد.

اژه ای: شهرام اميري اعدام شد / به آمریکا رودست زدیم

سخنگوي قوه قضائیه در نشست خبري خود اجراي حكم اعدام شهرام اميري را تاييد كرد و گفت: وي در دادگاه اوليه به حكم اعدام محكوم شده و در ديوان عالي نيز اين حكم تاييد شده بود. اين فرد با توجه به دسترسي به اسرار سري نظام، به دشمن متخاصم و شيطان بزرگ آمريكا وصل بوده و اطلاعات به كلي سري و پنهاني كشور را در اختيار آنها قرار مي‌داده است.

وی افزود: يكي از رودست‌هايي كه آمريكايي‌ها از سيستم اطلاعاتي كشورمان خورده‌اند درباره همين پرونده بود، آنها تصور مي‌كردند كه ايران از ارتباطات اين فرد خبر ندارد. آنها فكر مي‌كردند كه ايران نمي‌داند آنها با چه برنامه‌اي اين شخص را به عربستان بردند و بعد از آنجا به بيرون منتقل كردند. آنها فكر مي‌كردند كه اين اقدامات از چشم سيستم اطلاعاتي كشور ما پوشيده است، در حالي كه اين اقدامات زير ذره‌بين ما بود.

سخنگوي قوه قضائیه افزود: بعد از اينكه اين فرد به آن شكل به اصطلاح به ايران آمد طبق قانون در جلسات متعددي با حضور وي اتهامش مورد بررسي قرار گرفت و محاكمه شد. حكم بدوي كه درباره وي صادر شده بود مورد اعتراض او قرار گرفت و ديوان كشور با وسواس حكم وي را بار ديگر مورد بررسي قرار داد. به اين خاطر مي‌گويم با وسواس اين حكم مورد بررسي قرار گرفت چون درباره جاسوسان در پاره‌اي از موارد آنها به اعدام محكوم مي‌شوند و در پاره‌اي از موارد حكم حبس براي آنها در نظر گرفته مي‌شود كه حداقل آن ده سال است.

نیویورک‌تایمز: شهرام‌ امیری برای سیا جاسوسی‌ می‌کرد

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز می‌گوید سازمان سیا در سال ۲۰۰۹ و از بیم شناسایی شهرام امیری توسط دستگاه‌های ایرانی تصمیم گرفت وی را به خارج از کشور منتقل کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید سازمان جاسوسی آمریکا در سال 2009 احساس کرد ممکن است جاسوسی‌های شهرام امیری توسط ایران کشف شوند به همین خاطر وی را از کشور خارج کرد.

«در سال 2009، ظاهرا سیا تصمیم گرفته بود که احتمال شناسایی وی زیاد است و پیشنهاد داد که او را از کشور خارج کند. سازمان به وی وعده 5 میلیون دلار پول و یک هویت جدید را داد. آقای امیری معتقد بود که همسرش هرگز ایران را ترک نخواهد کرد و تصمیم گرفت که به تنهایی بدون پسرش برود.» نیویورک‌تایمز در ادامه می‌گوید: «پس از اینکه وی در واشنگتن مورد مصاحبه قرار گرفته، در نزدیک توسکان و تحت برنامه بازاسکان ملی سیا مستقر شد، این برنامه از جاسوسان خارجی حفاظت می‌کند.»

سناتور امریکایی: اهمال کلینتون شهرام امیری را به کشتن داد

سناتور کاتن گفت کلینتون با قرار دادن اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه در سرور شخصی تصمیمی بی پروایانه گرفته است که منجر به لو رفتن اطلاعات حساس آمریکا شده است.

یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی در اظهاراتی گفت اهمال هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چگونگی حفظ و حراست از اسناد طبقه بندی شده دولت آمریکا،سبب اعدام شهرام امیری کارشناس هسته ای ایران شده است.

تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه با برنامه " face the nation" شبکه خبری سی بی اس آمریکا در روز یکشنبه این ادعا را مطرح کرده است. این سناتور جمهوریخواه به سی بی اس گفت : بی دقتی و اهمال کلینتون در حفاظت از ای میل هایش سبب اعدام امیری شد. این مساله نشان می دهد او شایستگی احراز سمت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. گفتنی است وب سایت افشاگر ویکی لیکس هزاران ای میل از کلینتون را منتشر کرده است که چند ای میل مربوط به مکاتبات مشاوران و معاونانش با او درباره شهرام امیری است.

اعدام شهرام امیری، سوژه دعواهای انتخاباتی آمریکا

ترامپ در توییترش نوشت بسیاری از مردم می گویند ای میل های کلینتون مقصر اعدام شهرام امیری است. کمپین انتخاباتی کلینتون با صدور بیانیه ای این اتهام را رد کرده و جمهوریخواهان را به لفاظی در این باره متهم کرده است.

در پی انتقاد برخی از چهره های جمهوریخواه از هیلاری کلینتون بابت اهمال در حفاظت از ای میل هایش در دوره تصدی سمت وزارت امور خارجه، دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به طور تلویحی رقیب دموکرات خود را مقصر اعدام شهرام امیری دانشمند هسته ای ایران دانسته و با پاسخ کمپین انتخاباتی هیلاری به این اتهام ها، این موضوع وارد دعواهای انتخاباتی آمریکا شد.

پس از اظهارات تام کاتن سناتور جمهوریخواه در مصاحبه روز یکشنبه اش با سی بی اس ، دونالد ترامپ نیز در صفحه توییترش نوشت: "بسیاری از مردم می گویند که ایرانی ها دانشمندی را که به آمریکا کمک کرد به خاطر ایمیل های هک شده کلینتون ، اعدام کردند." در واکنش به انتقادهای جهوریخواهان کمپین انتخاباتی کلینتون دیروز با صدور بیانیه ای ارتباط بین اعدام امیری و ای میل های کلینتون را رد کرده و نوشته است: " توسل به لفاظی های فزاینده رقیب جمهوریخواه کلینتون درباره اعدام شهرام امیری برای حمله به کلینتون و زدن اتهامات واهی به او، نشان می دهد که جمهوریخواهان هیچ ایده ای برای مردم آمریکا ندارند."

همزمان خانم "نیک مریل" سخنگوی هیلاری کلینتون نیز در توییتی در پاسخ به توییت ترامپ نوشت: این جمله ترامپ که نوشته "بسیاری از مردم می گویند" یعنی من این حرف را از خودم در می آورم." مساله اعدام امیری به نشست خبری دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز کشیده شد. خانم " الیزابت ترودو " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز در پاسخ به سوال های خبرنگاران بدون اظهار نظر درباره اعدام امیری ، گفت کشورش به طور کلی روی تمام پرونده های حقوق بشری حساس است و در این زمینه نگرانی های خود را از طریق کانال های مختلف به تهران انتقال داده است.

پورمحمدی: آمریکایی‌ها اعتراف کردند اطلاعات بسیاری از شهرام امیری دریافت کردند

وزیر دادگستری گفت: اعدام شهرام امیری به جرم جاسوسی مسلم انجام گرفت.

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در خصوص شهرام امیری، گفت: این فرد به جرم جاسوسی اعدام شد، محکومیت جاسوسی مسلم این فرد از سوی آمریکایی‌ها نیز پس از اعدام اعلام شد، آمریکایی‌ها اعتراف کردند که از این فرد اطلاعات بسیاری دریافت کرده‌‌اند.