کد خبر: ۱۹۷۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۵

عبور بانک ملی از چالش مطالبات معوق

مطالبات معوق،چالشی است که بدون تردید عبور از آن نیازمند جدیت،هوشیاری و دانش مجموعه نظام بانکی کشور ‏است.تا کنون رسانه ها،شبکه های اجتماعی و محافل دانشگاهی کشور،بسیار به این موضوع پرداخته اند و اهالی اقتصاد و ‏صاحب نظران در این عرصه قلم ها فرسوده اند،اما با این وجود هنوز حق مطلب ادا نشده و جا دارد تا بانک ملی ایران، به ‏سهم خود به این موضوع خطیر و مهم بپردازد و تجربه گرانسنگ مدیران و کارشناسان این بانک را در عرصه وصول ‏مطالبات معوق، در معرض دید و قضاوت مخاطبان خود قرار دهد.‏
مطالبات معوق،یک چالش ساده که در فرآیند بانکداری رخ می دهد،نیست.البته از یک زاویه دید وجود مطالبات غیر ‏جاری در همه بانک های جهان،طبیعی است و پدیده شگرفی نیست.اما آنچه درسال های اخیر در نظام بانکی کشور ‏موجب نگران شده، شکاف موجود میان مطالبات غیر جاری با استانداردهای جهانی است.‏
از آنجا که بانک ها در تامین نظام  مالی کشور نقش محوری دارند،مبتلا شدن شان به ویروس مطالبات معوق می تواند ‏اثری سوء بر مجموعه اقتصاد کشور بر جا نهد.عملکرد سالم بانک ها می تواند موجب سلامت نظام اقتصادی کشور شود و ‏در مقابل بیماری نظام بانکی این عارضه را به کلیت اقتصاد کشور سرایت می دهد.بنابراین بانک ها در سال های اخیر ‏تلاش وافری را برای غلبه بر این چالش به کار بسته اند.‏
در این میان بانک ملی ایران توانسته است،عملکرد مطلوب و در خور تحسینی را در بخش وصول مطالبات معوق ارائه ‏دهد.آمارهای رسمی در این باره نشان می دهد که ترکیب مدیریت منطقی،حرکت سازمانی صحیح و دانش به روز می ‏تواند در بزنگاه های خطیر و حساس، نظام بانکی را به سلامت از چالش عبور دهد.‏
در این مقال جا دارد به طرح چند پرسش بنیادین پرداخت: بدهکاران بانکی چند دسته اند و بانک ها در برابر آن ها باید ‏چه شیوه ای را برای وصول مطالبات اتخاذ کنند؟
واقعیت این است که بانک ها با طیف وسیع و متنوعی از مشتریان سر و کار دارند و به دلایل مختلفی گاه با تخلف عدم ‏پرداخت بدهی از سوی آنها مواجه هستند.‏
این تخلف می تواند معلول شرایط نامطلوب دریافت کننده تسهیلات و یا به صورت تخلف عمدی بروز کند.‏
تولیدکنندگان از جمله بخش هایی هستند که به دلیل شرایط دشواراقتصادی با مشکلات فراوانی رو به رو هستند و دوام و ‏بقای آنها در ادامه راه تولید و حفظ سطح اشتغال،همراهی و همدلی بانک ها را می طلبد.اما از سوی دیگر شرکت هایی ‏هم وجود دارند که به دلیل اقدامات سود جویانه و با اعلام ورشکستگی های صوری از بازپرداخت بدهی های خود به نظام ‏بانکی سر باز می زنند. شناخت دقیق و تفاوت روش وصول مطالبات میان این دو دسته، ضامن عملکرد مطلوب بانک ها ‏است.‏
افتخار بانک ملی ایران این است که میزان مطالبات معوق خود را در حالی کاهش داده که در این مسیر بیشترین همراهی ‏را با تولیدکنندگانی داشته است که به دلیل شرایط نامطلوب نتوانسته اند تسهیلات دریافتی را بازپرداخت کنند.این اقدام ‏بانک ملی موجب شده است تا همچنان پرچم اشتغال در این بخش ها افراشته باقی بماند.‏
به این ترتیب بانک ملی علاوه بر رعایت ملاحظات بانکداری و حراست دقیق از منابع سپرده گذاران خود،توانسته است ‏ملاحظات اقتصاد کشور و محذورات بخش تولید واقعی را نیز رعایت کند.‏
بدون تردید بسط و توسعه این تجربه گرانسنگ می تواند تاثیر عمیقی بر موفقیت های آتی بزرگ ترین بانک جهان ‏اسلام بر جا بگذارد.‏

‏حبیب اله رشید ارده / مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی بانک ملی ایران

برچسب ها: بانک ملی