کد خبر: ۳۴۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۵

رئیسی در اولین نشست خبری تکلیف سیاست خارجی را روشن کرد

روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران، طی نشست خبری به تشریح مواضع ایران در زمینه سیاست خارجی پرداخت، موضوعی که مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت.

نخستین مصاحبه رئیس جمهوری منتخب ایران  با رسانه های داخلی و خارجی دیروز عصر دوشنبه برگزار شد.  سید ابراهیم رئیسی در این نشست به تشریح مواضع ایران در موضوعاتی چون  احیای برجام، روابط با کشورهای همسایه، غربی و عربی از جمله عربستان و غیره پرداخت.

برجام و مذاکرات وین

خبرنگاران سوالات سیاست خارجی خود را با موضوع مذاکره و برجام آغاز کردند و دراینباره  به خبرنگاران گفت: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد.

رئیسی همچنین اظهار داشت:کشورهای اروپایی و امریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چه کرده‌اند؛ امریکا برجام را نقض کرد و اروپاییها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. ما خطاب به امریکا می‌گوییم شما موظف به رفع همه تحریمها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید؛ اروپایی‌ها نیز حتما تحت تأثیر فشار امریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.

رئیس جمهور منتخب کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند و  آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند.

رئیس‌جمهور منتخب ایران در پاسخ به اینکه برنامه‌اش برای احیای برجام و وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها چیست؟ گفت: آنچه که سیاست جمهوری اسلامی بوده و بارها اعلام شده این است که اقدامات هسته‌ای ما اقداماتی مسالمت‌آمیز و در جهت قواعدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی،‌کشاورزی و پزشکی دارند و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون اقداماتی بوده که بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است.

ایران و چین

رئیسی همچنین در خصوص آینده روابط ایران و چین پاسخ داد: ما روابط با چین را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دولت‌های مختلف دنبال می‌کردیم و امروز هم روابط خوبی با کشور چین داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد. ما حتماً در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد و قطعا روابط بسیار خوبی با کشور چین خواهیم داشت و طرح جامع به عنوان یکی از اسناد خواهد بود و اجرایی کردن این طرح حتماً در دستور کار خواهد بود.

منطقه و همسایگان

در ادامه نوبت به مسائل منطقه ای و تعامل با همسایگان رسید. در همین راستا رئیسی گفت: ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست مسأله‌ای بر روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آنها به آن متعهد شده‌اند، اما بدان عمل نکرده‌اند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟

رئیسی همچنین در خصوص مواضع ایران در موضوع فلسطین نیز گفت: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که طرح ما درباره فلسطین آن است که به آرای فلسطینیان مراجعه شود زیرا فلسطینیان صاحب فلسطین هستند و قبل از آنکه رژیم صهیونیستی از ناحیه ما احساس وحشت کند از ناحیه مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت و کسانی که حق‌شان توسط رژیم صهیونیستی ضایع شده است باید بترسد؛ امروز ابتکار عمل در اختیار مجاهدان فلسطینی است؛ جمهوری اسلامی هم طبق سیاست‌های خود و طبق سیاست‌های امام خمینی (ره) و همچنین سیاست‌های تصریح شده در قانون اساسی همواره حامی مظلومان خواهد بود؛ فلسطین مظلوم واقع شده و ما حامی فلسطین خواهیم بود.

ایران و عربستان

 رئیسی در پاسخ به سوالی درباره بحران یمن و روابط ایران و عربستان گفت: یمن بایستی به دست یمنی‌ها و مردم یمن اداره شود و ایران بر توقف هرچه سریع‌تر جنگ یمن و حملات سعودی‌ها علیه مردم مظلوم یمن تأکید می‌کنیم. ما روابط با همه کشورهای دنیا و تعامل با همه را اعلام کرده‌ایم به ویژه‌ روابط با کشورهای همسایه برای‌مان مهم است؛ اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها بین دو کشور هیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی ندارد و این سیاست پیش از این اعلام شده است و باز هم تأکید می‌کنم که روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای در منطقه برای جمهوری اسلامی هیچ مانعی ندارد.

مهمترین قسمت پاسخ رئیسی در این نشست خبری مربوط به سوال خبرنگار «راپلی» روسیه بود که پرسید آیا بعد از لغو تحریم ها حاضر به دیدار با رئیس جمهوری آمریکا هستید؟ در پاسخ به این سوال رئیسی در یک کلمه قاطعانه پاسخ داد: "خیر"

این قسمت از صحبت های رئیسی مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت که آن را قاطع توصیف کردند. رادیو فرانسه در این خصوص نوشت: رئیس جمهور منتخب ایران، سخنرانی محکم و قاطعی در برابر ایالات متحده و کشورهای اروپایی ایراد کرد و از آن ها خواست تا به تعهدات خود در توافق هسته ای برجام (۲۰۱۵) احترام بگذارند. این رسانه همچنین پاسخ منفی ایران به مذاکرات موشکی را نیز بازتاب داد.این رسانه خاطر نشان کرد: روی کار آمدن رئیس جمهور جدید که قرار است حدود ۴۰ روز دیگر مراسم تحلیف وی برگزار شود، می تواند ایران را به سمت موقعیت قوی تری سوق دهد.

روزنامه اقتصادی «بیزینس رکوردر» چاپ اسلام‌آباد نیز گزارش داد: اولویت دولت جدید ایران به ریاست سید ابراهیم رئیسی تقویت روابط با کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس عنوان شد.این نشریه افزود: بر اساس سخنان رییس جمهوری منتخب ایران؛ هیچ دیداری با بایدن درکار نیست. جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی نیز برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی نمی‌بیند.