کد خبر: ۴۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۰

افشاي جزئيات جديد از علت گراني خودرو در کشور!

ايرنا: ما نمي خواهيم ديگران در اين صنعت دست اندازي کنند؛ اما افرادي نيز هستند که مي خواهند باشند و نگذارند اين صنعت قوي شود. اين يک چالش عجيب و غريب چهار سويه اي است که متأسفانه وجود دارد، ولي مي توان آن را مديريت کرد و با کمک از مديران با تجربه و دلسوز از آن رهيد.

گراني و افزايش قيمت خودرو، يکي از موضوعاتي است که در روزهاي اخير به يکي از بحث هاي داغ تبديل شده است؛ از يک سو دولت و مجلس بر اين باورند که قيمت کنوني خودرو گران و کيفيت آن پايين است، از سوي ديگر، شوراي رقابت و خودروسازي ها، قيمت تمام شده خودرو را گران تر از قيمت عرضه در بازار مي داند و باورشان بر اين است که بايد خودرو گران شود.

اين موضوعات به کلاف سردر گمي تبديل شده که کسي پاسخ روشني براي آن ندارد. امروز يکي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گفت: ما شواهدي داريم که قيمت خودرو منطقي نيست و گران تر از قيمت واقعي به مردم عرضه مي شود، حتي اين نماينده مجلس ادعا کرد که قيمت برخي از خودرو ها تا ده ميليون، گران تر به مردم فروخته شده است.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس و همچنين رئيس کميته تحقيق و تفحص از خودروسازي با تأکيد بر اينکه بهاي برخي خودرو ها، 2 ميليون تومان و برخي 10 تا 12 ميليون تومان گران تر از قيمتي است که بايد عرضه شود، گفت: خودرو ال نود، حدود 10 ميليون تومان گران تر از قيمتي است که بايد به مشتري عرضه شود. قيمت گذاري خودرو بر پايه قراردادي نيست که با فرانسوي ها بسته شده است.
اما به راستي دليل اينکه چرا خودروسازي ها نمي توانند بهاي خودرو را کاهش دهند، چيست؟

در زمان دولت نهم و دهم، ايران براي صدور محصولات خودرو به کشور هاي ديگر در برخي از کشور ها، سرمايه گذاري کرد، ولي از آنجا که اين سرمايه گذاري ها، بيشتر با گرفتن وام هايي به همراه سود کلان از بانک ها انجام مي شد، منجر به شکست در اين زمينه شد و همين سبب گشت، براي جبران مبالغ و همچنين پرداخت اقساط بانکي، قيمت خودرو افزايش يابد. شايد دليل اين افزايش يکباره در دو سال گذشته رخ داد، همين عامل باشد.

هادي حسيني عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي درباره افزايش بهاي خودرو و همچنين رخدادها در اين زمينه گفت : قيمت خودرو واقعي نيست و گران تر از آن چيزي است که بايد باشد. مردم ما خودرو خوبي سوار نمي شوند، در حالي که منزلت مردم کشور ما بسيار بيش از اينهاست. بايد از صنايع خودرو دفاع کرد؛ اما در اين زمينه، دچار چالش ها ي بزرگي شده ايم. يکي از چالش هاي ما اين است که بايد از صنعت خودرو و نيز موضوع اشتغال در اين صنعت حمايت کنيم. چالش ديگر ، فرصت طلباني هستند که مي خواهند با تضعيف مجموعه خودرو سازي ها، خودرو به کشور وارد کنند و پس از سال ها اين فضا را بشکنند.

از سوي ديگر افرادي هستند که با چنبره زدن بر خودرو سازي کشور، مي خواهند در اين صنعت باشند، ولي کاري نکنند؛ يعني از طرفي مي خواهند خودرو سازي داشته باشند و از طرف ديگر، چيزي که هست در شأن مردم نيست.

وي گفت: ما نمي خواهيم ديگران در اين صنعت دست اندازي کنند؛ اما افرادي نيز هستند که مي خواهند باشند و نگذارند که اين صنعت قوي شود. اين يک چالش عجيب و غريب چهار سويه اي است که متأسفانه وجود دارد، ولي مي توان آن را مديريت کرد و با کمک از مديران با تجربه و دلسوز از آن رهيد. نيز مي توان زمينه اي فراهم آورد تا مردم بتوانند از خودرو هاي با کيفيت و ايمني بالا و همچنين بهاي اندک تري بهره گيرند.

حسيني گفت: خودرو سازي، مجموعه اي در هم تنيده و حاصل يک فرايند پيچيده است و البته نقايص بسياري در اين باره وجود دارد. سال هاي گذشته، ما در کشور هايي مانند افريقا، آمريکاي جنوبي، سوريه و کشور هاي گوناگون ديگري سرمايه گذاري کرده ايم؛ آن هم نه با سرمايه خودرو سازي، بلکه سرمايه گذاري از طريق وام هاي با سود بالا؛ اما نه تنها سودي عايد کشور نشد، بلکه برايمان بسيار هم گران تمام شد.

خلاصه آنکه هم اکنون قصه آن سرمايه گذاري ها شده قصه مردم ما، چون اين بدهي هاي بانکي سرشکن مي شود و قيمت تمام شده گران در مي آيد و اين ها بايد خودرو را گران به مردم بفروشند تا بتوانند قسط هاي بانکي را بدهند.