کد خبر: ۴۱۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۲

۷ خوراکی ممنوعه / ناسالم‌ترین خوراکی‌های جهان را بشناسید

عادات غذایی همواره تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر سلامت بدن دارد؛ از همین جهت، کارشناسان تغذیه تأکید می‌کنند که بکوشیم خود را با عادات غذایی سالم وفق دهیم.
خبرآنلاین: با توجه به اینکه هر فرد غذای مورد علاقه و ذائقه منحصر به خود را دارد، باید به این نکته توجه داشت که بعضی از مواد غذایی سالم‌تر از سایرین و برخی کاملاً ناسالم هستند. هر چند که ترک مصرف غذاهای ناسالم (اعم از غذاهای شور، چرب و پرکالری) به دلیل طعم دلپذیر آن‌ها شاید سخت باشد، اما برای داشتن یک بدن سالم نباید به خوردن چنین غذاهایی عادت کرد.

در ادامه به چند مورد از این خوراکی‌های خوشمزه اما مضر اشاره می‌شود:

۱) نوشابه‌های رژیمی

تقریباً تمام نوشابه‌های رژیمی حاوی آسپارتام هستند. آسپارتام نوعی شیرین‌کننده مصنوعی در نوشابه است. از عوارض مصرف آسپارتام می‌توان به افزایش سطح گلوکز، ابتلا به بیماری کبد چرب، دیابت و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان اشاره کرد

۲) سرخ‌کردنی‌ها

مصرف غذاهای سرخ‌کرده، احتمال بروز دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و چاقی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این غذاها با فشار خون بالا، کاهش کلسترول خوب و چاقی در ارتباط است.

۳) فست فود

شاید راحت‌ترین و لذیذترین غذاهای روی زمین همین فست فودها باشند، اما باید بدانید که این گروه غذایی وسوسه‌انگیز سرشار از سدیم و چربی اشباع‌شده است که آن را به یکی از ناسالم‌ترین خوراکی‌ها تبدیل می‌کند. اگر عاشق فست ‌فود هستید، بدون تعارف باید منتظر بیماری قلبی، دیابت و چاقی باشید.

۴) سس مایونز

مایونز خوشمزه است، اما باید بدانید این چاشنی حاوی مقدار بسیار زیادی چربی در هر وعده است. همچنین مقدار زیادی کلسترول و چربی نیز در این ماده غذایی وجود دارد و مصرف زیاد آن، بروز سنگ صفرا، افزایش وزن، ناراحتی کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو و گرفتگی عروق را در بر دارد.

۵) میوه خشک شده

برای تازه نگه داشتن میوه‌های خشک، از ماده‌ای به نام سولفیت استفاده می‌شود. استفاده از مشتقات سولفیدی برای افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند، بسیار مضر است و ممکن است افراد را دچار آلرژی و حساسیت‌های مزمن کند. همچنین شکر و قند موجود در میوه‌های خشک، عوارضی مانند مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و اضافه وزن را در پی خواهد داشت.

۶) مربا

مربا اگرچه می‌تواند به تنظیم قند خون شما کمک کند، اما نباید منبع اصلی تأمین قند و فیبر شما باشد، چرا که متشکل از سوکرالوز (نوعی شیرین‌کننده مصنوعی) است. همچنین مربا به دلیل شکر زیادی که دارد، از کالری بالایی برخوردار است و منجر به چاقی و اضافه وزن می‌گردد. شکر یکی از مواد مصرفی مخرب است که در طولانی مدت می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های مختلفی همچون دیابت شود.

۷) آدامس

عادات غیرطبیعی، مانند جویدن آدامس می‌تواند باعث اختلالات فکی شود. جویدن مداوم آدامس به مفاصل، ماهیچه‌ها و دندان‌ها فشار زیادی وارد می‌کند که منجر به استرس بیش از حد، عدم تعادل و ناهماهنگی می‌شود. همچنین در حین جویدن آدامس، مقدار زیادی نیز هوا بلعیده می‌شود که نفخ، دردهای شکمی و حتی سندرم روده تحریک پذیر را در بر دارد.

بیشتر بخوانید:یک گزینه غذایی محبوب، پرکالری و مضر که اتفاقا زیاد هم می‌خوریماین خوراکی پرطرفدار شما را افسرده می‌کنداگر به فکر سلامت روده خود هستید، دور این تنقلات را خط بکشید

منبع: eatthis