کد خبر: ۴۱۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۹

مقام وزارت دفاع: ایران هیچ‌ تسلیحاتی به روسیه و اوکراین نداده / آمریکا تعداد مشتریان تسلیحات ما را «تا ۵۰ کشور» اعلام کرده‌

فارس نوشت: سردار قلندری، رئیس امور بین‌الملل وزارت دفاع گفت: نوع قراردادها، اسامی و تعداد کشورها دارای ملاحظات امنیتی خاص خود است اما وزیر دفاع هم این موضوع را به صورت آشکار بیان کرد که تسلیحات جمهوری اسلامی ایران و صادرات تسلیحات جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دو برابر بلکه به چندین برابر میزان گذشته خود افزایش یافته است.
فارس نوشت: سردار قلندری، رئیس امور بین‌الملل وزارت دفاع گفت: نوع قراردادها، اسامی و تعداد کشورها دارای ملاحظات امنیتی خاص خود است اما وزیر دفاع هم این موضوع را به صورت آشکار بیان کرد که تسلیحات جمهوری اسلامی ایران و صادرات تسلیحات جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دو برابر بلکه به چندین برابر میزان گذشته خود افزایش یافته است.

بخش‌هایی از کفت و گوی سردار سید حمزه قلندری، رئیس امور بین‌الملل وزارت دفاع را بخوانید:

همان‌گونه‌ که بارها به طور رسمی از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده، ایران به هیچ وجه تسلیحاتی برای مشارکت در جنگ روسیه با اوکراین به روسیه و یا اوکراین نداده است. اما ما پس از اکتبر ۲۰۲۰ شاهد گسترش تجهیزات و تسلیحات ایرانی در کشورهای مختلف هستیم نکته جالب اینجاست که برخی اوقات اشاره می‌کنند که تسلیحات ایرانی در اوکراین هم مورد استفاده قرار می گیرد. البته برخی دیگر هم می‌گویند تسلیحاتی ایرانی در اختیار روسیه قرار دارد.
همانگونه که صراحتاً از سوی رهبر معظم انقلاب، فرماندهان نیروهای مسلح، وزیر دفاع و ریاست محترم جمهور اعلام شده ما به هیچ وجه به دنبال گسترش شعله‌های جنگ در اوکراین نبوده و نیستیم اما باید دلیل اصلی وقوع بحران اوکراین را باید در زیاده‌طلبی و گسترش ناتو و نفوذ آمریکا به منطقه شرق بدون در نظر داشتن حساسیت‌های مردمی، منطقه‌ای و مذهبی منطقه دانست.
نکته مهم درباره سازمان همکاری های شانگهای تمایل بسیاری از کشورهای جهان برای پیوستن به این سازمان است. شاهد هستیم که این سازمان غیر از اعضای ناظر که شامل ایران و بلاروس می‌شود دارای شرکای گفت‌وگویی نیز هست که عبارتند از؛ ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، سریلانکا، عربستان، مصر و قطر. این کشورها به دنبال ایفای نقش خود در گفت‌وگوهای جاری این سازمان هستند.
جلسات این سازمان در سطوح مختلف در حال اجرا و برگزاری است که از میان آن‌ها می‌توان به اجلاس وزرای خارجه و روسای جمهور اشاره کرد؛ اجلاس وزرای دفاع یکی از یکی از ارکان این سازمان است که تشکیل جلسه می‌دهد. امسال برای اولین بار امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران برای حضور و سخنرانی در این اجلاس دعوت شد.‌ حضور جمهوری اسلامی ایران در این سازمان و جلسه مذکور حضور تاثیرگذار و موثری بود که نماد آن را می‌توان در ملاقات های وزیر دفاع در این اجلاس عنوان کرد.
امیر آشتیانی در این اجلاس به بحران اوکراین هم اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران با هرگونه عملیات‌ها و اقداماتی که حیات بشریت را به خطر می‌اندازند، مخالف است. وی این نکته را مورد تاکید قرار داد که توجه به ریشه اصلی این بحران‌ها گسترش ناتو به شرق به منظور مقابله با کشورها و فرهنگ‌های مختلف ریشه اصلی بحران اوکراین است.
امکان ذکر اسامی کشورها مشتری تجهیزات و تسلیحات ایرانی وجود ندارد. اما، آمریکایی‌ها تعداد این کشورها را بین ۴۰ تا ۵۰ کشور اعلام می‌کنند و به گسترش درآمدهای صادراتی و حجم صادراتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجهیزات و تسلیحات اشاره دارند.
نوع قراردادها، اسامی و تعداد کشورها دارای ملاحظات امنیتی خاص خود است اما وزیر دفاع هم این موضوع را به صورت آشکار بیان کرد که تسلیحات جمهوری اسلامی ایران و صادرات تسلیحات جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دو برابر بلکه به چندین برابر میزان گذشته خود افزایش یافته است.
به نظرم باید صبر کنیم چراکه این بازار در حال گسترش است و در این راه، صرفاً منافع مادی مد نظر جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد. اگرچه منافع مالی جمهوری اسلامی ایران از صادرات تسلیحات یقیناً مورد توجه است اما نکته مهم‌تر تجلی علم و دانش ایرانی در عرصه بین‌المللی و فناوری‌هایی است که امروز از آن به عنوان لبه فناوری در دنیا یاد می‌شود. امروز جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرین و جزو ستارگان درخشان عرصه صادرات تجهیزات و تسلیحات دفاعی است.
کشورهای مختلف بیشتر خواستار و خواهان نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در تولیدات مشترک هستند. آشنایی کشورهای مختلف با سطح فناوری‌های ایرانی باعث شد تا با اختلاف این فناوری‌ها نسبت به آنچه خود در اختیار دارند، آن‌ها را به همکاری با ما ترغیب کند.
نکته دیگری که شاید ما نتوانیم آن را به طور آشکار اعلام کنیم این است که کشورهایی به دنبال خرید تجهیزات و تسلیحات ایرانی هستند که خودشان جزو نامداران این عرصه هستند. اما، می‌دانند جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر دانش و فناوری جوانان خود امروز مسیری را طی کرده است که به صورت طبیعی هر طور که به آن نگاه می‌کنند دچار تعجب می‌شوند که ما چگونه این مسیر را با وجود تحریم‌های فراوان و بسته‌بودن همه درب‌ها طی کرده و به چنین موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده ایم.
با توجه به تنوع تهدیدات هوایی که متوجه دولت سوریه است، تلاش برای تقویت توان پدافندی این کشور با استفاده از سامانه های مختلف از جمله سامانه‌های میان برد و برد بلند در سطوح مختلف وجود دارد که در زمان مقتضی خود اعلام خواهد شد.