کد خبر: ۴۱۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۵

سارق حرفه ای: چون مادرم پیرشده و دیگر نمی تواند دنبال کارهایم بیاید توبه می کنم که دیگر دزدی نکنم

۲۵ اردیبهشت ماه امسال مأموران گشت پلیس آگاهی تهران در خیابان فداییان اسلام در حال گشت‌زنی بودند که به خودروی دنای سفید رنگی مشکوک شدند و شماره پلاک دنا مورد بررسی قرار گرفت و مأموران پی بردند این خودرو چندی قبل در جنوب تهران به سرقت رفته است.
ایران: همین کافی بود تا دستور ایست به راننده خودرو صادر شود اما مرد جوان که پشت فرمان نشسته بود با دیدن خودروی گشت پلیس و دستور ایست به جای توقف کنار خیابان، پا روی پدال گاز گذاشت و همین کافی بود تا تعقیب و گریز پلیسی آغاز شود.
فرار هالیوودی
راننده دنا با حرکات مارپیچ و سرعت زیاد از خیابان فداییان اسلام خارج شد و در این تعقیب و گریز مرد موتورسواری را هم زیر گرفت که مأموران در بیسیم خود مصدوم شدن مرد موتور سوار را گزارش دادند و به تعقیب سارق حرفه‌ای پرداختند.
سارق جوان قصد تسلیم شدن نداشت و مأموران برای متوقف کردن خودروی سارق با رعایت قانون به کارگیری سلاح چند تیر هوایی شلیک کردند اما سارق به مسیر فرار خود ادامه داد تا اینکه مأموران تصمیم گرفتند لاستیک خودروی سارق جوان را هدف گلوله قرار دهند.
شلیک دقیق پلیس
گلوله‌های پلیس یکی پس از دیگری شلیک شد تا اینکه لاستیک دنا هدف گلوله قرار گرفت و پس از 15 دقیقه تعقیب و گریز نفسگیر خودروی دنا در غرب تهران در حالی متوقف شد که با توجه به پنچر شدن لاستیک، ماشین چند دور به دور خود پیچید و در وسط خیابان متوقف شد. مأموران قبل از اینکه سارق جوان به فکر فرار با پای پیاده بیفتد به سرعت از خودرویشان پیاده شده و موفق شدند سارق جوان را دستگیر کنند و در بازرسی از خودروی سرقتی 2 لاستیک دنا و 2 لاستیک ریو، سیم بوکسل خودرو، دو باند تیوترسیستم، دو گوشی موبایل و تبلت و تعدادی کارت عابر بانک مسروقه کشف شد.
مرخصی از زندان و بازگشت به تبهکاری
بدین ترتیب متهم پس از دستگیری برای تحقیقات بیشتر به دستور بازپرس پرونده در اختیار کارآگاهان اداره 20 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و در بررسی سوابق متهم که دانیال نام دارد مشخص شد این سارق حرفه‌ای که 13 سابقه کیفری در پرونده‌اش دارد 2 هفته قبل با قرار وثیقه از زندان آزاد شده و به مرخصی آمده است.
تجسس‌ها کلید زده شد و کارآگاهان پی بردند دانیال پس از آزادی اقدام به سرقت خودروی دنا در منطقه بازار آهن کرده و پس از آن با خودروی سرقتی دست به سرقت لوازم داخل خودرو در مناطق مختلف تهران زده است.
ردپای یک دختر
محل‌های سرقت مورد بررسی قرار گرفت و تصاویر فیلم‌های دوربین مداربسته نشان از آن داشت که دانیال در برخی از سرقت‌ها با دختر جوانی همراه بوده است و این دختر برای نقش‌پردازی و گمراه کردن مردم سوار بر خودروی سرقتی شده و دانیال که تخصص در باز کردن در خودروی پراید و پژو دارد با پرسه‌زنی در مناطق کیانشهر، جامی، باغ آذری و نازی‌آباد دست به سرقت زده است. تصاویر صحنه‌های سرقت یکی پس از دیگری به دست آمد و مشخص شد دانیال در مدت زمان مرخصی زندان بیش از 100 خودروی پراید و پژو را هدف سرقت‌هایش قرار داده است. کارآگاهان در ادامه نیز با اعترافات دانیال به سراغ دختر جوان رفتند و وی را که در سرقت‌ها به مرد مورد علاقه‌اش کمک کرده بود دستگیر کردند

گفت‌وگو با سارق خونسرد
دانیال 29 ساله می‌گوید خواهر و برادرانم زندگی خوبی دارند و از همان ابتدا وارد دنیای خلاف و سرقت شدم و اولین بار 16 سالم بود که دست به دزدی زدم اما باور کنید این بار آخر است که سرقت می‌کنم و توبه کرده‌ام.
اولین بار چند سال داشتی که زندان رفتی؟
16در سالگی به خاطر سرقت پراید دستگیر شدم و به کانون اصلاح و تربیت رفتم.
اولین بار هم خودرو سرقت کردی؟
بله، اولین بار یک پراید سرقت کردم و به خانه آمدم که مادرم متوجه ماجرا شد و از برادرم خواست که خودروی سرقتی را در خیابان رها کند تا دست من رو نشود اما من به سرقت علاقه داشتم.
شگردت برای سرقت چه بود؟
یک سوئیچ پراید داشتم و با آن در همه پرایدها را باز می‌کردم و به راحتی سرقت می‌کردم.
سوئیچ خاصی بود؟
نه، سوئیچ‌های پراید همه‌شان به هم می‌خورند.
با خودروهای سرقتی چه کار می‌کردی؟
فقط سوار می‌شدم و بعد از چند وقت آنها را رها می‌کردم.
شغلی هم داری؟
کار رزین روی سنگ می‌کنم.
پس درآمدت باید خوب باشد؟
درآمد داشتم اما ثابت نبود.
آخرین بار کی دستگیر شدی؟
سال 99 بود که به‌خاطر سرقت خودرو دستگیر شدم و به 3 سال زندان و رد مال محکوم شدم.
رد مال کردی؟
نه، مجازات زندانم تمام شده بود اما به‌خاطر رد مال در زندان بودم.
چند فقره سرقت کرده بودی که سال 99 دستگیر شدی؟
یک پراید سرقت کردم که با آن خودروی سرقتی تصادف کردم و در همان صحنه دستگیر شدم و به‌خاطر خسارتی که به پراید سرقتی رسید باید 60 میلیون پرداخت کنم که با قرار وثیقه برای مرخصی از زندان آزاد شدم.
خودروی دنا را چطور سرقت کردی؟
در بازار آهن بودم که دیدم خودرو روشن است و کسی داخل ماشین نیست و من هم در یک لحظه تصمیم به سرقت گرفتم.
پس از سرقت دنا چه کردی؟
فقط سوار شدم و کاری نکردم.
تصاویر سرقت‌هایت با خودروی دنا به دست آمده، باز می‌گویی کاری نکردی؟
با خودروی دنا دست به سرقت لوازم داخل پراید و پژو می‌زدم.
یک دختر هم در سرقت‌ها حضور داشت؟
با او تازه آشنا شده بودم و برای اینکه کسی به من شک نکند در سرقت‌ها همراهم بود.
اعتیاد داری؟
مواد می‌کشیدم اما ترک کردم.
چرا بعد از این همه زندان رفتن دوباره سرقت می‌کنی؟
نمی دانم، وقتی در زندان هستم به خودم می‌گویم دیگر سرقت نمی‌کنم ولی وقتی آزاد می‌شوم دوباره به دنبال سرقت می‌روم.
یعنی دوباره آزاد شوی دست به سرقت می‌زنی؟
نه، دیگر توبه کرده‌ام، مادرم پیر شده و دیگر نمی‌تواند دنبال کارهایم باشد، می‌خواهم جبران کنم.
بنا بر این گزارش، سارق سابقه‌دار برای تحقیقات بیشتر و به دستور بازپرس پرونده در اختیار اداره بیستم پلیس آگاهی تهران قرار دارد.