کد خبر: ۴۱۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۹

امیرعبداللهیان: روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، پیشنهاد ابتدایی ایران برای عضویت اعضای جدید در بریکس را پذیرفتند

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با اشاره به این که سیاست جهانی برای به انزوا کشاندن ایران با شکست مواجه شده است، گفت که ایران با بهره‌بردن از چارچوب‌های مختلف چندجانبه‌گرایی از جمله از طریق عضویت در گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت‌های آن‌ها برای ارتقای همکاری‌ها بهره‌مند خواهد شد.
ایسنا: وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با اشاره به این که سیاست جهانی برای به انزوا کشاندن ایران با شکست مواجه شده است، گفت که ایران با بهره‌بردن از چارچوب‌های مختلف چندجانبه‌گرایی از جمله از طریق عضویت در گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت‌های آن‌ها برای ارتقای همکاری‌ها بهره‌مند خواهد شد.

به گزارش پرس تی‌وی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با این شبکه در پی دیدار با همتایانش از کشورهای مختلف در حاشیه سفر دو روزه‌اش به کیپ تاون آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست بریکس گفت: حضور فعالانه ایران در سازمان همکاری شانگهای، در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اخیرا در بریکس نشان‌دهنده این است که سیاست جهانی به انزوا کشاندن ایران شکست خورده است.

امیرعبداللهیان افزود: کشورها و اتحادها بر اساس منافع خودشان عمل می‌کنند. پیام صریح ما این است که نمی‌توان جمهوری اسلامی ایران را به انزوا کشاند و به حاشیه راند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت: ما قویا با یک‌جانبه‌گرایی مخالفیم و در عین حال از فرصت‌های موجود در چارچوب چندجانبه‌گرایی بیشترین استفاده را می‌کنیم. افزون بر این، ایران از وضعیت ژئوپولیتیک و ژئواکونومیکی و ژئو استراتژیکی در منطقه بهره‌مند می‌شود.

او در این باره گفت: ایران در یکی مسیرهای ترانزیتی اصلی قرار دارد که شمال را به جنوب و شرق را به غرب مرتبط می‌سازد. ما از طیف کاملی از مزایا و امکانات بهره‌مندیم و طرفین دیگر نیز از این تعامل بهره می‌برند.

رییس دستگاه دیپماسی ایران درباره گروه بریکس گفت که بریکس سازمانی متمرکز بر ارتقای چندجانبه‌گرایی است.

او افزود که پنج کشور عضو اصلی بریکس بالغ بر سه میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند که در واقع یک چهارم جمعیت جهان است.

امیرعبداللهیان افزود: این نشان می‌دهد که چطور کشورهای بریکس می‌توانند در زمینه تمرکز بر چندجانبه‌گرایی تاثیرگذار باشند و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای برای بریکس قائل است.

او اشاره کرد که دولت ابراهیم رئیسی از زمان آغاز به کار خود در تلاش بوده است که از ظرفیت‌های اتحادها و اتحادهای منطقه‌ای، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بهره‌مند شود که در چارچوب چندجانبه‌گرایی موجب تامین بیشتر منافع ملی ایران خواهد شد.

امیرعبداللهیان گفت که «ما سال گذشته پیگیر عضویت ایران در بریکس شدیم. روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی که پنج عضو اصلی بریکس هستند، پیشنهاد ابتدایی ایران برای عضویت اعضای جدید در بریکس را پذیرفتند.»

او افزود: ما قرار است مقررات و پروتکل‌هایی را که از سوی اعضای بریکس ارائه خواهد شد دریافت کنیم و اقدامات لازم را در آن چارچوب انجام دهیم. اما بر اساس گفت‌وگوهایی که با وزرای امور خارجه کشورهای اصلی داشتم، آن‌ها ایران را به عنوان یک عضو بالقوه جدید در اولویت قرار داده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران از عضویت ایران در بریکس تمجید کرده و گفت: ما قادر خواهیم بود به منظور ارتقای چندجانبه‌گرایی در جهت افزایش تجارت با کشورهای عضو و بالا بردن همکاری‌های اقتصادی برای بهره‌مندی ملت ایران از آن، از ظرفیت‌های بریکس استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان درباره دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه نشست بریکس گفت: آقای فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و من توافق کردیم که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور، در ریاض، تهران، جده و مشهد بازگشایی شوند. دفتر نمایندگی ما در سازمان همکاری اسلامی در جده نیز بازگشایی خواهد شد.

او همچنین با اشاره به فصل حج گفت: زوار ما از ۲۴ می به عربستان سعودی سفر کرده‌اند. برای ما مهم است که نهادهای دیپلماتیک و کنسولی‌مان برپا شده و فعالیت‌هایشان را به منظور تسهیل امور مربوط به سازمان حج و زیارت ایران انجام دهند.

رییس دستگاه دیپماسی ایران همچنین در این گفت‌وگو اشاره کرد که در موضوعات رایزنی‌اش با همتای سعودی خود به فرصت‌های جدید همکاری در منطقه نیز اشاره شده است.

او در این باره تشریح کرد: ما بر این باوریم که منطقه در حال تغییر است. از نظر من، توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و توریستی در سطح منطقه‌ای می‌تواند موجب تضمین امنیت منطقه‌ای شود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر نقش شورای همکاری خلیج فارس گفت که «الگوهای فعلی امنیتی برای دست‌یافتن به همکاری جمعی در منطقه منسوخ به نظر می‌رسند.»

او در ادامه با تاکید بر ظهور نظم نوین جهانی که هژمونی آمریکا را رد می‌کند، گفت: حقیقت این است که نظم نوین جهانی در حال شکل‌گیری است. این امر شامل فاصله گرفتن از نظام تک قطبی و یک‌جانبه گرایی می‌شود. تمرکز بازیگران اصلی جهان در حال حاضر روی مسئله چندجانبه‌گرایی و چندقطبی بودن است.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این که آمریکا به سختی خواهد توانست با این واقعیت روبه‌رو شود که بازیگران اصلی در جهان در حال فاصله‌گرفتن از یک‌جانبه‌گرایی بوده و روی چندجانبه‌گرایی تمرکز دارند، بیان کرد: آن‌ها(آمریکا) نظم فعلی جهانی که مبتنی بر هژمونی آمریکا برای قرار دادن این کشور در مرکزیت توجه جهان است را می‌خواهند، اما از آن‌جا که مفاهیم سیاست بین‌المللی و روابط بین‌المللی در سال‌های اخیر تغییر کرده‌اند، واقعیت عرصه بین‌المللی هم تغییر کرده است.

امیرعبداللهیان گفت، در میان بازیگران اصلی که بر نظم نوین جهانی اثر می‌گذارند، اتحادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس قرار دارند.

او در پایان اشاره کرد: ما علاوه بر تقویت روابط دوجانبه‌مان با کشورهای متعدد، از سازوکارهای موجود منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور به حداکثر رساندن منافع ملی‌مان بهره‌مند خواهیم شد.