کد خبر: ۴۱۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۴

تویوتا با یک شاسی‌بلند به جنگ رولزرویس می‌رود

تویوتا قصد دارد با عرضه یک شاسی‌بلند بسیار لوکس با شرکت‌هایی نظیر رولزرویس، بنتلی و مایباخ رقابت کند. این خودرو مدل شاسی‌بلندی از لوکس‌ترین محصول کارخانه به نام سنچوری است و قرار است برای نخستین بار علاوه بر ژاپن در بازارهای جهانی هم فروخته شود.
تویوتا قصد دارد با عرضه یک شاسی‌بلند بسیار لوکس با شرکت‌هایی نظیر رولزرویس، بنتلی و مایباخ رقابت کند. این خودرو مدل شاسی‌بلندی از لوکس‌ترین محصول کارخانه به نام سنچوری است و قرار است برای نخستین بار علاوه بر ژاپن در بازارهای جهانی هم فروخته شود.

اولین نسل سنچوری (Century) به معنی سده در زبان انگلیسی، در سال ۱۹۶۷ و به مناسبت صد سالگی کیچیرو تویودا، بنیانگذار کارخانه ساخته شد. آن زمان بازار ماشین‌های لوکس در ژاپن در اختیار خودروسازان خارجی بود و تویوتا می‌خواست این انحصار را به چالش بکشد.

تویوتا قصد دارد با عرضه یک شاسی‌بلند بسیار لوکس با شرکت‌هایی نظیر رولزرویس، بنتلی و مایباخ رقابت کند. این خودرو مدل شاسی‌بلندی از لوکس‌ترین محصول کارخانه به نام سنچوری است و قرار است برای نخستین بار علاوه بر ژاپن در بازارهای جهانی هم فروخته شود.

اولین نسل سنچوری (Century) به معنی سده در زبان انگلیسی، در سال ۱۹۶۷ و به مناسبت صد سالگی کیچیرو تویودا، بنیانگذار کارخانه ساخته شد. آن زمان بازار ماشین‌های لوکس در ژاپن در اختیار خودروسازان خارجی بود و تویوتا می‌خواست این انحصار را به چالش بکشد.

نسل اول سنچوری با استقبال خوبی روبرو شد و به سرعت به انتخاب اول دولتمردان، خانواده سلطنتی و ثروتمندان ژاپن تبدیل شد. تویوتا که ماشین را با تمرکز بر نیازها، فرهنگ و سلیقه مشتری‌های ژاپنی طراحی کرده بود، سی‌سال این ماشین را ساخت. نسل دوم ماشین در سال ۱۹۹۷ و نسل سوم بیست سال بعد در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد.

در طول این سال‌ها تویوتا ماشین را فقط در بازار ژاپن و به مشتری‌های دست‌چین شده فروخت. اما حالا این امکان به خریداران غیرژاپنی هم داده خواهد شد. سایمون همفریز، مدیر طراحی تویوتا و لکسوس در مراسم رونمایی از شاسی‌بلند سنچوری گفت که مشتری‌های سنچوری عوض شده‌اند و لازم بود تا برای این مشتری‌های تازه ماشینی تازه ساخته شود.

شاسی‌بلند سنچوری مانند مدل سدان بدون فخرفروشی، لوکس‌بودن ماشین را نمایش می‌دهد. ماشین با دست و با توجه زیادی به جزییات ساخته می‌شود. آرم ققنوس روی جلوپنجره توسط هنرمندان ژاپنی برای هر ماشین تراشیده می‌شود و خطوط و برآمدگی‌های بدنه توسط استادکاران تویوتا با دست شکل می‌گیرد. تویوتا جزییات ساخت ماشین در هر مرحله را در کتابچه‌ای ثبت کرده و در بایگانی کارخانه نگهداری می‌کند.

شاسی‌بلند سنچوری

ویژگی که سنچوری را از رقیبانش متمایز می‌کند درهای عقب است که می‌توان آنها را به صورت کشویی سفارش داد. برخلاف مدل سدان که تنوع رنگی زیادی ندارد و بیشتر با رنگ سیاه ساخته می‌شود، شاسی‌بلند سنچوری را می‌توان در رنگ‌های مختلف سفارش داد. اگرچه تویوتا انتظار دارد سهم عمده‌ای از شاسی‌بلند هم با رنگ سیاه سفارش داده شود و می‌گوید برای ماشین رنگ سیاهی ساخته که فقط در این مدل استفاده خواهد شد.

اتاق ماشین همتراز با لوکس‌ترین ماشین‌های جهان پر از امکانات مختلف است. صندلی‌های عقب قابلیت ماساژ دارند و سرد و گرم می‌شوند. صندلی‌ها همچنین کاملا باز شده و به یک تخت تبدیل می‌شود. تویوتا می‌گوید این شاسی‌بلند بی‌صدا‌ترین ماشینی است که تا کنون ساخته و نشانه‌ای از لوکس‌بودنش این است که سرنشینان مجبور نیستند صدای خود را بلند کنند. شیشه‌های عقب را هم می‌توان با فشار یک دکمه مات کرد تا اتاق از بیرون دیده نشود. صندلی‌های عقب نمایشگر دارند و یک یخچال هم بین دو صندلی گذاشته شده است.

قوای محرکه سنچوری شاسی‌بلند هیبرید-الکتریکی است. تویوتا قدرت ماشین را اعلام نکرده، اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ترکیب موتور بنزینی شش سیلندر و موتور الکتریکی‌اش ۴۰۶ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و ماشین می‌تواند تا حدود ۵۰ کیلومتر تنها با موتور الکتریکی حرکت کند.

تویوتا وعده داده که در آینده یک مدل اسپرت‌تر از سنچوری با موتوری قوی‌تر تولید خواهد کرد. همچنین در مراسم رونمایی عکسی از یک مدل بدون سقف این شاسی‌بلند نمایش داده شد که احتمالا در آینده ساخته خواهد شد.

تنها سی دستگاه سنچوری شاسی‌بلند در ماه تولید می‌شود. تویوتا هر ماشین را پس از مشورت با خریدار و با توجه به نیازهای او می‌سازد. قیمت پایه ماشین ۲۵ میلیون ین (۱۷۰ هزار دلار) است که هم‌قیمت شاسی‌بلند مایباخ است. قیمت پایه شاسی‌بلند رولزرویس در بازار آمریکا ۳۵۵ هزار دلار و قیمت پایه شاسی‌بلند بنتلی حدود ۳۸۰ هزار دلار است.